Ook Chery en Jac maken gebruik van batterijwisseltechnologie Nio

Batterijtechniek • In het najaar van 2023 kondigden Volvo-moeder Geely en Changan Auto al aan gebruik te maken van de accuwisseltechnologie van Nio.
Kim Andriessen Kim Andriessen
(foto: Nio)

De Chinese autofabrikanten Chery Automobile en Jac gaan samenwerken met Nio op het gebied van batterijwissels. Dat meldt Nio in een persbericht.

Chery en Jac sluiten zich aan bij de batterijwisseltechniek van Nio. Dit betekent concreet dat automobilisten van de EV’s van deze fabrikanten in de Nio-wisselstations een lege accu in een paar minuten tijd kunnen omwisselen voor een volle. Hiervoor moeten de merken intensief samenwerken: de accu’s in auto’s van Chery en Jac moeten immers aan de Nio-standaarden voldoen om inwisselbaar te zijn.

In het najaar van 2023 maakten Volvo-moeder Geely en Changan Auto, één van de vier grootste autogroepen in China, al bekend gebruik te maken van deze technologie van Nio.

Te slim af

Nio hoopt met de batterijwissel de EV-concurrentie te slim af te zijn. Hele batterijpakketten verwisselen gaat sneller dan laden en heeft een evenrediger belasting van het elektriciteitsnet, zo stelde het Chinese bedrijf bij de opening van het eerste wisselstation in Nederland. Inmiddels zijn er negen ‘Power Swap Stations’ in Nederland. Gebruik is nu nog gratis, maar vanaf april 2024 gaan Nederlandse Nio-rijders hiervoor betalen.

Vlak voor de jaarwisseling ontving Nio een kapitaalinjectie van het in Abu Dhabi gevestigde financieringsfonds CYVN.

Chery

Chery begon deze week in Spanje met de verkoop van twee automerken, Omoda en Jaecoo. De Chinese fabrikant deelde eerder mee dat het nog in de eerste helft van dit jaar ook actief wil worden in onder meer Nederland, Duitsland, Polen, Oostenrijk en Hongarije.

Jac was een van de eerste Chinese autofabrikanten op de Nederlandse markt. Maar het is al geruime tijd stil rond het merk.

In de tweejaarlijkse AM Powerranking waarin van nieuwe toetreders de slagingskans wordt beoordeeld, staat Nio in de categorie ‘redelijk’, Omoda in de categorie ‘klein’ en Jac in de categorie ‘nihil’. 

Ook Chery en Jac maken gebruik van batterijwisseltechnologie Nio | Automotive Online

Ook Chery en Jac maken gebruik van batterijwisseltechnologie Nio

Batterijtechniek • In het najaar van 2023 kondigden Volvo-moeder Geely en Changan Auto al aan gebruik te maken van de accuwisseltechnologie van Nio.
Kim Andriessen Kim Andriessen
(foto: Nio)

De Chinese autofabrikanten Chery Automobile en Jac gaan samenwerken met Nio op het gebied van batterijwissels. Dat meldt Nio in een persbericht.

Chery en Jac sluiten zich aan bij de batterijwisseltechniek van Nio. Dit betekent concreet dat automobilisten van de EV’s van deze fabrikanten in de Nio-wisselstations een lege accu in een paar minuten tijd kunnen omwisselen voor een volle. Hiervoor moeten de merken intensief samenwerken: de accu’s in auto’s van Chery en Jac moeten immers aan de Nio-standaarden voldoen om inwisselbaar te zijn.

In het najaar van 2023 maakten Volvo-moeder Geely en Changan Auto, één van de vier grootste autogroepen in China, al bekend gebruik te maken van deze technologie van Nio.

Te slim af

Nio hoopt met de batterijwissel de EV-concurrentie te slim af te zijn. Hele batterijpakketten verwisselen gaat sneller dan laden en heeft een evenrediger belasting van het elektriciteitsnet, zo stelde het Chinese bedrijf bij de opening van het eerste wisselstation in Nederland. Inmiddels zijn er negen ‘Power Swap Stations’ in Nederland. Gebruik is nu nog gratis, maar vanaf april 2024 gaan Nederlandse Nio-rijders hiervoor betalen.

Vlak voor de jaarwisseling ontving Nio een kapitaalinjectie van het in Abu Dhabi gevestigde financieringsfonds CYVN.

Chery

Chery begon deze week in Spanje met de verkoop van twee automerken, Omoda en Jaecoo. De Chinese fabrikant deelde eerder mee dat het nog in de eerste helft van dit jaar ook actief wil worden in onder meer Nederland, Duitsland, Polen, Oostenrijk en Hongarije.

Jac was een van de eerste Chinese autofabrikanten op de Nederlandse markt. Maar het is al geruime tijd stil rond het merk.

In de tweejaarlijkse AM Powerranking waarin van nieuwe toetreders de slagingskans wordt beoordeeld, staat Nio in de categorie ‘redelijk’, Omoda in de categorie ‘klein’ en Jac in de categorie ‘nihil’.