Nissan grootste adverteerder op EV-markt

De bruto Nederlandse reclamebestedingen voor EV’s stegen vorig jaar van 19 naar 49 miljoen euro. Dat meldt mediaregistratiebureau Adfact aan Automotive. Adfact registreert de brutomediawaarde, exclusief kortingen. Nissan kocht voor ruim 9 miljoen euro aan mediaruimte in en is daarmee de grootste adverteerder.
EV’s namen vorig jaar 16 procent (in 2018: 6%) van de totale reclame-inkoop binnen de personenautomarkt voor hun rekening. EV’s waren vorig jaar goed voor 13,9 procent van de totale verkoop (7% exclusief Tesla, dat geen reclame inkocht). Nissan is de grootste adverteerder binnen het EV-segment, gevolgd door Renault, dat van alle fabrikanten het meeste media inkocht.
Toenemen
Tesla is marktleider binnen het EV-segment, maar de Amerikaanse autofabrikant zet in Nederland (nog) geen reclamebudget in om de verkoop te stimuleren. Volkswagen introduceert dit jaar de ID.3 waar veel van verwacht wordt. Adfact-directeur Lars de Vries verwacht dan ook dat de totale reclamebestedingen in 2020 verder toenemen.
Top 5 reclamebestedingen
Merk | Besteding | |
1. Nissan | 9,2 miljoen euro | |
2. Renault | 7,0 miljoen euro | |
3. Audi | 6,9 miljoen euro | |
4. Volkswagen | 5,4 miljoen euro | |
5. BMW | 4,2 miljoen euro |
Bron: Adfact, bewerking Automotive
Hoewel de productie van EV’s in een stijgende lijn zit, gaat het meeste reclamegeld nog altijd naar personenauto’s met een traditionele verbrandingsmotor. Om de verkoop van hybride aangedreven auto’s te stimuleren werd er vorig jaar 18 miljoen euro aan media ingekocht. Toyota was verreweg het meest actief binnen het hybride segment.
Top 5 EV-modellen
Model | Besteding | |
1. Nissan Leaf | 8,8 miljoen euro | |
2. Renault Zoe | 7,0 miljoen euro | |
3. Audi E-tron | 6,9 miljoen euro | |
4. Volkswagen ID.3 | 3,3 miljoen euro | |
5. Jaguar i-Pace | 3,1 miljoen euro |
Bron: Adfact, bewerking Automotive