Schoonhovens blik | LKQ zet lakkenleveranciers op scherp

Johan Schoonhoven Johan Schoonhoven
• Laatste update:
Schoonhoven verwacht dat LKQ zijn merkportfolio in Nederland uitbreidt. (Foto: Johan Schoonhoven)

Eind maart 2018 vond in de Expo Brussels de Autotechnica plaats: een beurs zoals wij die vroeger kenden als de Autovak in de RAI of Crash in de Jaarbeurs Utrecht. Fraai van opzet, een variëteit aan leveranciers, serieuze standruimte en de inbreng van praktisch alle lakfabrikanten, toch vaak de trekkers van een groter publiek. Geen beurs meer zonder sponsors en bij de ingang kreeg ik een lanyard van één van de sponsoren omgehangen. LKQ, de sponsor in kwestie, had op zijn standruimte vlak bij de ingang flink uitgepakt. Op een vloeroppervlak waar je vroeger op de AutoRAI een volumemerk vond, had de van oorsprong Amerikaanse onderdelenleverancier alle registers opengetrokken. Sinds de overname van Henrard Groep, met daaronder De Bruyn Professional Coatings en Abbiusi Autolakken, is LKQ Coatings een lakgrossier van formaat en bedient men met een multimerkstrategie een flink deel van de Belgische markt. Dit in navolging op Engeland, waar LKQ Coatings alle vooraanstaande lakmerken levert.Lees ook het interview met Johan van der Hoeven (Sator): ‘Met de overname van Vanesch lopen we weer in de pas.’

Geintje

In een aanpalende beurshal trof ik twee vertegenwoordigers van lakgrossiers, waarvan één mij vroeg of ik die LKQ lanyard héél snel af wilde doen. Een geintje met een seintje, want navraag leerde dat men in België niet zo gelukkig is met LKQ als concurrent. LKQ is groot, kapitaalkrachtig en kan diverse verfmerken van verschillende concerns leveren. En dat baart de concurrentie op grossiersniveau zorgen. De zorg wordt gedeeld door lakfabrikanten want enerzijds biedt LKQ een professioneel distributiekanaal en anderzijds verdwijnt het merkonderscheid en kan LKQ zijn inkoopkracht gebruiken om bedrijven van lakmerk A op B te laten overstappen. Na de recente bekendmaking van de overname van Vanesch Verf door Sator/LKQ wordt LKQ ook in Nederland actief. En dat zal ook in Nederland leiden tot slapeloze nachten bij de concurrenten.

LKQ kan zijn inkoopkracht gebruiken om bedrijven van lakmerk A op B te laten overstappen.

Vanesch, één van de weinig overgebleven onafhankelijke en vooruitstrevende lakkengrossiers, importeur voor Nederland en België van Lesonal (een Akzo Nobel-merk)en grossier van Cromax en Standox (beide merken van Axalta), beschikt in Tilburg over een modern trainingscentrum. Als LKQ/Sator nog meer merken aan het portfolio kan toevoegen, kan het de lakmarkt in Nederland flink opschudden. De stap in lak en toegang tot de klantenkring van Vanesch Verf kan ook een boost betekenen voor de verkoop van carrosseriedelen. Voorheen onder het label Hartsant, tegenwoordig opgenomen in Mijngrossier.nl, de webshop van Sator/LKQ. Saillant detail is dat Vanesch Verf net een jaar geleden haar samenwerking met Doyen Auto bekendmaakte en Doyen recent in schadedelen is gestapt door de overname van Geevers.

Als Acoat-selected

Ik acht het niet ondenkbaar dat Sator/LKQ een soort samenwerkingsverband of franchiseformule start of faciliteert, zoals het dat ook met auto-onderhoud doet. En dan geen keten met een commerciële inslag en centrale inkoop, maar een samenwerking waarbij de klant ondersteuning op maat krijgt en zelf zorgt voor de ‘verkoop’ van zijn waren en winkel. Een beetje zoals Acoat Selected ooit begon met het upgraden van de markt, maar dan multimerk. Menig hersteller zal de komende weken nakijken hoe lang zijn verbintenis met zijn huidige verfleverancier nog duurt en transfers op de lakmarkt nauwlettend volgen. En de transfermarkt sluit niet op 31 augustus.

Johan Schoonhoven, directeur Zilverstad Consultancy

Geplaatst in rubriek:
Johan Schoonhoven
Johan Schoonhoven

Schoonhoven is oud-directeur van Schadegarant, een stichting die namens meerdere  verzekeraars een netwerk van schadeherstelbedrijven onderhoudt. Tegenwoordig is Schoonhoven zelfstandig adviseur en columnist bij Automotive.

Schoonhovens blik | LKQ zet lakkenleveranciers op scherp | Automotive Online

Schoonhovens blik | LKQ zet lakkenleveranciers op scherp

Johan Schoonhoven Johan Schoonhoven
• Laatste update:
Schoonhoven verwacht dat LKQ zijn merkportfolio in Nederland uitbreidt. (Foto: Johan Schoonhoven)

Eind maart 2018 vond in de Expo Brussels de Autotechnica plaats: een beurs zoals wij die vroeger kenden als de Autovak in de RAI of Crash in de Jaarbeurs Utrecht. Fraai van opzet, een variëteit aan leveranciers, serieuze standruimte en de inbreng van praktisch alle lakfabrikanten, toch vaak de trekkers van een groter publiek. Geen beurs meer zonder sponsors en bij de ingang kreeg ik een lanyard van één van de sponsoren omgehangen. LKQ, de sponsor in kwestie, had op zijn standruimte vlak bij de ingang flink uitgepakt. Op een vloeroppervlak waar je vroeger op de AutoRAI een volumemerk vond, had de van oorsprong Amerikaanse onderdelenleverancier alle registers opengetrokken. Sinds de overname van Henrard Groep, met daaronder De Bruyn Professional Coatings en Abbiusi Autolakken, is LKQ Coatings een lakgrossier van formaat en bedient men met een multimerkstrategie een flink deel van de Belgische markt. Dit in navolging op Engeland, waar LKQ Coatings alle vooraanstaande lakmerken levert.Lees ook het interview met Johan van der Hoeven (Sator): ‘Met de overname van Vanesch lopen we weer in de pas.’

Geintje

In een aanpalende beurshal trof ik twee vertegenwoordigers van lakgrossiers, waarvan één mij vroeg of ik die LKQ lanyard héél snel af wilde doen. Een geintje met een seintje, want navraag leerde dat men in België niet zo gelukkig is met LKQ als concurrent. LKQ is groot, kapitaalkrachtig en kan diverse verfmerken van verschillende concerns leveren. En dat baart de concurrentie op grossiersniveau zorgen. De zorg wordt gedeeld door lakfabrikanten want enerzijds biedt LKQ een professioneel distributiekanaal en anderzijds verdwijnt het merkonderscheid en kan LKQ zijn inkoopkracht gebruiken om bedrijven van lakmerk A op B te laten overstappen. Na de recente bekendmaking van de overname van Vanesch Verf door Sator/LKQ wordt LKQ ook in Nederland actief. En dat zal ook in Nederland leiden tot slapeloze nachten bij de concurrenten.

LKQ kan zijn inkoopkracht gebruiken om bedrijven van lakmerk A op B te laten overstappen.

Vanesch, één van de weinig overgebleven onafhankelijke en vooruitstrevende lakkengrossiers, importeur voor Nederland en België van Lesonal (een Akzo Nobel-merk)en grossier van Cromax en Standox (beide merken van Axalta), beschikt in Tilburg over een modern trainingscentrum. Als LKQ/Sator nog meer merken aan het portfolio kan toevoegen, kan het de lakmarkt in Nederland flink opschudden. De stap in lak en toegang tot de klantenkring van Vanesch Verf kan ook een boost betekenen voor de verkoop van carrosseriedelen. Voorheen onder het label Hartsant, tegenwoordig opgenomen in Mijngrossier.nl, de webshop van Sator/LKQ. Saillant detail is dat Vanesch Verf net een jaar geleden haar samenwerking met Doyen Auto bekendmaakte en Doyen recent in schadedelen is gestapt door de overname van Geevers.

Als Acoat-selected

Ik acht het niet ondenkbaar dat Sator/LKQ een soort samenwerkingsverband of franchiseformule start of faciliteert, zoals het dat ook met auto-onderhoud doet. En dan geen keten met een commerciële inslag en centrale inkoop, maar een samenwerking waarbij de klant ondersteuning op maat krijgt en zelf zorgt voor de ‘verkoop’ van zijn waren en winkel. Een beetje zoals Acoat Selected ooit begon met het upgraden van de markt, maar dan multimerk. Menig hersteller zal de komende weken nakijken hoe lang zijn verbintenis met zijn huidige verfleverancier nog duurt en transfers op de lakmarkt nauwlettend volgen. En de transfermarkt sluit niet op 31 augustus.

Johan Schoonhoven, directeur Zilverstad Consultancy

Geplaatst in rubriek:
Johan Schoonhoven
Johan Schoonhoven

Schoonhoven is oud-directeur van Schadegarant, een stichting die namens meerdere  verzekeraars een netwerk van schadeherstelbedrijven onderhoudt. Tegenwoordig is Schoonhoven zelfstandig adviseur en columnist bij Automotive.