‘EU voert strengere emissietest in voor plugin-hybrides’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Volvo

De Europese Unie wil de emissietest voor plugin-hybrides aanscherpen. Dat melden internationale media. De EU wil naast de fabrieksopgave ook het werkelijk gebruik onderdeel maken van de test. Daarvoor wordt de gebruiksdata van voertuigen, die verplicht moeten bijhouden hoe het verbruik is, gebruikt. 

Lobbyclub Transport&Environment noemde plugins eerder al ‘fake electric cars’

PHEV’s verbruiken in de praktijk veel meer brandstof dan gesteld in de fabrieksopgave. Uit Zwitsers onderzoek blijkt dat plugins gemiddeld twee keer meer verbruiken dan de fabrieksopgave aangeeft. In landen waarin veel leaserijders PHEV rijden, is de afwijking het grootst. De Volvo XC90 PHEV heeft volgens fabrieksopgave een uitstoot van 49 gram CO2, maar in de praktijk komt het verbruik uit op 182 gram, stelt Travelcard op zijn site praktijkverbruik.nl. Ook bij veel andere in Nederland ingezette plugins is er sprake van dergelijke afwijkingen. 

Mede dankzij de snel toenemende verkoop van plugins weten fabrikanten te voldoen aan de Europese CO2-normen. De aanpassing aan de WLTP-test, die dit jaar gerealiseerd moet worden in overleg met onder meer de industrie, zou betekenen dat fabrikanten meer EV’s moeten verkopen om aan de CO2-normen te voldoen. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

‘EU voert strengere emissietest in voor plugin-hybrides’ | Automotive Online

‘EU voert strengere emissietest in voor plugin-hybrides’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Volvo

De Europese Unie wil de emissietest voor plugin-hybrides aanscherpen. Dat melden internationale media. De EU wil naast de fabrieksopgave ook het werkelijk gebruik onderdeel maken van de test. Daarvoor wordt de gebruiksdata van voertuigen, die verplicht moeten bijhouden hoe het verbruik is, gebruikt. 

Lobbyclub Transport&Environment noemde plugins eerder al ‘fake electric cars’

PHEV’s verbruiken in de praktijk veel meer brandstof dan gesteld in de fabrieksopgave. Uit Zwitsers onderzoek blijkt dat plugins gemiddeld twee keer meer verbruiken dan de fabrieksopgave aangeeft. In landen waarin veel leaserijders PHEV rijden, is de afwijking het grootst. De Volvo XC90 PHEV heeft volgens fabrieksopgave een uitstoot van 49 gram CO2, maar in de praktijk komt het verbruik uit op 182 gram, stelt Travelcard op zijn site praktijkverbruik.nl. Ook bij veel andere in Nederland ingezette plugins is er sprake van dergelijke afwijkingen. 

Mede dankzij de snel toenemende verkoop van plugins weten fabrikanten te voldoen aan de Europese CO2-normen. De aanpassing aan de WLTP-test, die dit jaar gerealiseerd moet worden in overleg met onder meer de industrie, zou betekenen dat fabrikanten meer EV’s moeten verkopen om aan de CO2-normen te voldoen. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.