Duitse justitie doet inval bij Suzuki wegens sjoemelsoftware

Emissiefraude • Suzuki bevestigt de invallen en benadrukt dat het geen diesels meer verkoopt.
Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Het zou gaan om een onderzoek naar oudere modellen van Suzuki. (Foto: Suzuki)

Duitse justitie heeft vorige week invallen gedaan bij Suzuki in Duitsland als onderdeel van een onderzoek naar sjoemelsoftware die is gebruikt in dieselmotoren. Dat bevestigt Suzuki op vragen van Automotive naar aanleiding van berichten hierover in diverse media. Sjoemelsoftware zorgt ervoor dat de stikstofoxide-emissies in testomgeving veel lager uitvallen dan in de praktijk, zodat de auto’s aan de uitstootnormen van de Europese Unie voldoen.

Bij de inval zouden documenten, gegevens en correspondentie in beslag zijn genomen. Naast de huiszoekingen in Duitsland werden ook invallen uitgevoerd in Italië en Hongarije als onderdeel van een gecoördineerde actie van het Europese agentschap Eurojust.

Reactie Suzuki Nederland

Suzuki Nederland bevestigt het bericht aan Automotive. “Medio 2018 is Suzuki gestopt met het voeren van dieselmotoren in het gamma”, reageert woordvoerder Kristiaan Wulffraat. “Sindsdien zijn al onze modellen – met uitzondering van de Jimny – voorzien van benzine mild hybrid tot benzine plug-in hybrid-technologie. Suzuki Motor Corporation verstrekt haar volledige medewerking aan de Duitse justitie omtrent het onderzoek.” Het zou gaan om software in de modellen Vitara, S-Cross en Swift. Er werden al eerder Suzuki’s teruggeroepen wegens het gebruik van sjoemelsoftware. Ook bij de RDC waren er twijfels over de uitstootwaarden van de Vitara. 

Ook de betrokkenheid van FCA (de leverancier van de motoren) en toeleverancier Marelli is onderwerp van het onderzoek.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.

Duitse justitie doet inval bij Suzuki wegens sjoemelsoftware | Automotive Online

Duitse justitie doet inval bij Suzuki wegens sjoemelsoftware

Emissiefraude • Suzuki bevestigt de invallen en benadrukt dat het geen diesels meer verkoopt.
Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Het zou gaan om een onderzoek naar oudere modellen van Suzuki. (Foto: Suzuki)

Duitse justitie heeft vorige week invallen gedaan bij Suzuki in Duitsland als onderdeel van een onderzoek naar sjoemelsoftware die is gebruikt in dieselmotoren. Dat bevestigt Suzuki op vragen van Automotive naar aanleiding van berichten hierover in diverse media. Sjoemelsoftware zorgt ervoor dat de stikstofoxide-emissies in testomgeving veel lager uitvallen dan in de praktijk, zodat de auto’s aan de uitstootnormen van de Europese Unie voldoen.

Bij de inval zouden documenten, gegevens en correspondentie in beslag zijn genomen. Naast de huiszoekingen in Duitsland werden ook invallen uitgevoerd in Italië en Hongarije als onderdeel van een gecoördineerde actie van het Europese agentschap Eurojust.

Reactie Suzuki Nederland

Suzuki Nederland bevestigt het bericht aan Automotive. “Medio 2018 is Suzuki gestopt met het voeren van dieselmotoren in het gamma”, reageert woordvoerder Kristiaan Wulffraat. “Sindsdien zijn al onze modellen – met uitzondering van de Jimny – voorzien van benzine mild hybrid tot benzine plug-in hybrid-technologie. Suzuki Motor Corporation verstrekt haar volledige medewerking aan de Duitse justitie omtrent het onderzoek.” Het zou gaan om software in de modellen Vitara, S-Cross en Swift. Er werden al eerder Suzuki’s teruggeroepen wegens het gebruik van sjoemelsoftware. Ook bij de RDC waren er twijfels over de uitstootwaarden van de Vitara. 

Ook de betrokkenheid van FCA (de leverancier van de motoren) en toeleverancier Marelli is onderwerp van het onderzoek.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.