‘Autofabrikanten op schema met invoering WLTP-II’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Wellicht zijn sommige uitvoeringen van de VW Crafter komend jaar niet leverbaar door de WLTP-II (foto: VW)

Per 21 september worden de meeste eisen uit de WLTP 2nd act bindend. Dat is een verdere aanscherping van de WLTP-eisen. Volgens website Automotive News Europe zijn vrijwel alle autofabrikanten klaar voor de nieuwe eisen. Enkel de VW Crafter zal begin 2020 niet in alle uitvoeringen leverbaar zijn. Autofabrikanten zeggen dat de WLTP-II niet leidt tot verdere verhoging van de CO2-uitstoot. De overgang van de NEDC naar de WLTP leidde vorig jaar tot een hogere gemeten CO2-uitstoot, constateerde TNO. Daarmee is de bpm op nieuwe auto’s ook gestegen.

De 2nd act is sinds 1 januari dit jaar de voorgeschreven testmethode voor autofabrikanten. Vanaf 1 september moeten alle nieuw toegelaten automodellen aan deze eisen voldoen. De eisen omvatten onder meer een meer uitgebreide verdampingstest voor auto’s met benzinemotor en verkleining van de meettoleranties van de Real Driving Emissions test voor diesels. Voor handgeschakelde auto’s zijn de schakelmomenten tijdens de testrit aangepast. Vanaf 2021 geldt bovendien dat het in de OBD vastgelegde brandstofverbruik niet meer dan 5 procent van de werkelijkheid mag afwijken. Zo kan het werkelijk verbruik in de toekomst uit de OBD worden afgelezen. 

Vorig jaar leidde de invoering van de strengere WLTP-normen tot grote problemen bij diverse autofabrikanten, en een registratiepiek in aanloop naar de invoerdatum (1 september 2018). Volgens Automotive News Europe zijn ditmaal vrijwel alle fabrikanten op tijd. Volkswagen meldt dat de personenauto’s al gekeurd zijn volgens de nieuwe normen, maar dat de bestelwagens nog achterlopen; daarvan was begin augustus een derde deel gekeurd voor de WLTP-II. Een woordvoerder meldt dat met name bij de Crafter eventueel leveringsproblemen kunnen ontstaan. Deze zal in de eerste helft van 2020 niet in alle uitvoeringen leverbaar zijn. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘Autofabrikanten op schema met invoering WLTP-II’ | Automotive Online

‘Autofabrikanten op schema met invoering WLTP-II’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Wellicht zijn sommige uitvoeringen van de VW Crafter komend jaar niet leverbaar door de WLTP-II (foto: VW)

Per 21 september worden de meeste eisen uit de WLTP 2nd act bindend. Dat is een verdere aanscherping van de WLTP-eisen. Volgens website Automotive News Europe zijn vrijwel alle autofabrikanten klaar voor de nieuwe eisen. Enkel de VW Crafter zal begin 2020 niet in alle uitvoeringen leverbaar zijn. Autofabrikanten zeggen dat de WLTP-II niet leidt tot verdere verhoging van de CO2-uitstoot. De overgang van de NEDC naar de WLTP leidde vorig jaar tot een hogere gemeten CO2-uitstoot, constateerde TNO. Daarmee is de bpm op nieuwe auto’s ook gestegen.

De 2nd act is sinds 1 januari dit jaar de voorgeschreven testmethode voor autofabrikanten. Vanaf 1 september moeten alle nieuw toegelaten automodellen aan deze eisen voldoen. De eisen omvatten onder meer een meer uitgebreide verdampingstest voor auto’s met benzinemotor en verkleining van de meettoleranties van de Real Driving Emissions test voor diesels. Voor handgeschakelde auto’s zijn de schakelmomenten tijdens de testrit aangepast. Vanaf 2021 geldt bovendien dat het in de OBD vastgelegde brandstofverbruik niet meer dan 5 procent van de werkelijkheid mag afwijken. Zo kan het werkelijk verbruik in de toekomst uit de OBD worden afgelezen. 

Vorig jaar leidde de invoering van de strengere WLTP-normen tot grote problemen bij diverse autofabrikanten, en een registratiepiek in aanloop naar de invoerdatum (1 september 2018). Volgens Automotive News Europe zijn ditmaal vrijwel alle fabrikanten op tijd. Volkswagen meldt dat de personenauto’s al gekeurd zijn volgens de nieuwe normen, maar dat de bestelwagens nog achterlopen; daarvan was begin augustus een derde deel gekeurd voor de WLTP-II. Een woordvoerder meldt dat met name bij de Crafter eventueel leveringsproblemen kunnen ontstaan. Deze zal in de eerste helft van 2020 niet in alle uitvoeringen leverbaar zijn. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.