Importeurs geven weer meer geld uit aan reclame

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat blijkt uit cijfers van Adfact, bewerkt door Automotive.

Renault gaf het meeste geld uit aan reclame: 9,4 miljoen euro. Het merk was in het hele jaar 2015 ook de grootste adverteerder in de autobranche. 

Opel, dat in het eerste kwartaal 18,2 procent meer nieuwe auto’s op naam zette, gaf in deze periode 66,3 procent meer geld uit aan reclame. Het merk staat op de tweede plaats van importeurs met de hoogste mediabestedingen. 

Van de top-5 merken die het meeste geld uitgaven voor reclame, besteedde Volkswagen het minst per verkochte auto (€488,65). Renault gaf het meest uit aan reclame per personenauto die het merk verkocht (€2.320,24).

merk

bedrag in mln €

verschil tov Q1 2015

reclamegeld per verkochte auto

Renault

9,4

22,2%

€2.320,24

Opel

7,7

66,3%

€1.028,30

Ford

6

5%

€996,88

Volkswagen

5,7

57,5%

€488,65

Nissan

5,3

3,4%

€1.355,24

De mediabestedingen aan aftersales namen in Q1 met 21,9 procent toe naar 1,9 miljoen euro. 

C-segment groter dan B-segment
Verder werd er een kwart meer uitgegeven aan reclames voor C-segment auto’s. Er werd 14,2 miljoen euro uitgegeven aan deze bloedgroep, die daarmee de B-segment voertuigen van de eerste plaats stoot. Er werd voor B-segment auto’s 31,3 procent minder uitgegeven aan reclames. 

TV is nog steeds het medium waar het meeste reclamegeld naartoe gaat, gevolgd door radio en ‘out of home’-reclame. Adfact kan geen cijfers geven over online mediabestedingen.

Bekijk het overzicht van de mediabestedingen in de rubriek Feiten & cijfers 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Importeurs geven weer meer geld uit aan reclame | Automotive Online

Importeurs geven weer meer geld uit aan reclame

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat blijkt uit cijfers van Adfact, bewerkt door Automotive.

Renault gaf het meeste geld uit aan reclame: 9,4 miljoen euro. Het merk was in het hele jaar 2015 ook de grootste adverteerder in de autobranche. 

Opel, dat in het eerste kwartaal 18,2 procent meer nieuwe auto’s op naam zette, gaf in deze periode 66,3 procent meer geld uit aan reclame. Het merk staat op de tweede plaats van importeurs met de hoogste mediabestedingen. 

Van de top-5 merken die het meeste geld uitgaven voor reclame, besteedde Volkswagen het minst per verkochte auto (€488,65). Renault gaf het meest uit aan reclame per personenauto die het merk verkocht (€2.320,24).

merk

bedrag in mln €

verschil tov Q1 2015

reclamegeld per verkochte auto

Renault

9,4

22,2%

€2.320,24

Opel

7,7

66,3%

€1.028,30

Ford

6

5%

€996,88

Volkswagen

5,7

57,5%

€488,65

Nissan

5,3

3,4%

€1.355,24

De mediabestedingen aan aftersales namen in Q1 met 21,9 procent toe naar 1,9 miljoen euro. 

C-segment groter dan B-segment
Verder werd er een kwart meer uitgegeven aan reclames voor C-segment auto’s. Er werd 14,2 miljoen euro uitgegeven aan deze bloedgroep, die daarmee de B-segment voertuigen van de eerste plaats stoot. Er werd voor B-segment auto’s 31,3 procent minder uitgegeven aan reclames. 

TV is nog steeds het medium waar het meeste reclamegeld naartoe gaat, gevolgd door radio en ‘out of home’-reclame. Adfact kan geen cijfers geven over online mediabestedingen.

Bekijk het overzicht van de mediabestedingen in de rubriek Feiten & cijfers 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.