EU krijgt laatste woord in recalls en typegoedkeuringen

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De Europese Commissie heeft vanaf vandaag de mogelijkheid om nationale goedkeuringsinstanties, zoals de RDW, te overrulen bij typegoedkeuringen en tests. De hiervoor aangescherpte verordening voor typegoedkeuring en markttoezicht in Europa is vandaag ingegaan.

Wanneer fabrikanten in strijd met de typegoedkeuringswetgeving handelen, zoals bij de sjoemeldiesels, dan treedt de EU sneller op. Daarbij kan de sanctie variëren van het terugroepen van nieuwe modellen in de gehele Unie tot het opleggen van sancties van maximaal 30 duizend euro per auto. Voorheen hadden alleen de afzonderlijke lidstaten de mogelijkheid om een recall te eisen of een typegoedkeuring in te trekken.
Ook kunnen nationale goedkeuringsinstanties, zoals de RDW, nu door de overkoepelende EU-instantie worden getoetst. Volgens de EU zorgt dit er voor dat alle regels in de lidstaten worden uitgevoerd en gehandhaafd.

Recall

Ook de controle op occasions wordt aangescherpt. Zo zijn lidstaten verplicht om op regelmatige basis occasions te testen. Hierbij krijgen landen de mogelijkheid om vrijwaringsmaatregelen te treffen tegen auto’s die niet voldoen aan de typegoedkeuring. Download de verordening van de Europese Commissie in onze Automotive Kennisbank.

Het Joint Research Centre (JRC) gaat optreden als Europese toezichthouder. Hierbij heeft Europese Commissie extra middelen ter beschikking gesteld voor de controle op het markttoezicht en twee nieuwe laboratoria laten bouwen.

Autofabrikanten en typegoedkeuringsbureaus hebben sinds het vaststellen van de nieuwe verordening in 2018 langdurig gewerkt aan de uitvoering van de nieuwe regels en aan de aanpassing aan de strengere regels.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

EU krijgt laatste woord in recalls en typegoedkeuringen | Automotive Online

EU krijgt laatste woord in recalls en typegoedkeuringen

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De Europese Commissie heeft vanaf vandaag de mogelijkheid om nationale goedkeuringsinstanties, zoals de RDW, te overrulen bij typegoedkeuringen en tests. De hiervoor aangescherpte verordening voor typegoedkeuring en markttoezicht in Europa is vandaag ingegaan.

Wanneer fabrikanten in strijd met de typegoedkeuringswetgeving handelen, zoals bij de sjoemeldiesels, dan treedt de EU sneller op. Daarbij kan de sanctie variëren van het terugroepen van nieuwe modellen in de gehele Unie tot het opleggen van sancties van maximaal 30 duizend euro per auto. Voorheen hadden alleen de afzonderlijke lidstaten de mogelijkheid om een recall te eisen of een typegoedkeuring in te trekken.
Ook kunnen nationale goedkeuringsinstanties, zoals de RDW, nu door de overkoepelende EU-instantie worden getoetst. Volgens de EU zorgt dit er voor dat alle regels in de lidstaten worden uitgevoerd en gehandhaafd.

Recall

Ook de controle op occasions wordt aangescherpt. Zo zijn lidstaten verplicht om op regelmatige basis occasions te testen. Hierbij krijgen landen de mogelijkheid om vrijwaringsmaatregelen te treffen tegen auto’s die niet voldoen aan de typegoedkeuring. Download de verordening van de Europese Commissie in onze Automotive Kennisbank.

Het Joint Research Centre (JRC) gaat optreden als Europese toezichthouder. Hierbij heeft Europese Commissie extra middelen ter beschikking gesteld voor de controle op het markttoezicht en twee nieuwe laboratoria laten bouwen.

Autofabrikanten en typegoedkeuringsbureaus hebben sinds het vaststellen van de nieuwe verordening in 2018 langdurig gewerkt aan de uitvoering van de nieuwe regels en aan de aanpassing aan de strengere regels.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.