Consumentenbond: Volkswagen speelt verstoppertje

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

De autofabrikant biedt sinds juni dit jaar 24 maanden garantie op elf verschillende onderdelen van het in- en uitlaattraject van ‘sjoemeldiesels’ die een software-update hebben gehad. De informatie hierover staat bij de veel gestelde vragen op de speciale terugroepactiewebsite van Volkswagen. “Veel te lastig te vinden”, oordeelt de Consumentenbond.

“VW speelt verstoppertje; dat kan en mag niet”, zegt Bart Combée, directeur Consumentenbond. “We roepen VW op om actief bezitters van sjoemeldiesels te benaderen en te informeren over de mogelijke schade door een update en over de extra garanties die daarbij horen. Ook aan de mensen die de reparatie zelf al hebben betaald.”

Bij de Consumentenbond zelf kwamen volgens woordvoerster Joyce Donat tot nu toe 57 klachten binnen van 33 Volkswagenbezitters met een geupdate sjoemeldiesel. De meeste klachten gaan over auto’s met een 1,2-liter TDI motor (37 keer) die met name in de Volkswagen Polo en Seat Ibiza zitten. Maar ook bezitters van een Skoda of Audi met een tweeliter of 1.6 TDI onder de klep melden problemen. Minder vermogen wordt 22 keer genoemd, een hoger verbruik komt zestien keer voor in de lijst met klachten en een kapotte EGR-klep staat op een derde plaats met twaalf meldingen. Verder staan een verstopt roetfilter (vier keer), startproblemen (twee keer) en een kapot motormanagement (een keer) in de lijst van de Consumentenbond.

Levensduur

Naast de klachten die de bond zelf verzamelde baseert de Consumentenbond zijn bevindingen op de ervaringen van buitenlandse zusterclubs, berichten in internationale media en op internetfora.

De klachten waar de Consumentbond het over heeft, werden eerder al gemeld door TV-programma Radar. Volkswagen-importeur Pon liet destijds in een reactie weten ruim 80 duizend sjoemeldiesels van een update te hebben voorzien. Bij een klein aantal auto’s leidde dit volgens Pon inderdaad tot klachten. Ze worden per geval bekeken omdat de kilometerstand en staat van onderhoud volgens Volkswagen van grotere invloed zijn op de levensduur van de genoemde onderdelen dan de update. 

In een reactie op de oproep van de Consumentenbond laat Pon desgevraagd weten dat er inmiddels nog eens ruim 10 duizend EA189 diesels een update hebben ondergaan, maar dat het aantal klachten dat bij de importeur binnenkomt nog altijd minimaal is. “We nemen deze klachten zeer serieus, ieder geval wordt apart beoordeeld en er wordt de meest geschikte oplossing voor gezocht”, aldus Pon-woordvoerder Jacques Geijsen. “Vanzelfsprekend nemen we de kritiek op onze communicatie ter harte en doen we er alles aan om onze klanten zo goed mogelijk te informeren over de software-update en de garantie die daar bij hoort.”

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Consumentenbond: Volkswagen speelt verstoppertje | Automotive Online

Consumentenbond: Volkswagen speelt verstoppertje

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

De autofabrikant biedt sinds juni dit jaar 24 maanden garantie op elf verschillende onderdelen van het in- en uitlaattraject van ‘sjoemeldiesels’ die een software-update hebben gehad. De informatie hierover staat bij de veel gestelde vragen op de speciale terugroepactiewebsite van Volkswagen. “Veel te lastig te vinden”, oordeelt de Consumentenbond.

“VW speelt verstoppertje; dat kan en mag niet”, zegt Bart Combée, directeur Consumentenbond. “We roepen VW op om actief bezitters van sjoemeldiesels te benaderen en te informeren over de mogelijke schade door een update en over de extra garanties die daarbij horen. Ook aan de mensen die de reparatie zelf al hebben betaald.”

Bij de Consumentenbond zelf kwamen volgens woordvoerster Joyce Donat tot nu toe 57 klachten binnen van 33 Volkswagenbezitters met een geupdate sjoemeldiesel. De meeste klachten gaan over auto’s met een 1,2-liter TDI motor (37 keer) die met name in de Volkswagen Polo en Seat Ibiza zitten. Maar ook bezitters van een Skoda of Audi met een tweeliter of 1.6 TDI onder de klep melden problemen. Minder vermogen wordt 22 keer genoemd, een hoger verbruik komt zestien keer voor in de lijst met klachten en een kapotte EGR-klep staat op een derde plaats met twaalf meldingen. Verder staan een verstopt roetfilter (vier keer), startproblemen (twee keer) en een kapot motormanagement (een keer) in de lijst van de Consumentenbond.

Levensduur

Naast de klachten die de bond zelf verzamelde baseert de Consumentenbond zijn bevindingen op de ervaringen van buitenlandse zusterclubs, berichten in internationale media en op internetfora.

De klachten waar de Consumentbond het over heeft, werden eerder al gemeld door TV-programma Radar. Volkswagen-importeur Pon liet destijds in een reactie weten ruim 80 duizend sjoemeldiesels van een update te hebben voorzien. Bij een klein aantal auto’s leidde dit volgens Pon inderdaad tot klachten. Ze worden per geval bekeken omdat de kilometerstand en staat van onderhoud volgens Volkswagen van grotere invloed zijn op de levensduur van de genoemde onderdelen dan de update. 

In een reactie op de oproep van de Consumentenbond laat Pon desgevraagd weten dat er inmiddels nog eens ruim 10 duizend EA189 diesels een update hebben ondergaan, maar dat het aantal klachten dat bij de importeur binnenkomt nog altijd minimaal is. “We nemen deze klachten zeer serieus, ieder geval wordt apart beoordeeld en er wordt de meest geschikte oplossing voor gezocht”, aldus Pon-woordvoerder Jacques Geijsen. “Vanzelfsprekend nemen we de kritiek op onze communicatie ter harte en doen we er alles aan om onze klanten zo goed mogelijk te informeren over de software-update en de garantie die daar bij hoort.”

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.