‘Nio lanceert budgetmerk in Europa’

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
De Nio ET7 is beschikbaar in Nederland. (Foto: Nio)

Het Chinese merk Nio is voornemens een tweede merk te lanceren dat lager in de markt gepositioneerd wordt. Dit maakte Nio-mede-oprichter Lihong Qin bekend tijdens een lanceringsevenement in Berlijn, zo schrijft Automotive News Europe.

Het nieuwe massamarktmerk heeft nog geen naam, maar is in in 2021 opgericht. De relatie met Nio zal vergelijkbaar zijn met die van Volkswagen met Audi en Toyota met Lexus. De Nederlandse woordvoerder van het merk, Mark Heiligers, wil het bericht niet bevestigen of ontkennen: “We zijn nu gefocust op de introductie van het merk Nio in Nederland.”

Abonnementen

Op het evenement in Berlijn werden de plannen van het Chinese merk in Duitsland, Nederland, Denemarken en Zweden uit de doeken gedaan. De line-up van het merk bestaat uit drie modellen op basis van het Nio NT2- platform. De Nio ET7, EL7 en ET5 worden beschikbaar in combinatie met een abonnementsmodel. Dit zal, evenals in Noorwegen gaan gebeuren met een d2c-model. In Nederland is de ET7 (sedan) beschikbaar en direct leverbaar, zo stelt Nio Nederland. De EL7 (grote suv) is vanaf januari en de ET5 (kleinere suv) vanaf maart beschikbaar. In juli van dit jaar werd Nio lid van de RAI Vereniging.

Nieuw voor Europa is het abonnementsmodel, dat in verschillende varianten leverbaar wordt in Nederland. Looptijden kunnen variëren van een tot zestig maanden. Een flexibel abonnement heeft een aflopende maandprijs, het vaste abonnement heeft een vaste prijs. De auto zal zowel voor zakelijke als private lease beschikbaar zijn.

De batterijwisseltechniek zal nog worden uitgerold. De opening van het eerste batterijwisselstation staat later dit jaar gepland “in het midden van het land,” aldus de Nederlandse woordvoerder. Dit zullen er uiteindelijk tientallen worden. In augustus opende Nio ook een batterijfabriek in Hongarije.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.