Autotelex: C-segmentauto bijna duizend euro goedkoper

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
De grote suv's zijn gemiddeld het meeste in prijs gedaald. (Foto: Shutterstock)

C-segmentauto’s zijn na de invoering van de nieuwe bpm-tabel op 1 juli gemiddeld 908 euro goedkoper geworden, terwijl de prijzen in het segment van de C-suv de consumentenprijzen 686 euro gestegen zijn. Dat concludeert restwaardebepaler Autotelex op basis van een selectie van gangbare (lease)modellen. Autotelex meldt dat er geen sprake is van een een gewogen gemiddelde op basis van de verkoopaantallen. Ook zijn de modellen vanaf het E-segment, cabrio’s en modellen met veel vermogen buiten beschouwing gelaten.

Inmiddels zijn van meer dan 90 procent van alle automodellen de nieuwe prijzen bekend. Deze zijn aangepast omdat op 1 juli de WLTP van kracht werd en in Nederland nieuwe bpm-tabellen werden geïntroduceerd.

Goede zaken

Auto’s in het het B-segment zijn gemiddeld 25 euro duurder en in het B-suv segment is de prijsstijging 116 euro. Volgens Autotelex valt op dat in het grotere suv-segment de prijsdaling gemiddeld 1.393 euro bedraagt. “Mercedes-Benz en Jaguar doen hier goede zaken met de GLC en de F-Pace, die beide behoorlijk gunstigere nieuwprijzen laten zien”, schrijft Autotelex.

Autotelex constateert, net als Autodisk vorige week, dat importeurs in veel gevallen een stijging of daling van de bpm niet één op één doorberekenen. Tegenover een stijging van de CO2-waarden tot wel 20 procent, staat een bpm-prijsdaling tot 15 procent, becijfert softwarebedrijf Autodisk.

Uitgesplitst naar brandstof concludeert Autotelex dat – op basis van de selectie –  benzineauto’s gemiddeld 1,5 euro duurder worden, diesels 320 euro goedkoper en hybride/plug-in benzines 119 euro duurder.

Dat zowel Autodisk als Autotelex concluderen dat de bpm gemiddeld lager ligt, is opvallend: tussen de autobranche en de overheid vindt op dit moment een discussie plaats over of de invoering van de WLTP met de nieuwe bpm-tabel wel budgetneutraal gaat. Volgens Bovag en RAI Vereniging werden de auto’s in de tussenfase (waarin de WLTP-gegevens werden teruggerekend naar de NEDC en de oude bpm-tabel werd gebruikt) in de meeste gevallen duurder. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Autotelex: C-segmentauto bijna duizend euro goedkoper | Automotive Online

Autotelex: C-segmentauto bijna duizend euro goedkoper

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
De grote suv's zijn gemiddeld het meeste in prijs gedaald. (Foto: Shutterstock)

C-segmentauto’s zijn na de invoering van de nieuwe bpm-tabel op 1 juli gemiddeld 908 euro goedkoper geworden, terwijl de prijzen in het segment van de C-suv de consumentenprijzen 686 euro gestegen zijn. Dat concludeert restwaardebepaler Autotelex op basis van een selectie van gangbare (lease)modellen. Autotelex meldt dat er geen sprake is van een een gewogen gemiddelde op basis van de verkoopaantallen. Ook zijn de modellen vanaf het E-segment, cabrio’s en modellen met veel vermogen buiten beschouwing gelaten.

Inmiddels zijn van meer dan 90 procent van alle automodellen de nieuwe prijzen bekend. Deze zijn aangepast omdat op 1 juli de WLTP van kracht werd en in Nederland nieuwe bpm-tabellen werden geïntroduceerd.

Goede zaken

Auto’s in het het B-segment zijn gemiddeld 25 euro duurder en in het B-suv segment is de prijsstijging 116 euro. Volgens Autotelex valt op dat in het grotere suv-segment de prijsdaling gemiddeld 1.393 euro bedraagt. “Mercedes-Benz en Jaguar doen hier goede zaken met de GLC en de F-Pace, die beide behoorlijk gunstigere nieuwprijzen laten zien”, schrijft Autotelex.

Autotelex constateert, net als Autodisk vorige week, dat importeurs in veel gevallen een stijging of daling van de bpm niet één op één doorberekenen. Tegenover een stijging van de CO2-waarden tot wel 20 procent, staat een bpm-prijsdaling tot 15 procent, becijfert softwarebedrijf Autodisk.

Uitgesplitst naar brandstof concludeert Autotelex dat – op basis van de selectie –  benzineauto’s gemiddeld 1,5 euro duurder worden, diesels 320 euro goedkoper en hybride/plug-in benzines 119 euro duurder.

Dat zowel Autodisk als Autotelex concluderen dat de bpm gemiddeld lager ligt, is opvallend: tussen de autobranche en de overheid vindt op dit moment een discussie plaats over of de invoering van de WLTP met de nieuwe bpm-tabel wel budgetneutraal gaat. Volgens Bovag en RAI Vereniging werden de auto’s in de tussenfase (waarin de WLTP-gegevens werden teruggerekend naar de NEDC en de oude bpm-tabel werd gebruikt) in de meeste gevallen duurder. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.