Importeurs trekken portemonnee: mediabestedingen 5,4% hoger

Dat meldt mediaonderzoeksbureau Adfact, dat de brutowaarde (exclusief kortingen) berekent. De online bestedingen zijn niet (goed) meetbaar en daarom niet meegenomen. Bekijk het overzicht in de Automotive Kennisbank.
De totale bestedingen namen met 5,4% toe tot 192 miljoen euro.
Dit zijn de vijf importeurs die het meeste advertentieruimte inkochten:
Merk | Budget (in euro) | Budget | Verschil |
Renault | 21.446.848 | 22.104.482 | -3,0% |
Opel | 14.344.776 | 13.534.073 | 6,0% |
Ford | 12.662.423 | 9.273.559 | 36,5% |
Volkswagen | 11.551.451 | 13.095.826 | -11,8% |
Peugeot | 10.777.591 | 10.079.624 | 6,9% |
De grootste stijger is Alfa Romeo. Dat kocht dit jaar voor 2,7 miljoen euro mediawaarde in, 170 procent meer dan vorig jaar. De nieuwe Stelvio is goed voor 1,7 miljoen aan ingekochte mediawaarde en de Giulia voor een klein miljoen.
Het meeste geld ging naar de Renault Clio, daar kocht Renault voor 5,7 miljoen euro mediawaarde voor in, meer dan Toyota in totaal inkocht. Opel gaf vooral meer geld uit voor de nieuwe Insignia, terwijl Ford zwaar inzette op de Kuga (4,3 miljoen) die moet inbreken in het zwaar bevochte compacte suv-segment.