Autotelex: Stabilisatie restwaarden elektrische auto

Restwaarde • Voor brandstofauto’s verwacht Autotelex een stabiele restwaarde-ontwikkeling, met name gestuurd door import.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Foto: Shutterstock

De druk op restwaarden van elektrische auto’s blijft aanwezig, maar de prijzen lijken zich na (zeer) forse afwaarderingen enigszins te stabiliseren. De vraag is in hoeverre Prinsjesdag invloed zal hebben en zal leiden tot verdere afwaarderingen. Er is in ieder geval weinig positief nieuws te bespeuren in de aankomende plannen, inclusief de onduidelijkheid daarvan. Een lichtpuntje is het behoud van de Sepp op hetzelfde bedrag volgend jaar, in plaats van verdere afbouw. Dat schrijft Autotelex in zijn marketupdate.

Het aandeel elektrische personenauto’s in de nieuwverkopen is met een procent gestegen ten opzichte van de vorige marktupdate en bedraagt nu bijna 29 procent in het lopende jaar (tot en met september). Dit was 20 procent in dezelfde periode in 2022.

Sepp

Op termijn zal met name duidelijk worden welke invloed de afnemende vraag van de consument zal hebben op de restwaarden van elektrische auto’s. “Dat er nu nog circa 40 procent in de subsidiepot (Sepp) zit, zegt al veel. De ingrediënten van toenemend aanbod en dalende nieuwprijzen blijven aanwezig, maar het huidige restwaardeniveau lijkt zich daar al aardig naar geschikt te hebben.”

Voor brandstofauto’s verwacht Autotelex een stabiele restwaarde-ontwikkeling, met name gestuurd door import. PHEV’s en zuinige auto’s lopen voorop.

Brandstofprijzen

Bij brandstofauto’s blijft import de vraag aanvullen en is er nog voldoende aanbod in het buitenland om de restwaarden in ieder geval niet te laten stijgen in Nederland. “De vraag naar zuinige brandstofauto’s zal logischerwijs doorzetten met de stijgende brandstofprijzen”, schrijft Autotelex.

“Tevens ontstaat er weer ruimte voor PHEV’s, gezien de gunstige lage CO2/BPM en de onafhankelijkheid van de stekker. Niet nieuw is hier het verschil in theoretisch en praktijkverbruik, maar de overheid blijft vooralsnog stil”, concludeert Autotelex.

De import en export van personenauto’s van maximaal 10 jaar oud ligt ongeveer gelijk aan vorig jaar. Het aantal geëxporteerde elektrische auto’s bedraagt 5.320 en betreft voornamelijk de bouwjaren 2018 en 2019. Het aantal geïmporteerde elektrische auto’s valt op. Tot en met september zijn dat er 13.289 stuks, vooral van de bouwjaren 2020, 2021 en  2022.

De afgelopen periode was er een duidelijke stijging in het aantal taxaties, terwijl het aantal biedingen* redelijk gelijke tred houdt. Het aantal advertenties op de portals is sinds januari dit jaar met ongeveer 10 procent gestegen. Dit is te verwachten gezien de gestegen nieuwverkopen in het lopende jaar met meer dan 25 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

*Let op: Een taxatie is niet hetzelfde als een inruilvoorstel; een taxatie is echt een intentie tot in- of verkoop van een in te ruilen auto of voorraadauto.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Autotelex: Stabilisatie restwaarden elektrische auto | Automotive Online

Autotelex: Stabilisatie restwaarden elektrische auto

Restwaarde • Voor brandstofauto’s verwacht Autotelex een stabiele restwaarde-ontwikkeling, met name gestuurd door import.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Foto: Shutterstock

De druk op restwaarden van elektrische auto’s blijft aanwezig, maar de prijzen lijken zich na (zeer) forse afwaarderingen enigszins te stabiliseren. De vraag is in hoeverre Prinsjesdag invloed zal hebben en zal leiden tot verdere afwaarderingen. Er is in ieder geval weinig positief nieuws te bespeuren in de aankomende plannen, inclusief de onduidelijkheid daarvan. Een lichtpuntje is het behoud van de Sepp op hetzelfde bedrag volgend jaar, in plaats van verdere afbouw. Dat schrijft Autotelex in zijn marketupdate.

Het aandeel elektrische personenauto’s in de nieuwverkopen is met een procent gestegen ten opzichte van de vorige marktupdate en bedraagt nu bijna 29 procent in het lopende jaar (tot en met september). Dit was 20 procent in dezelfde periode in 2022.

Sepp

Op termijn zal met name duidelijk worden welke invloed de afnemende vraag van de consument zal hebben op de restwaarden van elektrische auto’s. “Dat er nu nog circa 40 procent in de subsidiepot (Sepp) zit, zegt al veel. De ingrediënten van toenemend aanbod en dalende nieuwprijzen blijven aanwezig, maar het huidige restwaardeniveau lijkt zich daar al aardig naar geschikt te hebben.”

Voor brandstofauto’s verwacht Autotelex een stabiele restwaarde-ontwikkeling, met name gestuurd door import. PHEV’s en zuinige auto’s lopen voorop.

Brandstofprijzen

Bij brandstofauto’s blijft import de vraag aanvullen en is er nog voldoende aanbod in het buitenland om de restwaarden in ieder geval niet te laten stijgen in Nederland. “De vraag naar zuinige brandstofauto’s zal logischerwijs doorzetten met de stijgende brandstofprijzen”, schrijft Autotelex.

“Tevens ontstaat er weer ruimte voor PHEV’s, gezien de gunstige lage CO2/BPM en de onafhankelijkheid van de stekker. Niet nieuw is hier het verschil in theoretisch en praktijkverbruik, maar de overheid blijft vooralsnog stil”, concludeert Autotelex.

De import en export van personenauto’s van maximaal 10 jaar oud ligt ongeveer gelijk aan vorig jaar. Het aantal geëxporteerde elektrische auto’s bedraagt 5.320 en betreft voornamelijk de bouwjaren 2018 en 2019. Het aantal geïmporteerde elektrische auto’s valt op. Tot en met september zijn dat er 13.289 stuks, vooral van de bouwjaren 2020, 2021 en  2022.

De afgelopen periode was er een duidelijke stijging in het aantal taxaties, terwijl het aantal biedingen* redelijk gelijke tred houdt. Het aantal advertenties op de portals is sinds januari dit jaar met ongeveer 10 procent gestegen. Dit is te verwachten gezien de gestegen nieuwverkopen in het lopende jaar met meer dan 25 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

*Let op: Een taxatie is niet hetzelfde als een inruilvoorstel; een taxatie is echt een intentie tot in- of verkoop van een in te ruilen auto of voorraadauto.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.