Auto- en onderdelenfabrikanten: logistieke nachtmerrie dreigt bij harde Brexit

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Het is vijf voor twaalf in de Brexit-onderhandelingen, stellen Clepa en Acea. (Foto: Shutterstock)

De Europese auto-industrie heeft aan de vooravond van de Brexit-onderhandelingen de betrokken partijen nogmaals opgeroepen om tot goede afspraken te komen. Een harde Brexit zou enorme logistieke consequenties hebben, stelt Acea. Volgens de organisatie wordt het businessmodel van de industrie serieus bedreigd.

“Dagelijks rijden er 1.100 trucks met auto- en motoronderdelen naar het VK. Zelfs korte hick-ups kunnen leiden tot enorme logistieke problemen omdat de hele industrie werkt met strakke ‘just in time’ en ‘just in sequence’ leveringen.” Dat zegt Erik Jonnaert, secretaris-generaal van de organisatie. Acea en zijn leden dreigen al geruime tijd dat Brexit gevolgen kan hebben voor onder meer de autoproductie in het VK. 

Kleinere toeleveranciers

Uit eigen onderzoek van Acea blijkt dat de logistieke problemen nog groter zijn, dan voorzien. “Fabrikanten leggen nu voorraden aan, maar daarmee kunnen ze slechts korte tijd vooruit. Sommigen van onze leden plannen inmiddels post-Brexit shutdowns.” Een groter probleem zit er bij kleinere toeleveranciers. “Zij hebben niet de systemen, IT-platforms en mankracht om goed om te kunnen gaan met de grote hoeveelheid papierwerk die nodig zijn als handelstarieven van kracht worden”, zegt Sigrid de Vries, secretaris-generaal van Clepa, de organisatie van onderdelenleveranciers. “Onze leden worden geconfronteerd met extra kosten en logistieke risico’s. Die onzekerheid moet weggenomen worden.”

Volgens Jonnaert mag ook het financiële aspect van een no-deal Brexit niet worden onderschat. “Onder WTO-regels gelden importtarieven van tien procent. De marges in de industrie zijn significant lager dan tien procent. De consument kan daar de dupe van worden.”

Lees ook de column van Arjen de Jong over de naderende Brexit.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Auto- en onderdelenfabrikanten: logistieke nachtmerrie dreigt bij harde Brexit | Automotive Online

Auto- en onderdelenfabrikanten: logistieke nachtmerrie dreigt bij harde Brexit

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Het is vijf voor twaalf in de Brexit-onderhandelingen, stellen Clepa en Acea. (Foto: Shutterstock)

De Europese auto-industrie heeft aan de vooravond van de Brexit-onderhandelingen de betrokken partijen nogmaals opgeroepen om tot goede afspraken te komen. Een harde Brexit zou enorme logistieke consequenties hebben, stelt Acea. Volgens de organisatie wordt het businessmodel van de industrie serieus bedreigd.

“Dagelijks rijden er 1.100 trucks met auto- en motoronderdelen naar het VK. Zelfs korte hick-ups kunnen leiden tot enorme logistieke problemen omdat de hele industrie werkt met strakke ‘just in time’ en ‘just in sequence’ leveringen.” Dat zegt Erik Jonnaert, secretaris-generaal van de organisatie. Acea en zijn leden dreigen al geruime tijd dat Brexit gevolgen kan hebben voor onder meer de autoproductie in het VK. 

Kleinere toeleveranciers

Uit eigen onderzoek van Acea blijkt dat de logistieke problemen nog groter zijn, dan voorzien. “Fabrikanten leggen nu voorraden aan, maar daarmee kunnen ze slechts korte tijd vooruit. Sommigen van onze leden plannen inmiddels post-Brexit shutdowns.” Een groter probleem zit er bij kleinere toeleveranciers. “Zij hebben niet de systemen, IT-platforms en mankracht om goed om te kunnen gaan met de grote hoeveelheid papierwerk die nodig zijn als handelstarieven van kracht worden”, zegt Sigrid de Vries, secretaris-generaal van Clepa, de organisatie van onderdelenleveranciers. “Onze leden worden geconfronteerd met extra kosten en logistieke risico’s. Die onzekerheid moet weggenomen worden.”

Volgens Jonnaert mag ook het financiële aspect van een no-deal Brexit niet worden onderschat. “Onder WTO-regels gelden importtarieven van tien procent. De marges in de industrie zijn significant lager dan tien procent. De consument kan daar de dupe van worden.”

Lees ook de column van Arjen de Jong over de naderende Brexit.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.