‘Autofabrikanten eisen dat toeleveranciers CO2-neutraal zijn’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Autofabrikanten eisen dat toeleveranciers klimaatneutraal zijn. (Foto: Shutterstock)

Onder druk van strengere emissie-eisen die ze zelf opgelegd krijgen, kijken autofabrikanten steeds kritischer naar de duurzaamheidsstrategie van hun toeleveranciers. In de inkoopnormen wordt steeds vaker gesteld dat toeleveranciers klimaatneutraal leveren. Dat meldt Automotive News Europe.

Als autofabrikanten hun klimaatdoelstellingen willen behalen, is er samenwerking nodig en moeten leveranciers worden ondersteund om CO2-neutraal te worden, aldus diverse experts die in het artikel worden aangehaald. Terwijl veel toeleveranciers druk bezig zijn om hun strategie aan te passen, is onderdelen- en equipmentleverancier Bosch als één van de weinigen al klimaatneutraal, sinds 2020. Denso wil tegen 2035 klimaatneutraal zijn, ZF Friedrichshafen in 2040, Continental in 2040 en Valeo in 2050, zo meldt het Europese vaktijdschrift.

Traceerbaar

“Wil je in de toekomst met ons zaken doen, dan moet je een duurzame strategie hebben”, stelt Ola Källenius, ceo van Mercedes-Benz, die vindt dat 90 procent van de componenten en onderdelen die leveranciers leveren klimaatneutraal moeten worden gefabriceerd. Ook andere fabrikanten, waaronder Polestar, eisen dit van hun toeleveranciers. Volgens Fredrika Klaren, hoofd duurzaamheid van Polestar, zijn toeleveranciers er niet aan gewend om gevraagd te worden naar de traceerbaarheid. “We selecteren onze leveranciers hierop en eisen dat ze een stapsgewijze verandering ondergaan”, aldus Klaren. Ook BMW Group heeft zijn leveranciers gevraagd hun uitstoot tegen 2030 met zo’n 20 procent te verminderen.

Eerder verkondigde ook de koepelorganisatie van toeleveranciers, Clepa, al aan dat de rol van toeleveranciers essentieel is voor het behalen van emissiereductiedoelstellingen.

‘Autofabrikanten eisen dat toeleveranciers CO2-neutraal zijn’ | Automotive Online

‘Autofabrikanten eisen dat toeleveranciers CO2-neutraal zijn’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Autofabrikanten eisen dat toeleveranciers klimaatneutraal zijn. (Foto: Shutterstock)

Onder druk van strengere emissie-eisen die ze zelf opgelegd krijgen, kijken autofabrikanten steeds kritischer naar de duurzaamheidsstrategie van hun toeleveranciers. In de inkoopnormen wordt steeds vaker gesteld dat toeleveranciers klimaatneutraal leveren. Dat meldt Automotive News Europe.

Als autofabrikanten hun klimaatdoelstellingen willen behalen, is er samenwerking nodig en moeten leveranciers worden ondersteund om CO2-neutraal te worden, aldus diverse experts die in het artikel worden aangehaald. Terwijl veel toeleveranciers druk bezig zijn om hun strategie aan te passen, is onderdelen- en equipmentleverancier Bosch als één van de weinigen al klimaatneutraal, sinds 2020. Denso wil tegen 2035 klimaatneutraal zijn, ZF Friedrichshafen in 2040, Continental in 2040 en Valeo in 2050, zo meldt het Europese vaktijdschrift.

Traceerbaar

“Wil je in de toekomst met ons zaken doen, dan moet je een duurzame strategie hebben”, stelt Ola Källenius, ceo van Mercedes-Benz, die vindt dat 90 procent van de componenten en onderdelen die leveranciers leveren klimaatneutraal moeten worden gefabriceerd. Ook andere fabrikanten, waaronder Polestar, eisen dit van hun toeleveranciers. Volgens Fredrika Klaren, hoofd duurzaamheid van Polestar, zijn toeleveranciers er niet aan gewend om gevraagd te worden naar de traceerbaarheid. “We selecteren onze leveranciers hierop en eisen dat ze een stapsgewijze verandering ondergaan”, aldus Klaren. Ook BMW Group heeft zijn leveranciers gevraagd hun uitstoot tegen 2030 met zo’n 20 procent te verminderen.

Eerder verkondigde ook de koepelorganisatie van toeleveranciers, Clepa, al aan dat de rol van toeleveranciers essentieel is voor het behalen van emissiereductiedoelstellingen.