Autotelex: Importeurs moeten niet te terughoudend zijn met marketingacties

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Foto: Shutterstock

Er wordt steeds hoger geboden op occasions en er zijn nauwelijks meer niches te vinden waar een restwaardedaling te zien is. Dat concludeert restwaardebepaler Autotelex in zijn marktupdate. Importeurs van nieuwe auto’s kijken momenteel de kat uit de boom, ziet het bedrijf. 

Zowel biedingen en taxaties liggen inmiddels ver boven het niveau van eind vorig jaar. “Bedrijven spelen in op de grote vraag bij particulieren.” Hooguit een enkele diesel-mpv kent nog een daling, stelt Autotelex. “Als segment, bouwjaar en kilometerstand gunstig zijn zitten diesels zelfs weer in de lift.”

autotelex barometer maart 2021

Recordjaar

De import is hoger dan in 2020, ziet Autotelex. “Er bestaat bij ons geen twijfel dat 2021 een nieuw recordjaar gaat worden voor de import van auto’s. De combinatie van nauwelijks particuliere nieuwverkopen en een sterke behoefte naar onafhankelijk vervoer zijn belangrijke voorspellers.”

De export (personenauto’s tot 10 jaar oud) is weliswaar sterk gestegen ten opzichte van januari dit jaar, maar Autotelex verwacht een aanhoudende daling ten opzichte van 2020. “De laatste 2015 bijtellings-auto’s waar in Nederland nauwelijks vraag voor is gaan nu nog weg. Vanaf bouwjaar 2016 waren er geen gunstige regelingen meer voor ICE auto’s en dus geen verkooppieken voor specifieke modellen.”

Advies

Tot slot constateert Autotelex, op basis van data-afnames voor mailingcampagnes, dat importeurs van automerken terughoudend zijn met marketingacties. Volgens Autotelex kunnen ze beter snel weer in actie komen. “Wacht niet te lang, want zodra er maar even lucht is grijpt men de kans om daarvan te profiteren en is er vrijwel onmiddellijk een toename in activiteit te zien. Als dat een trend is die aanhoudt, dan gaat het dak eraf bij de volgende versoepelingen.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Autotelex: Importeurs moeten niet te terughoudend zijn met marketingacties | Automotive Online

Autotelex: Importeurs moeten niet te terughoudend zijn met marketingacties

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Foto: Shutterstock

Er wordt steeds hoger geboden op occasions en er zijn nauwelijks meer niches te vinden waar een restwaardedaling te zien is. Dat concludeert restwaardebepaler Autotelex in zijn marktupdate. Importeurs van nieuwe auto’s kijken momenteel de kat uit de boom, ziet het bedrijf. 

Zowel biedingen en taxaties liggen inmiddels ver boven het niveau van eind vorig jaar. “Bedrijven spelen in op de grote vraag bij particulieren.” Hooguit een enkele diesel-mpv kent nog een daling, stelt Autotelex. “Als segment, bouwjaar en kilometerstand gunstig zijn zitten diesels zelfs weer in de lift.”

autotelex barometer maart 2021

Recordjaar

De import is hoger dan in 2020, ziet Autotelex. “Er bestaat bij ons geen twijfel dat 2021 een nieuw recordjaar gaat worden voor de import van auto’s. De combinatie van nauwelijks particuliere nieuwverkopen en een sterke behoefte naar onafhankelijk vervoer zijn belangrijke voorspellers.”

De export (personenauto’s tot 10 jaar oud) is weliswaar sterk gestegen ten opzichte van januari dit jaar, maar Autotelex verwacht een aanhoudende daling ten opzichte van 2020. “De laatste 2015 bijtellings-auto’s waar in Nederland nauwelijks vraag voor is gaan nu nog weg. Vanaf bouwjaar 2016 waren er geen gunstige regelingen meer voor ICE auto’s en dus geen verkooppieken voor specifieke modellen.”

Advies

Tot slot constateert Autotelex, op basis van data-afnames voor mailingcampagnes, dat importeurs van automerken terughoudend zijn met marketingacties. Volgens Autotelex kunnen ze beter snel weer in actie komen. “Wacht niet te lang, want zodra er maar even lucht is grijpt men de kans om daarvan te profiteren en is er vrijwel onmiddellijk een toename in activiteit te zien. Als dat een trend is die aanhoudt, dan gaat het dak eraf bij de volgende versoepelingen.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.