‘EU voert strengere emissietest in voor plugin-hybrides’

De Europese Unie wil de emissietest voor plugin-hybrides aanscherpen. Dat melden internationale media. De EU wil naast de fabrieksopgave ook het werkelijk gebruik onderdeel maken van de test. Daarvoor wordt de gebruiksdata van voertuigen, die verplicht moeten bijhouden hoe het verbruik is, gebruikt.
Lobbyclub Transport&Environment noemde plugins eerder al ‘fake electric cars’.
PHEV’s verbruiken in de praktijk veel meer brandstof dan gesteld in de fabrieksopgave. Uit Zwitsers onderzoek blijkt dat plugins gemiddeld twee keer meer verbruiken dan de fabrieksopgave aangeeft. In landen waarin veel leaserijders PHEV rijden, is de afwijking het grootst. De Volvo XC90 PHEV heeft volgens fabrieksopgave een uitstoot van 49 gram CO2, maar in de praktijk komt het verbruik uit op 182 gram, stelt Travelcard op zijn site praktijkverbruik.nl. Ook bij veel andere in Nederland ingezette plugins is er sprake van dergelijke afwijkingen.
Mede dankzij de snel toenemende verkoop van plugins weten fabrikanten te voldoen aan de Europese CO2-normen. De aanpassing aan de WLTP-test, die dit jaar gerealiseerd moet worden in overleg met onder meer de industrie, zou betekenen dat fabrikanten meer EV’s moeten verkopen om aan de CO2-normen te voldoen.