Energieagentschap: 6,6 miljoen stekkerauto’s verkocht in 2021
Er zijn in 2021 wereldwijd in totaal 6,6 miljoen plugins en elektrische auto’s verkocht, een verdubbeling ten opzichte van 2020. Dat meldt het Internationaal Energieagentschap (IEA) in zijn rapport Global Electric Vehicle Outlook. China voert met 3,3 miljoen stekkerauto’s de lijst aan, gevolgd door Europa (2,3 miljoen) en de VS (600 duizend).
De groei wordt fors gestimuleerd door overheidssubsidies, stelt het IAE. Wereldwijd gaven overheden circa 28 miljard euro uit aan subsidies. Ook zijn er inmiddels 450 verschillende modellen op de markt, vijf keer zoveel als in 2015. Lees het hele rapport in de Automotive Kennisbank.
Het IAE stelt dat ook de komende jaren de verkoop van stekkerauto’s blijft groeien. Zo zouden meer landen de verkoop willen gaan stimuleren, primair om aan CO2-doelstellingen te kunnen voldoen. Verstoringen in de productieketens hebben nauwelijks invloed gehad, maar de oorlog in Oekraïne en Chinese lockdowns vertragen de groei. En ook de steeds verder stijgende prijzen kunnen een rem op de groei vormen. Zo is de prijs voor lithium zeven keer zo hoog als in 2020.
China dominant
Ook moeten er nog grote investeringen in laadinfrastructuur gedaan worden. In veruit de meeste landen is de infrastructuur nu onvoldoende om de groei bij te benen.
Tot slot concludeert het IAE dat China, ondanks Europese batterij-initiatieven, dominant is bij de productie van batterijen. China is direct en indirect (door de levering van zeldzame mineralen) betrokken bij 85 procent van de wereldwijde productie. Volgens het IAE investeert China in het behoud van zijn leidende positie. In China is een EV gemiddeld tien procent duurder dan een auto met conventionele aandrijving. In de EU en VS is dat 40 tot 50 procent meer. In het eerste kwartaal van dit jaar werden er 2 miljoen stekkerauto’s verkocht. Er rijden nu 18,5 miljoen (PH)EV’s rond.