Mediabestedingen 2016: Alfa Romeo en Jeep vol gas

Importeurs kochten in 2016 voor 353 miljoen euro aan mediawaarde in, een kleine twee ton meer dan in 2015. De grootste stijgers als het gaat om inkoop van advertentieruimte zijn Alfa Romeo, Infiniti en Jeep, drie merken die het afgelopen jaar aanzienlijke verkoopstijgingen mochten noteren. Het meest bezuinigd werd er door Lexus, DS en Land Rover.

Dat meldt mediaonderzoeksbureau Adfact, dat de brutowaarde (exclusief kortingen) berekent. De online bestedingen zijn niet (goed) meetbaar en daarom niet meegenomen. Bekijk nog veel meer cijfers in de Automotive Kennisbank.

In 2016 kocht Jeep voor ruim vijfduizend euro aan mediawaarde in per nieuwregistratie (totale mediabestedingen per merk / aantal nieuwregistraties). Tesla en Subaru beperkten de kosten tot enkele tientjes per registratie.


Hieronder staat een overzicht van de uitgaven per merk per mediumtype. TV is met 220 miljoen euro goed voor ongeveer twee derde van alle mediabestedingen. 


Online

Volgens schattingen van mediaonderzoeksbureau Adfact besteedden de auto-importeurs in 2016 48,6 miljoen euro netto aan online campagnes (banners en pre-rolls). Hiermee heeft online-display een aandeel van 29,5 procent binnen de totale mediamix. Ten opzichte van 2015 zijn de online bestedingen toegenomen met 5 procent. Daaruit is af te leiden dat online adverteren, op tv na, het belangrijkste mediumtype is voor auto-importeurs. Search en Facebook zijn niet mee genomen in deze schatting. Precieze cijfers op merkniveau zijn in de markt niet bekend, omdat internationale partijen als Google niet bereid zijn informatie te delen hierover, aldus Lars de Vries, managing director van Adfact. De cijfers zijn derhalve niet meegenomen in het totaal.

NB. Als de tabel niet goed wordt weergegeven kunt u de cijfers downloaden via de link Get the Data (te zien in de tabel).

Mediabestedingen 2016: Alfa Romeo en Jeep vol gas | Automotive Online

Mediabestedingen 2016: Alfa Romeo en Jeep vol gas

Importeurs kochten in 2016 voor 353 miljoen euro aan mediawaarde in, een kleine twee ton meer dan in 2015. De grootste stijgers als het gaat om inkoop van advertentieruimte zijn Alfa Romeo, Infiniti en Jeep, drie merken die het afgelopen jaar aanzienlijke verkoopstijgingen mochten noteren. Het meest bezuinigd werd er door Lexus, DS en Land Rover.

Dat meldt mediaonderzoeksbureau Adfact, dat de brutowaarde (exclusief kortingen) berekent. De online bestedingen zijn niet (goed) meetbaar en daarom niet meegenomen. Bekijk nog veel meer cijfers in de Automotive Kennisbank.

In 2016 kocht Jeep voor ruim vijfduizend euro aan mediawaarde in per nieuwregistratie (totale mediabestedingen per merk / aantal nieuwregistraties). Tesla en Subaru beperkten de kosten tot enkele tientjes per registratie.


Hieronder staat een overzicht van de uitgaven per merk per mediumtype. TV is met 220 miljoen euro goed voor ongeveer twee derde van alle mediabestedingen. 


Online

Volgens schattingen van mediaonderzoeksbureau Adfact besteedden de auto-importeurs in 2016 48,6 miljoen euro netto aan online campagnes (banners en pre-rolls). Hiermee heeft online-display een aandeel van 29,5 procent binnen de totale mediamix. Ten opzichte van 2015 zijn de online bestedingen toegenomen met 5 procent. Daaruit is af te leiden dat online adverteren, op tv na, het belangrijkste mediumtype is voor auto-importeurs. Search en Facebook zijn niet mee genomen in deze schatting. Precieze cijfers op merkniveau zijn in de markt niet bekend, omdat internationale partijen als Google niet bereid zijn informatie te delen hierover, aldus Lars de Vries, managing director van Adfact. De cijfers zijn derhalve niet meegenomen in het totaal.

NB. Als de tabel niet goed wordt weergegeven kunt u de cijfers downloaden via de link Get the Data (te zien in de tabel).