Diesel verliest 20% marktaandeel
Uit een analyse door Automotive van de Nederlandse registratiecijfers van RDC blijkt dat benzine in de eerste helft zijn marktaandeel iets heeft zien toenemen, terwijl diesels en lpg-auto’s het zwaar hebben. Bekijk ook de video van het dieseldebat tijdens het Automotive Leasing Event ‘Diesel zit op zijn knieën’.
Het marktaandeel van dieselauto’s is in de eerste helft van 2018 met bijna 20 procent gedaald ten opzichte van die periode in 2017. Het marktaandeel van volledig elektrische auto’s is daarentegen meer dan verdubbeld. Ook in Europa daalt de afzet van diesels fors. Columnist Arjen de Jong snapt het cynisme bij pers en publiek, maar voorziet nog wel een mooie toekomst voor diesels.
ING beraamde al dat de omzet uit de verkoop van EV’s was verdubbeld naar ruim een half miljard euro. Daar sluit het aantal registraties bij aan. Het omzetaandeel uit de verkoop van diesels daalde met bijna 6 procentpunt tot 19,2 procent.
Registraties nieuwe personenauto’s per brandstofsoort (jan t/m juni):
2018 | 2017 | ||||
Brandstof | Aantal | ma (in%) | Aantal | ma (in%) | verschil ma (in% pnt) |
Benzine | 193.993 | 76,6 | 171.262 | 75,8 | 0,8 |
Diesel | 35.960 | 14,2 | 39.849 | 17,6 | -3,4 |
LPG | 548 | 0,2 | 660 | 0,3 | -0,1 |
Hybride | 14.359 | 5,7 | 10.472 | 4,6 | 1,1 |
Full EV | 7.950 | 3,1 | 3.273 | 1,4 | 1,7 |
CNG | 598 | 0,2 | 455 | 0,2 | 0 |
LNG | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Biobrandstof | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waterstof | 0 | 0 | 4 | 0 | 0 |
Totaal | 253.410 | 100 | 225.975 | 100 | 0 |
Bron: RDC, bewerking: Automotive
Het totaal aantal registraties van nieuwe personenauto’s nam in de eerste helft van 2018 ook al fors toe, namelijk met 12,1 procent ten opzichte van de eerste zes maanden in 2017.
In een analyse die te lezen is in de Automotive Leasemaatschappij Top 60, die hier te bestellen is, wordt ook duidelijk dat het dieseldrama samenhangt met de energietransitie. Leasemaatschappijen worden overspoeld met vragen over EV’s, maar de beschikbaarheid is nog altijd beperkt. Ook door de (nu nog) beperkte actieradius en hoge prijs sluiten vraag en aanbod nog niet naadloos op elkaar aan. En daar profiteert nu vooral de benzineauto van omdat er nog geen goed alternatief is.Bekijk hier de video van het Nationaal Automotive Congres, waar Bart Beckers, cco van Arval, vertelt hoe dieselgate de energietransitie versnelt.