‘BMW zet streep door abonnementen voor verwarmde stoelen’

BMW stopt met het in rekening brengen van abonnementskosten voor stoelverwarming in nieuw gekochte auto’s. Het Duitse bedrijf stelt daarmee grenzen aan het aanboren van nieuwe inkomsten uit op software gebaseerde diensten. Dat meldt het bedrijf aan Autocar.
BMW maakt verwarmde stoelen en sturen weer onderdeel van de optionele mogelijkheden voor een auto. Het bedrijf blijft wel op aanvraag functies, zoals het op afstand starten van de motor en rijhulpfuncties, aanbieden.
“We dachten dat we de klant een extra service konden bieden”, vertelt Pieter Nota, hoofd verkoop en marketing van BMW aan Autocar. Toch lijkt het erop dat de consument daar niet op zit te wachten. “Mensen hebben het gevoel dat ze dubbel betaalden – wat eigenlijk niet waar was, maar perceptie is realiteit”, aldus Nota. BMW bevestigde later het nieuws aan Bloomberg.
Een inkomensbron
BMW en andere automakers zoals GM, Ford en Tesla testen of consumenten bereid zijn om te betalen voor in-car services om een inkomensbron te creëren. GM verwacht voor 2030 tussen de 20 en 25 miljoen euro in software inkomsten te kunnen genereren met deze service.
Ford heeft nu meer dan 550 duizend klanten die betalen voor digitale diensten, waarvan meer dan 80 procent via Ford Pro.
Voorbeeld Tesla volgen
De autoindustrie wil het voorbeeld van Tesla volgen. Het Amerikaanse bedrijf biedt in zijn abonnement mogelijkheden aan om bijvoorbeeld een accelarationboost, autopilot feature en internet voor in de auto te kopen.