Tesla schrapt 700 banen in Nevada, toezichthouder onderzoekt terugroepactie

Tesla • Tesla boekte in de eerste drie maanden dit jaar een brutowinst van 3,14 miljard euro. Dat is een daling 18 procent vergeleken met het eerste kwartaal van 2023.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
(Foto: Shutterstock)

Tesla schrapt bijna zevenhonderd banen in zijn fabriek in de Amerikaanse stad Sparks in de staat Nevada. Dat meldt ANP.

De autofabrikant maakte onlangs bekend dat wereldwijd meer dan 10 procent van de banen verdwijnt. Het schrappen van de arbeidsplaatsen in Sparks is onderdeel daarvan. Ook in Duitse fabriek van de Amerikaanse fabrikant zijn honderden banen geschrapt.

Kwartaalcijfers

Het bedrijf besloot een flink deel van de banen te schrappen, omdat Tesla last heeft van tegenvallende verkopen en toegenomen concurrentie, vooral vanuit China. In het eerste kwartaal leverde Tesla 387 duizend auto’s af, ruim 8,5 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Tesla boekte in de eerste drie maanden dit jaar een brutowinst van 3,14 miljard euro. Dat is een daling 18 procent vergeleken met het eerste kwartaal van 2023. Afgelopen kwartaal was het slechtste kwartaal in jaren voor Tesla.

Tesla voorspelde begin dit jaar al dat de zij minder zouden produceren in 2024. Dat komt volgens het bedrijf omdat in zijn grote fabriek in Texas ook gewerkt wordt aan weer een volgende generatie Tesla’s.

Niet alleen schrapt Tesla banen in Nevada, ook schrapt de automaker meer dan 6.000 banen in Texas en Californië. Wereldwijd werken zo’n 140 duizend mensen bij Tesla.

Terugroepactie

De Amerikaanse verkeerstoezichthouder National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) gaat onderzoek doen naar een grote terugroepactie van Tesla in december van meer dan 2 miljoen auto’s uit zorgen over de veiligheid van het rijhulpsysteem Autopilot. De NHTSA kijkt nu of de software-updates voor Autopilot voldoende zijn om die zorgen weg te nemen.

De terugroepactie volgde op de vaststelling van de NHTSA dat het bestuurdersassistentiesysteem van Tesla niet veilig genoeg is. In 2021 startte de toezichthouder al een onderzoek naar de Autopilot van de fabrikant van elektrische auto’s, na een reeks van aanrijdingen. De NHTSA had al om meer informatie van Tesla gevraagd over de nieuwe software van de Autopilot die het bedrijf heeft geïntroduceerd.

De Autopilot is bedoeld om Tesla-auto’s automatisch binnen hun rijstrook te laten sturen, accelereren en remmen. Daarnaast kan de geavanceerde versie van de Autopilot helpen bij het wisselen van rijstrook op snelwegen. Volgens de toezichthouder is er echter een verhoogd risico op ongevallen in situaties waarin het rijhulpsysteem is ingeschakeld en wordt er onvoldoende gezorgd dat bestuurders zelf blijven opletten bij het gebruik van de Autopilot.

Tesla heeft altijd gezegd dat de Autopilot geen vervanging is voor een bestuurder en dat de bestuurder altijd moet opletten en zijn handen aan het stuur moet houden.

Onlangs trof Tesla een schikking in een zaak over een dodelijk ongeval met een auto die met de Autopilot reed. Bij dat ongeluk in 2018 in Californië kwam een 38-jarige man om het leven toen zijn auto op volle snelheid tegen een betonnen barrière tussen de twee weghelften van een snelweg botste. Zijn familie stelde dat het Autopilot-systeem van de Model X niet goed werkte waardoor het ongeluk werd veroorzaakt.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Tesla schrapt 700 banen in Nevada, toezichthouder onderzoekt terugroepactie | Automotive Online

Tesla schrapt 700 banen in Nevada, toezichthouder onderzoekt terugroepactie

Tesla • Tesla boekte in de eerste drie maanden dit jaar een brutowinst van 3,14 miljard euro. Dat is een daling 18 procent vergeleken met het eerste kwartaal van 2023.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
(Foto: Shutterstock)

Tesla schrapt bijna zevenhonderd banen in zijn fabriek in de Amerikaanse stad Sparks in de staat Nevada. Dat meldt ANP.

De autofabrikant maakte onlangs bekend dat wereldwijd meer dan 10 procent van de banen verdwijnt. Het schrappen van de arbeidsplaatsen in Sparks is onderdeel daarvan. Ook in Duitse fabriek van de Amerikaanse fabrikant zijn honderden banen geschrapt.

Kwartaalcijfers

Het bedrijf besloot een flink deel van de banen te schrappen, omdat Tesla last heeft van tegenvallende verkopen en toegenomen concurrentie, vooral vanuit China. In het eerste kwartaal leverde Tesla 387 duizend auto’s af, ruim 8,5 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Tesla boekte in de eerste drie maanden dit jaar een brutowinst van 3,14 miljard euro. Dat is een daling 18 procent vergeleken met het eerste kwartaal van 2023. Afgelopen kwartaal was het slechtste kwartaal in jaren voor Tesla.

Tesla voorspelde begin dit jaar al dat de zij minder zouden produceren in 2024. Dat komt volgens het bedrijf omdat in zijn grote fabriek in Texas ook gewerkt wordt aan weer een volgende generatie Tesla’s.

Niet alleen schrapt Tesla banen in Nevada, ook schrapt de automaker meer dan 6.000 banen in Texas en Californië. Wereldwijd werken zo’n 140 duizend mensen bij Tesla.

Terugroepactie

De Amerikaanse verkeerstoezichthouder National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) gaat onderzoek doen naar een grote terugroepactie van Tesla in december van meer dan 2 miljoen auto’s uit zorgen over de veiligheid van het rijhulpsysteem Autopilot. De NHTSA kijkt nu of de software-updates voor Autopilot voldoende zijn om die zorgen weg te nemen.

De terugroepactie volgde op de vaststelling van de NHTSA dat het bestuurdersassistentiesysteem van Tesla niet veilig genoeg is. In 2021 startte de toezichthouder al een onderzoek naar de Autopilot van de fabrikant van elektrische auto’s, na een reeks van aanrijdingen. De NHTSA had al om meer informatie van Tesla gevraagd over de nieuwe software van de Autopilot die het bedrijf heeft geïntroduceerd.

De Autopilot is bedoeld om Tesla-auto’s automatisch binnen hun rijstrook te laten sturen, accelereren en remmen. Daarnaast kan de geavanceerde versie van de Autopilot helpen bij het wisselen van rijstrook op snelwegen. Volgens de toezichthouder is er echter een verhoogd risico op ongevallen in situaties waarin het rijhulpsysteem is ingeschakeld en wordt er onvoldoende gezorgd dat bestuurders zelf blijven opletten bij het gebruik van de Autopilot.

Tesla heeft altijd gezegd dat de Autopilot geen vervanging is voor een bestuurder en dat de bestuurder altijd moet opletten en zijn handen aan het stuur moet houden.

Onlangs trof Tesla een schikking in een zaak over een dodelijk ongeval met een auto die met de Autopilot reed. Bij dat ongeluk in 2018 in Californië kwam een 38-jarige man om het leven toen zijn auto op volle snelheid tegen een betonnen barrière tussen de twee weghelften van een snelweg botste. Zijn familie stelde dat het Autopilot-systeem van de Model X niet goed werkte waardoor het ongeluk werd veroorzaakt.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.