EU stemt over verbod verbrandingsmotor in 2035

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Het Europees Parlement stemt vandaag over het versoepelen van het voorstel om de CO2-uitstoot van auto’s in 2035 met 100 procent te verminderen. Dit voorstel werd begin mei aangenomen en zou in de praktijk een verbod zijn op de nieuwverkoop van auto’s met verbrandingsmotor (inclusief hybrides) per 2035 binnen de EU.

Een belangrijke werkgeversgroep binnen de EU heeft echter een amendement ingediend dat de reductie tot 90% beperkt. Dat zou de verbrandingsmotor (en vooral de industrie) nog enig respijt geven. De werkgevers zeggen dat de doelstelling van 100 procent voor 2035 duizenden banen zou kosten. Zij hebben opgeroepen het voorstel af te zwakken om een zachtere overgang naar elektrificatie mogelijk te maken. Dit wordt gesteund door de conservatieve fracties in het Europees Parlement.

Klimaatneutraal

De eerder aangenomen maatregel is onderdeel van een breed pakket klimaatwetten en zou volgens het vorig jaar gelanceerde ‘Fit for 55’-plan, een belangrijke stap zijn in bereiken van een klimaatneutraal Europa in 2050.

Nadat de EU heeft vastgelegd welk tussendoel in 2035 bereikt moet zijn, kunnen de 27 lidstaten nog amendementen indienen, die de impact van het klimaatbeleid van de EU kunnen vergroten of verzwakken.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

EU stemt over verbod verbrandingsmotor in 2035 | Automotive Online

EU stemt over verbod verbrandingsmotor in 2035

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Het Europees Parlement stemt vandaag over het versoepelen van het voorstel om de CO2-uitstoot van auto’s in 2035 met 100 procent te verminderen. Dit voorstel werd begin mei aangenomen en zou in de praktijk een verbod zijn op de nieuwverkoop van auto’s met verbrandingsmotor (inclusief hybrides) per 2035 binnen de EU.

Een belangrijke werkgeversgroep binnen de EU heeft echter een amendement ingediend dat de reductie tot 90% beperkt. Dat zou de verbrandingsmotor (en vooral de industrie) nog enig respijt geven. De werkgevers zeggen dat de doelstelling van 100 procent voor 2035 duizenden banen zou kosten. Zij hebben opgeroepen het voorstel af te zwakken om een zachtere overgang naar elektrificatie mogelijk te maken. Dit wordt gesteund door de conservatieve fracties in het Europees Parlement.

Klimaatneutraal

De eerder aangenomen maatregel is onderdeel van een breed pakket klimaatwetten en zou volgens het vorig jaar gelanceerde ‘Fit for 55’-plan, een belangrijke stap zijn in bereiken van een klimaatneutraal Europa in 2050.

Nadat de EU heeft vastgelegd welk tussendoel in 2035 bereikt moet zijn, kunnen de 27 lidstaten nog amendementen indienen, die de impact van het klimaatbeleid van de EU kunnen vergroten of verzwakken.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.