‘Merkel tegen hardware-aanpassingen bij diesels’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Merkel wil dieselverboden in de Duitse steden voorkomen (Foto: Shutterstock)

Dit meldt persbureau Reuters.

In Duitsland speelt al langer de discussie of oude, vervuilende dieselauto’s genoeg hebben aan een software-update om ze aan de eisen te laten voldoen, of dat een aanpassing van de hardware nodig is. Dan gaat het bijvoorbeeld om het plaatsen van een SCR-katalysator. Gisteren heeft Merkel gezegd dat zij terughoudend is in het dwingen van autofabrikanten om hardware-aanpassingen door te voeren. “Opbrengsten en kosten van een maatregel moeten in verhouding staan”, stelt zij. Merkel gelooft dat bij het huidige beleid over drie jaar nog maar in tien Duitse steden te hoge niveaus van stikstofoxiden worden gemeten. Nu is dat het geval in 70 steden. 

Tegelijkertijd overweegt de nieuwe regering-Merkel om deze aanpassingen wél verplicht te stellen, waarbij de regering bereid is een groot deel van de kosten van zo’n 15 miljard euro op zich te nemen. Toch zouden de autofabrikanten – alleen voor de Duitse markt – zelf ook 5 miljard euro moeten bijdragen aan het vervangen van de filters, meldt Der Spiegel. Tot nog toe hebben de fabrikanten dat geweigerd.

Uitspraak van de rechter

De discussie over oude diesels speelt in Duitsland volop, sinds een rechter in februari oordeelde dat steden gerechtigd zijn om diesels met emissieklasse Euro 4 en 5 (tot september 2014) te verbieden in het stadscentrum. De regering wil er alles aan doen om die lokale dieselverboden te voorkomen

Ondertussen leiden de dreigende afsluitingen van stadscentra tot fors lagere occasionprijzen en een sterk gedaalde verkoop van nieuwe diesels. In Duitsland was de verkoop volgens het KBA (de Duitse RDW) in maart een kwart lager dan het jaar ervoor.

In de eerste aflevering van het Restwaardejournaal staan dieselprijzen centraal. Bekijk de aflevering hieronder.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘Merkel tegen hardware-aanpassingen bij diesels’ | Automotive Online

‘Merkel tegen hardware-aanpassingen bij diesels’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Merkel wil dieselverboden in de Duitse steden voorkomen (Foto: Shutterstock)

Dit meldt persbureau Reuters.

In Duitsland speelt al langer de discussie of oude, vervuilende dieselauto’s genoeg hebben aan een software-update om ze aan de eisen te laten voldoen, of dat een aanpassing van de hardware nodig is. Dan gaat het bijvoorbeeld om het plaatsen van een SCR-katalysator. Gisteren heeft Merkel gezegd dat zij terughoudend is in het dwingen van autofabrikanten om hardware-aanpassingen door te voeren. “Opbrengsten en kosten van een maatregel moeten in verhouding staan”, stelt zij. Merkel gelooft dat bij het huidige beleid over drie jaar nog maar in tien Duitse steden te hoge niveaus van stikstofoxiden worden gemeten. Nu is dat het geval in 70 steden. 

Tegelijkertijd overweegt de nieuwe regering-Merkel om deze aanpassingen wél verplicht te stellen, waarbij de regering bereid is een groot deel van de kosten van zo’n 15 miljard euro op zich te nemen. Toch zouden de autofabrikanten – alleen voor de Duitse markt – zelf ook 5 miljard euro moeten bijdragen aan het vervangen van de filters, meldt Der Spiegel. Tot nog toe hebben de fabrikanten dat geweigerd.

Uitspraak van de rechter

De discussie over oude diesels speelt in Duitsland volop, sinds een rechter in februari oordeelde dat steden gerechtigd zijn om diesels met emissieklasse Euro 4 en 5 (tot september 2014) te verbieden in het stadscentrum. De regering wil er alles aan doen om die lokale dieselverboden te voorkomen

Ondertussen leiden de dreigende afsluitingen van stadscentra tot fors lagere occasionprijzen en een sterk gedaalde verkoop van nieuwe diesels. In Duitsland was de verkoop volgens het KBA (de Duitse RDW) in maart een kwart lager dan het jaar ervoor.

In de eerste aflevering van het Restwaardejournaal staan dieselprijzen centraal. Bekijk de aflevering hieronder.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.