Lamborghini vindt het ’te vroeg’ voor volledig elektrische sportauto

Lamborghini • Lamborghini is al wel succesvol met plug-in hybrides, waaronder de Revuelto-sportwagen.
Robert L. Smid Robert L. Smid
De Lamborghini Revuelto (hybride), opvolger van de Aventador. (Foto: Shutterstock)

De Italiaanse sportwagenfabrikant Lamborghini wacht voorlopig met het bouwen van een volledig elektrische sportwagen, zo meldt het ANP. Volgens Lamborghini-baas Stephan Winkelmann is het op zich geen probleem om snelle elektrische auto’s te produceren, maar emotionele aspecten, zoals het brullende geluid van de V10-motor van de Huracan, kunnen niet zomaar worden nagebootst.

Volledig elektrische supercars “verkopen tot nu toe niet”, zo citeert het ANP Winkelmann. “Het is nog te vroeg en we moeten in de toekomst afwachten of en wanneer dit gaat gebeuren.”

Plug-in hybrides

Lamborghini, dat vorig jaar wereldwijd voor het eerst meer dan tienduizend van zijn exclusieve auto’s verkocht, is al wel succesvol met plug-in hybrides, waaronder de Revuelto-sportwagen. Winkelmann zei in maart dat er voor de Revuelto zelfs een wachttijd is van twee jaar.

Maar zoals het er nu naar uitziet, zal het eerste volledig elektrische model op zijn vroegst in 2028 op de markt komen. Daarmee loopt Lamborghini achter op aartsrivaal Ferrari, die vastberaden is om eind volgend jaar al zijn eerste elektrisch aangedreven sportauto te onthullen. Ook Maserati deed eerder dit jaar al EV-plannen uit de doeken.

Overstap naar elektrisch

Voor fabrikanten van exclusieve sportauto’s is de overstap naar elektrisch niet verplicht door regelgeving. Deze kleinere producenten komen in aanmerking voor vrijstelling van strengere emissielimieten in Europa. De EU stelt ook regels op om het gebruik van zogeheten e-brandstoffen mogelijk te maken, waarmee het volledig uitsterven van verbrandingsmotoren kan worden voorkomen.

Lamborghini, dat onderdeel is van het Volkswagen-concern, is volgens Winkelmann wel bezig de toeleveringsketen en het productieproces te herzien. Het doel is om tegen 2030 Lamborghini’s te produceren met 40 procent minder CO2-uitstoot dan momenteel. Bij de ontwikkeling van synthetische brandstoffen profiteert Lamborghini tevens van de inspanningen van Porsche, dat ook tot Volkswagen behoort.

De toekomst van plug-in hybrides in Europa is onzeker omdat de CO2-uitstoot van PHEV’s door een nieuwe rekenmethode drie tot vijf keer hoger uitvalt. Fabrikanten passen hun koers aan om boetes te ontwijken. Tegelijkertijd dreigt de Nederlandse PHEV-markt in te storten doordat de fiscale voordelen verdwijnen als de overheid niet ingrijpt. Wegvallende belastingvoordelen creëren een nieuw speelveld voor de plug-in hybride. Lees de analyse van de AM-redactie in de rubriek: De Kwestie | Is het straks uit met de PHEV-pret?
Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

Lamborghini vindt het ’te vroeg’ voor volledig elektrische sportauto | Automotive Online

Lamborghini vindt het ’te vroeg’ voor volledig elektrische sportauto

Lamborghini • Lamborghini is al wel succesvol met plug-in hybrides, waaronder de Revuelto-sportwagen.
Robert L. Smid Robert L. Smid
De Lamborghini Revuelto (hybride), opvolger van de Aventador. (Foto: Shutterstock)

De Italiaanse sportwagenfabrikant Lamborghini wacht voorlopig met het bouwen van een volledig elektrische sportwagen, zo meldt het ANP. Volgens Lamborghini-baas Stephan Winkelmann is het op zich geen probleem om snelle elektrische auto’s te produceren, maar emotionele aspecten, zoals het brullende geluid van de V10-motor van de Huracan, kunnen niet zomaar worden nagebootst.

Volledig elektrische supercars “verkopen tot nu toe niet”, zo citeert het ANP Winkelmann. “Het is nog te vroeg en we moeten in de toekomst afwachten of en wanneer dit gaat gebeuren.”

Plug-in hybrides

Lamborghini, dat vorig jaar wereldwijd voor het eerst meer dan tienduizend van zijn exclusieve auto’s verkocht, is al wel succesvol met plug-in hybrides, waaronder de Revuelto-sportwagen. Winkelmann zei in maart dat er voor de Revuelto zelfs een wachttijd is van twee jaar.

Maar zoals het er nu naar uitziet, zal het eerste volledig elektrische model op zijn vroegst in 2028 op de markt komen. Daarmee loopt Lamborghini achter op aartsrivaal Ferrari, die vastberaden is om eind volgend jaar al zijn eerste elektrisch aangedreven sportauto te onthullen. Ook Maserati deed eerder dit jaar al EV-plannen uit de doeken.

Overstap naar elektrisch

Voor fabrikanten van exclusieve sportauto’s is de overstap naar elektrisch niet verplicht door regelgeving. Deze kleinere producenten komen in aanmerking voor vrijstelling van strengere emissielimieten in Europa. De EU stelt ook regels op om het gebruik van zogeheten e-brandstoffen mogelijk te maken, waarmee het volledig uitsterven van verbrandingsmotoren kan worden voorkomen.

Lamborghini, dat onderdeel is van het Volkswagen-concern, is volgens Winkelmann wel bezig de toeleveringsketen en het productieproces te herzien. Het doel is om tegen 2030 Lamborghini’s te produceren met 40 procent minder CO2-uitstoot dan momenteel. Bij de ontwikkeling van synthetische brandstoffen profiteert Lamborghini tevens van de inspanningen van Porsche, dat ook tot Volkswagen behoort.

De toekomst van plug-in hybrides in Europa is onzeker omdat de CO2-uitstoot van PHEV’s door een nieuwe rekenmethode drie tot vijf keer hoger uitvalt. Fabrikanten passen hun koers aan om boetes te ontwijken. Tegelijkertijd dreigt de Nederlandse PHEV-markt in te storten doordat de fiscale voordelen verdwijnen als de overheid niet ingrijpt. Wegvallende belastingvoordelen creëren een nieuw speelveld voor de plug-in hybride. Lees de analyse van de AM-redactie in de rubriek: De Kwestie | Is het straks uit met de PHEV-pret?
Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.