Schoonhovens blik | BloedLynk

Johan Schoonhoven Johan Schoonhoven

Op Automotive-management stond onlangs al een artikel over het businessmodel van Lynk&Co, dus ik beperk me tot de highlights: dit merk, een joint venture tussen Geely Auto en Volvo, deelt het CMA-platform met de Volvo XC40 en heeft een flink afwijkend verkoopmodel. Lynk&Co wil een specifieke kopersgroep aanspreken met zijn full electric & connected suv en biedt het model aan in vier varianten zonder keuzes voor extra opties, omdat ze volgens de fabrikant al meer dan volledig zijn uitgerust. De prijslijst is daarmee ultrakort. Lees ook de column van Arjen de Jong over het verkoopmodel van Lynk&Co.

Een verkoper heb je dan ook niet nodig, en dat is maar goed ook: Lynk&Co wil de modellen 01, 02 en 03 online aanbieden en is voornemens om in Nederland slechts één vestiging te openen. Daar kan de auto worden gekocht, maar liever heeft het bedrijf dat je je op de auto abonneert en deelt. Heel innovatief, maar je kunt als autofabrikant nog zoveel concentreren en digitaliseren: voor aftersales heb je nog altijd een fysiek en als het kan wijdvertakt netwerk nodig. En dat lost Lynk & Co op door reparatie, onderhoud en waarschijnlijk ook schadeherstel via het Volvo dealer- en schadeherstelnetwerk.

Drie-eenheid

Met de nieuwe vormen van beschikbaarstelling van mobiliteit verandert de voor schadeherstel belangrijke drie-eenheid eigenaar- berijder-polishouder in twee afzonderlijke partijen: berijder en eigenaar-polishouder. Dat kennen we al van lease, private lease en fleet, en betekent een verandering van invloed en zeggenschap bij sturing van schadeherstel. Als niet de berijder, maar Lynk&Co  eigenaar en polishouder is , is er niet veel fantasie voor nodig om te bedenken waar de auto hersteld gaat worden. Volvo heeft zijn schadeherstelnetwerk al goed op orde, dus laat de beschadigde Lynk & Co’s maar komen. En door de connectiviteit van de auto zal het mij niet verbazen dat er na een aanrijding een melding op het dashboard verschijnt met de gegevens van de dichtstbijzijnde Lynk & Co (Volvo) hersteller.

Als Lynk&Co eigenaar en polishouder is, kan iedereen bedenken waar de auto hersteld gaat worden.

Je kunt dan als universele schadehersteller moord en brand schreeuwen dat deze vorm van schadesturing oneerlijk is, maar reken maar dat de Lynk&Co’s aan jouw deur voorbijgaan als je geen Volvo/Lynk Co erkend schadehersteller bent, omdat schadeherstel in de bij het abonnement ingegrepen merkverzekering zit. Bedenk als schadehersteller goed dat de aanpak van dit nieuwe merk exemplarisch is voor het geijkte nieuwe businessmodel van veel autofabrikanten – en dat het dus bloedlink is om dit soort nieuwe initiatieven te veronachtzamen.

Johan Schoonhoven, directeur Zilverstad Consultancy

Geplaatst in rubriek:
Johan Schoonhoven
Johan Schoonhoven

Schoonhoven is oud-directeur van Schadegarant, een stichting die namens meerdere  verzekeraars een netwerk van schadeherstelbedrijven onderhoudt. Tegenwoordig is Schoonhoven zelfstandig adviseur en columnist bij Automotive.

Schoonhovens blik | BloedLynk | Automotive Online

Schoonhovens blik | BloedLynk

Johan Schoonhoven Johan Schoonhoven

Op Automotive-management stond onlangs al een artikel over het businessmodel van Lynk&Co, dus ik beperk me tot de highlights: dit merk, een joint venture tussen Geely Auto en Volvo, deelt het CMA-platform met de Volvo XC40 en heeft een flink afwijkend verkoopmodel. Lynk&Co wil een specifieke kopersgroep aanspreken met zijn full electric & connected suv en biedt het model aan in vier varianten zonder keuzes voor extra opties, omdat ze volgens de fabrikant al meer dan volledig zijn uitgerust. De prijslijst is daarmee ultrakort. Lees ook de column van Arjen de Jong over het verkoopmodel van Lynk&Co.

Een verkoper heb je dan ook niet nodig, en dat is maar goed ook: Lynk&Co wil de modellen 01, 02 en 03 online aanbieden en is voornemens om in Nederland slechts één vestiging te openen. Daar kan de auto worden gekocht, maar liever heeft het bedrijf dat je je op de auto abonneert en deelt. Heel innovatief, maar je kunt als autofabrikant nog zoveel concentreren en digitaliseren: voor aftersales heb je nog altijd een fysiek en als het kan wijdvertakt netwerk nodig. En dat lost Lynk & Co op door reparatie, onderhoud en waarschijnlijk ook schadeherstel via het Volvo dealer- en schadeherstelnetwerk.

Drie-eenheid

Met de nieuwe vormen van beschikbaarstelling van mobiliteit verandert de voor schadeherstel belangrijke drie-eenheid eigenaar- berijder-polishouder in twee afzonderlijke partijen: berijder en eigenaar-polishouder. Dat kennen we al van lease, private lease en fleet, en betekent een verandering van invloed en zeggenschap bij sturing van schadeherstel. Als niet de berijder, maar Lynk&Co  eigenaar en polishouder is , is er niet veel fantasie voor nodig om te bedenken waar de auto hersteld gaat worden. Volvo heeft zijn schadeherstelnetwerk al goed op orde, dus laat de beschadigde Lynk & Co’s maar komen. En door de connectiviteit van de auto zal het mij niet verbazen dat er na een aanrijding een melding op het dashboard verschijnt met de gegevens van de dichtstbijzijnde Lynk & Co (Volvo) hersteller.

Als Lynk&Co eigenaar en polishouder is, kan iedereen bedenken waar de auto hersteld gaat worden.

Je kunt dan als universele schadehersteller moord en brand schreeuwen dat deze vorm van schadesturing oneerlijk is, maar reken maar dat de Lynk&Co’s aan jouw deur voorbijgaan als je geen Volvo/Lynk Co erkend schadehersteller bent, omdat schadeherstel in de bij het abonnement ingegrepen merkverzekering zit. Bedenk als schadehersteller goed dat de aanpak van dit nieuwe merk exemplarisch is voor het geijkte nieuwe businessmodel van veel autofabrikanten – en dat het dus bloedlink is om dit soort nieuwe initiatieven te veronachtzamen.

Johan Schoonhoven, directeur Zilverstad Consultancy

Geplaatst in rubriek:
Johan Schoonhoven
Johan Schoonhoven

Schoonhoven is oud-directeur van Schadegarant, een stichting die namens meerdere  verzekeraars een netwerk van schadeherstelbedrijven onderhoudt. Tegenwoordig is Schoonhoven zelfstandig adviseur en columnist bij Automotive.