Autotelex: Export plug-ins zet onverminderd door
Er zijn dit jaar een kleine vijfduizend plug-ins geëxporteerd. Dat meldt restwaardebepaler Autotelex. “Er is nog steeds geen markt voor PHEV’s in Nederland”, concludeert Autotelex in zijn 16e Coronabarometer. “Ze zijn zwaar en hebben complexe techniek waarbij het verbruik zeer sterk samenhangt met het gebruik. Door het hoge gewicht is het verdwijnen van de korting van 50 procent op de MRB (die gaat naar 25% in 2025 en wordt helemaal afgeschaft in 2016) geen prettig vooruitzicht”, schrijft de restwaardebepaler. Dit jaar gingen er al bijna duizend Outlanders de grens over, vorig jaar waren dat er in totaal bijna vierduizend.
Autotelex noemt de subsidieregeling voor nieuwe EV’s een groot succes, maar stelt dat er nog steeds weinig animo is voor de subsidie op gebruikte EV’s. Daarvoor is nog steeds meer dan de helft beschikbaar; in het potje zit nog 3,8 miljoen euro. Dat heeft vooral met het aanbod te maken heeft. Dat komt volgens Autotelex ook naar voren uit de exportcijfers. “Ook hier blijkt dat de 2.000 euro subsidie weinig tot geen effect heeft. Zo is de export van bijvoorbeeld de Nissan Leaf dit jaar vergelijkbaar met die in 2019.”
Export hybrides t/m juli 2020:
Model | Aantal |
Mitsubishi Outlander | 998 |
Volvo V60 | 725 |
Volkswagen Golf | 452 |
Import hybrides t/m juli 2020:
Model | Aantal |
Toyota Yaris | 1.172 |
Toyota RAV4 | 794 |
Toyota C-HR | 771 |
Bron: Autotelex, bewerking Automotive
Autotelex meldt dat er tot en met juli 5.118 hybrides (waaronder plug-ins) zijn geëxporteerd, tegenover 5.399 imports. Maar dit betreft vrijwel geen plug-ins, aldus Autotelex. De import van EV’s ligt dit jaar op 2009, terwijl er 708 geëxporteerd werden.
Export EV’s t/m juli 2020:
Model | Aantal |
Tesla Model S | 286 |
Nissan Leaf | 89 |
Tesla Model 3 | 53 |
Import EV’s t/m juli 2020:
Model | Aantal |
Hyundai Kona | 357 |
Audi E-tron | 272 |
Volkswagen e-Golf | 223 |
Bron: Autotelex, bewerking Automotive