Autotelex: Restwaarden oude-EV’s op ‘dieptepunt’
Nieuwprijzen van EV’s zijn inmiddels stukken lager dan vergelijkbare brandstof-auto’s, maar massale nieuwverkopen blijven nog uit. Consumenten lopen nog steeds nauwelijks warm voor een EV. ‘En dat is goed nieuws voor de restwaarden van brandstofauto’s’. Dat meldt restwaardebepaler Autotelex in zijn marketupdate.
Het aandeel elektrische personenauto’s in de nieuwverkoop ligt dit jaar op 29 procent en bij bedrijfswagens op 11 procent. Waarbij opgemerkt moet worden dat een groot deel de uitlevering van ‘corona-orders’ betreft.
Consumentengedrag
De consument is volgens Autotelex afwachtend door recente prijsdalingen. ‘Dat is typisch voor een deflatieperiode: de consument wacht op nog lagere prijzen. Dat die prijzen nog verder omlaag kunnen bewees Tesla met de Model Y, die nu net onder de subsidiegrens te koop is’. De ontwikkelingen hebben invloed op de restwaarden van EV’s. Volgens de restwaardebepaler hebben oudere EV-types ‘hun dieptepunt bereikt’.
Subsidies maken volgens Autotelex het verschil in de verkoop. In Duitsland is het marktaandeel elektrische personenauto’s in de nieuwverkopen 18 procent. Bij de Duitsers was er in augustus door zakelijke subsidies een piek in de verkoop. De maand erop, toen die subsidies vervielen, was er sprake van een ‘forse dip’.
Hybride populair
De PHEV blijft populair in de nieuwverkoop. Volgens Autotelex komt dit vanwege de gunstige lage CO2/bpm en de ‘onafhankelijkheid van de stekker’. Het bedrijf stelt dat dit verandert zodra in 2025 de Euro 6e-bis norm in gaat. Autotelex verwacht dat de CO2 in 2025 fors omhoog gaat en zelfs zal verdubbelen voor PHEV’s. De restwaardebepaler vraagt zich af hoe de Nederland regering daarop reageert en stelt dat verandering nodig is ‘anders zijn deze auto’s ten dode opgeschreven.’
Autotelex noemt in zijn rapport een voorbeeld: Als de CO2 van 45 naar 96 gram gaat, resulteert dat in een bpm-stijging van 2.030 naar 11.888 euro (volgens de nu geldende bpm voor 2024 zonder inflatiecorrectie).
Import en export
Ook blijkt uit de Autotelex-cijfers van elektrische auto’s dat er veel meer EV’s geïmporteerd dan geëxporteerd worden. Dat duidt erop dat de vraag naar EV’s er in Nederland wel is, en dat die vraag in het buitenland lager is. Volgens Autotelex is dat afhankelijk van het bouwjaar. De Peugeot e-208 werd tot en met oktober het meest geïmporteerd (1.107), gevolgd door de Volkswagen ID.3 (917) en de Renault Zoë (916).
De export van Tesla’s begint op gang te komen. Tot en met oktober 2023 zijn er 1.154 Tesla’s Model S en 657 Model 3 naar het buitenland geëxporteerd.