Autoschaarste leidt tot verdubbeling verhuurprijzen

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Net nu het reisverkeer weer toeneemt, zijn er te weinig auto's beschikbaar. (Foto: Shutterstock)

De prijzen om een auto te huren schieten omhoog. De voornaamste reden van de prijsstijgingen is het chiptekort bij autofabrikanten, waardoor de autoproductie achterblijft. Dit leidt tot een achterblijvend aanbod bij verhuurbedrijven. Henk van den Helder, directeur bij Hertz Benelux en voorzitter van Bovag Verhuurbedrijven, stipte het probleem al aan in de uitzending van Studio Automotive van 6 juli jongstleden. “Verhuurbedrijven verhogen de prijzen niet uit compensatie voor de slechte corona-perioden, maar omdat er een wereldwijd tekort is aan auto’s. We zien ook in Amerika dat iedereen weer aan het reizen is geslagen. Er wordt gewoon tegen elkaar opgeboden om een huurauto te bemachtigen.” Van den Helder schat in dat de prijzen ten opzichte van de periode voor corona, zijn verdubbeld.

Inschrijfgeld

De bestuursvoorzitter van Europcar International, Caroline Parot, laat in de Financial Times eenzelfde geluid horen. Het bedrijf probeert de huurauto’s die het tot zijn beschikking heeft, anders te verdelen over de verschillende landen. “Auto’s verschepen is duur, en drijft de operationele kosten van het bedrijf op.” Het bedrijf zag door corona de vraag vorig jaar met 45 procent afnemen, waarna het net als veel andere verhuurmaatschappijen de vloot drastisch inkromp.

Ook bij Sixt leidt de schaarse tot hogere prijzen. Het bedrijf lanceerde vorig jaar Sixt+, maar na onder andere een analyse van Automotive over de hoge kosten van het product, was het model juist zo aangepast om die kosten te verlagen. Nu ziet het bedrijf zich echter genoodzaakt om het inschrijfgeld voor bepaalde typen auto’s te verhogen van 199 naar 399 euro, meldt marketingmanager Mariska van Delft. “Klanten krijgen deze fee nog steeds terug als zij langer dan 6 maanden het abonnement aanhouden. Voor sommige categorieën, waar wij wel nog voldoende voertuigen hebben, zoals de Kia Niro of Nissan Leaf, houden we de fee op 199 euro. We hopen dat we zo snel mogelijk weer voldoende nieuwe auto’s te hebben en de inschrijffee weer te verlagen”, schrijft ze aan Automotive.

Gevaar

In de hogere verhuurprijzen voor de auto’s schuilt namelijk ook een gevaar, zegt Van den Helder. “Je kunt wel blij zijn met het feit dat je nu 20 dollar per dag meer kunt vragen dan vorig jaar, maar je voedt daarmee ook nieuwe concurrenten. Mensen zullen bijvoorbeeld kiezen voor een ander vervoermiddel of -type, zoals een Uber naar het hotel. Om vanaf daar te bekijken hoe de mobiliteit moet worden ingevuld.”

Jaco Vink, directeur van verhuurfranchise Inqar, ziet de prijsdruk ook toenemen. “Verhuurmaatschappijen kopen normaliter hoge volumes tegen een hoge korting (over de precieze hoogte doet Vink geen uitspraken, red), dus met een lagere marge voor de fabrikant of importeur. Het is dus niet gek dat ze, als er schaarste is, eerst naar andere markten kijken om hun auto’s weg te zetten. Of wel op de verhuurmarkt, maar dan tegen veel lagere kortingen.”

Vink denkt dat ook zijn bedrijf niet aan prijsstijgingen kan ontkomen. “Die zullen niet zo groot zijn als de verhuur op vliegvelden. Die grote maatschappijen hebben hun vloot in omvang flink teruggebracht toen er door de lockdowns geen internationale reisverkeer mogelijk was; nu het reisverkeer op gang komt, hebben ze het probleem dat er te weinig auto’s zijn.”

Bekijk hieronder (vanaf de 37ste minuut) de reactie van Van den Helder op de stijgende verhuurprijzen:

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Autoschaarste leidt tot verdubbeling verhuurprijzen | Automotive Online

Autoschaarste leidt tot verdubbeling verhuurprijzen

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Net nu het reisverkeer weer toeneemt, zijn er te weinig auto's beschikbaar. (Foto: Shutterstock)

De prijzen om een auto te huren schieten omhoog. De voornaamste reden van de prijsstijgingen is het chiptekort bij autofabrikanten, waardoor de autoproductie achterblijft. Dit leidt tot een achterblijvend aanbod bij verhuurbedrijven. Henk van den Helder, directeur bij Hertz Benelux en voorzitter van Bovag Verhuurbedrijven, stipte het probleem al aan in de uitzending van Studio Automotive van 6 juli jongstleden. “Verhuurbedrijven verhogen de prijzen niet uit compensatie voor de slechte corona-perioden, maar omdat er een wereldwijd tekort is aan auto’s. We zien ook in Amerika dat iedereen weer aan het reizen is geslagen. Er wordt gewoon tegen elkaar opgeboden om een huurauto te bemachtigen.” Van den Helder schat in dat de prijzen ten opzichte van de periode voor corona, zijn verdubbeld.

Inschrijfgeld

De bestuursvoorzitter van Europcar International, Caroline Parot, laat in de Financial Times eenzelfde geluid horen. Het bedrijf probeert de huurauto’s die het tot zijn beschikking heeft, anders te verdelen over de verschillende landen. “Auto’s verschepen is duur, en drijft de operationele kosten van het bedrijf op.” Het bedrijf zag door corona de vraag vorig jaar met 45 procent afnemen, waarna het net als veel andere verhuurmaatschappijen de vloot drastisch inkromp.

Ook bij Sixt leidt de schaarse tot hogere prijzen. Het bedrijf lanceerde vorig jaar Sixt+, maar na onder andere een analyse van Automotive over de hoge kosten van het product, was het model juist zo aangepast om die kosten te verlagen. Nu ziet het bedrijf zich echter genoodzaakt om het inschrijfgeld voor bepaalde typen auto’s te verhogen van 199 naar 399 euro, meldt marketingmanager Mariska van Delft. “Klanten krijgen deze fee nog steeds terug als zij langer dan 6 maanden het abonnement aanhouden. Voor sommige categorieën, waar wij wel nog voldoende voertuigen hebben, zoals de Kia Niro of Nissan Leaf, houden we de fee op 199 euro. We hopen dat we zo snel mogelijk weer voldoende nieuwe auto’s te hebben en de inschrijffee weer te verlagen”, schrijft ze aan Automotive.

Gevaar

In de hogere verhuurprijzen voor de auto’s schuilt namelijk ook een gevaar, zegt Van den Helder. “Je kunt wel blij zijn met het feit dat je nu 20 dollar per dag meer kunt vragen dan vorig jaar, maar je voedt daarmee ook nieuwe concurrenten. Mensen zullen bijvoorbeeld kiezen voor een ander vervoermiddel of -type, zoals een Uber naar het hotel. Om vanaf daar te bekijken hoe de mobiliteit moet worden ingevuld.”

Jaco Vink, directeur van verhuurfranchise Inqar, ziet de prijsdruk ook toenemen. “Verhuurmaatschappijen kopen normaliter hoge volumes tegen een hoge korting (over de precieze hoogte doet Vink geen uitspraken, red), dus met een lagere marge voor de fabrikant of importeur. Het is dus niet gek dat ze, als er schaarste is, eerst naar andere markten kijken om hun auto’s weg te zetten. Of wel op de verhuurmarkt, maar dan tegen veel lagere kortingen.”

Vink denkt dat ook zijn bedrijf niet aan prijsstijgingen kan ontkomen. “Die zullen niet zo groot zijn als de verhuur op vliegvelden. Die grote maatschappijen hebben hun vloot in omvang flink teruggebracht toen er door de lockdowns geen internationale reisverkeer mogelijk was; nu het reisverkeer op gang komt, hebben ze het probleem dat er te weinig auto’s zijn.”

Bekijk hieronder (vanaf de 37ste minuut) de reactie van Van den Helder op de stijgende verhuurprijzen:

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.