Nieuw onderzoek naar WLTP en BPM

Word lid
Dit is een premium artikel, exclusief voor leden van Automotive. Word ook lid, kies hieronder:
Persoonlijk lidmaatschap
Vanaf slechts € 219,- per jaar
Bedrijfslidmaatschap
Vanaf slechts € 339,- per jaar
Bent u al lid? Log dan direct in
Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.
Reacties
Telkens als er heffingen worden gewijzigd verwacht je dat de nieuwe heffing goed doordacht en dus redelijk is. Met de BPM is dat opnieuw niet zo, de heffing is dan wel CO2 uitstoot gerelateerd, maar per gram extra uitstoot wordt in het geval van een diesel meer geheven dan voor een gram CO2 uit een benzine motor. Maar echt te gek wordt het wanneer je kijkt naar de heffingen voor een plug-in hybride. Voor 80 gram uitstoot/km. bij een benzine auto’s de heffing € 446, maar bij een PHEV met zelfde uitstoot is het BPM bedrag € 6.954. Bij uitstoot boven 80gram worden de verschillen nog erger en dan wordt een plug-in diesel extra te pakken genomen.