Schoonhovens blik | Duurzaamheid = het einde van gratis vervangend vervoer?

Column • Gratis vervangend vervoer is nauwelijks nog weg te denken, maar uitgegroeid tot een gekte die amper meer te betalen is, betoogt Automotive-columnist Johan Schoonhoven. Je ermee onderscheiden is eveneens nauwelijks nog mogelijk.
Johan Schoonhoven Johan Schoonhoven
• Laatste update:
(Foto: Johan Schoonhoven)

Wat ooit begon als een vorm van service om klanten aan te trekken en je als schadehersteller te onderscheiden van collega’s die géén gratis vervangend vervoer inzetten, is verworden tot een onlosmakelijk onderdeel van het servicepalet rondom schadeherstel. Je ermee onderscheiden is nauwelijks nog mogelijk, de huidige inzet van auto’s bij gedupeerden van de hagelstorm in Italië daargelaten.

Vroeger was vervangend vervoer veelal een aangekochte schade-auto, die in de leegloopuren netjes was gemaakt en prima dienst kon doen als noodoplossing voor de klant die mobiel moest blijven. De rest van de klanten bracht de auto, zorgde dat men weer thuis of op het werk kwam en haalde na verloop van dagen de eigen herstelde auto weer op.

Nadat meer herstellers ‘gratis’ vervangend vervoer gingen inzetten en verzekeraars de inzet van vervangend vervoer binnen de sturingsconcepten gingen afdwingen, waren één of twee vervangende auto’s niet meer voldoende. Toen gelijkwaardig vervangend vervoer werd aangeboden/geëist/verwacht, was het hek helemaal van de dam. En wee je gebeente om ‘ondermaats’ vervangend vervoer in te zetten, want al was de schade nog zo goed hersteld, de klanttevredenheid kelderde als de klant ontevreden was over de gratis verstrekte auto. De auto die veelal ook nog eens alleen werd gebruikt om naar huis te rijden en na vier dagen weer werd ingeleverd met 12 kilometer op de dagteller.

Het streven naar duurzaamheid biedt wellicht een mogelijkheid om de gratis vervangend-vervoergekte te stoppen

Care baarde opzien door op enig moment mountainbikes als vervangende mobiliteit aan te bieden en de catch was, dat de klant de fiets mocht houden. Möller Autoschade begon ooit met de upgrade van vervangend vervoer door de klant tegen meerprijs een leuke(re) auto aan te bieden en zo een geringe vergoeding voor de auto te krijgen. Niet zelden lezen we persberichten van schadeherstellers die meerdere auto’s voor de vervangend-vervoervloot kopen. Recentelijk kocht Reco autoschade in één keer maar liefst 26 Mini’s en dat moet met schadeherstelwerk wel terugverdiend worden!

Het streven naar duurzaamheid van autoverzekeringsproducten en daaraan gerelateerd schadeherstel biedt wellicht een mogelijkheid om de gratis vervangend-vervoergekte te stoppen of tenminste af te remmen. Al die auto’s moeten immers geproduceerd worden en daar zijn (schaarser wordende) grondstoffen en energie voor nodig, ze moeten vanuit de fabrieken getransporteerd worden naar de eindgebruiker en nemen (schaarser wordende) ruimte in beslag.

Vervangend vervoer niet langer ‘gratis’ aanbieden en beschouwen als een recht, maar aanbieden tegen een dagvergoeding zal bij ons zuinige Nederlanders zeer waarschijnlijk leiden tot het aanvaarden van minder belastende alternatieven of andere creatieve oplossingen. Haal/breng, een fiets of gewoon enkele dagen zonder vervoer is voor een deel van het publiek goed mogelijk. Nieuwkomer Nio biedt klanten spaarpunten, in te wisselen in de webshop voor duurzaam geproduceerde producten, als men kiest om geen gebruik te maken van vervangend vervoer. Ook creatief!

Het enige lastige is dat vervangend vervoer inmiddels diepgeworteld is in de commercie van zowel verzekeraars als (ruit)schadeherstellers en dealers. En iets dat ooit ‘gratis’ was, zal moeilijk te beprijzen zijn.

Duurzaamheid is één van de thema’s op het aanstaande Automotive Management schadeseminar op 7 september!

Ik wens u veel schade toe.

Johan Schoonhoven
Zilverstad Consultancy

Geplaatst in rubriek:
Johan Schoonhoven
Johan Schoonhoven

Schoonhoven is oud-directeur van Schadegarant, een stichting die namens meerdere  verzekeraars een netwerk van schadeherstelbedrijven onderhoudt. Tegenwoordig is Schoonhoven zelfstandig adviseur en columnist bij Automotive.

Schoonhovens blik | Duurzaamheid = het einde van gratis vervangend vervoer? | Automotive Online

Schoonhovens blik | Duurzaamheid = het einde van gratis vervangend vervoer?

Column • Gratis vervangend vervoer is nauwelijks nog weg te denken, maar uitgegroeid tot een gekte die amper meer te betalen is, betoogt Automotive-columnist Johan Schoonhoven. Je ermee onderscheiden is eveneens nauwelijks nog mogelijk.
Johan Schoonhoven Johan Schoonhoven
• Laatste update:
(Foto: Johan Schoonhoven)

Wat ooit begon als een vorm van service om klanten aan te trekken en je als schadehersteller te onderscheiden van collega’s die géén gratis vervangend vervoer inzetten, is verworden tot een onlosmakelijk onderdeel van het servicepalet rondom schadeherstel. Je ermee onderscheiden is nauwelijks nog mogelijk, de huidige inzet van auto’s bij gedupeerden van de hagelstorm in Italië daargelaten.

Vroeger was vervangend vervoer veelal een aangekochte schade-auto, die in de leegloopuren netjes was gemaakt en prima dienst kon doen als noodoplossing voor de klant die mobiel moest blijven. De rest van de klanten bracht de auto, zorgde dat men weer thuis of op het werk kwam en haalde na verloop van dagen de eigen herstelde auto weer op.

Nadat meer herstellers ‘gratis’ vervangend vervoer gingen inzetten en verzekeraars de inzet van vervangend vervoer binnen de sturingsconcepten gingen afdwingen, waren één of twee vervangende auto’s niet meer voldoende. Toen gelijkwaardig vervangend vervoer werd aangeboden/geëist/verwacht, was het hek helemaal van de dam. En wee je gebeente om ‘ondermaats’ vervangend vervoer in te zetten, want al was de schade nog zo goed hersteld, de klanttevredenheid kelderde als de klant ontevreden was over de gratis verstrekte auto. De auto die veelal ook nog eens alleen werd gebruikt om naar huis te rijden en na vier dagen weer werd ingeleverd met 12 kilometer op de dagteller.

Het streven naar duurzaamheid biedt wellicht een mogelijkheid om de gratis vervangend-vervoergekte te stoppen

Care baarde opzien door op enig moment mountainbikes als vervangende mobiliteit aan te bieden en de catch was, dat de klant de fiets mocht houden. Möller Autoschade begon ooit met de upgrade van vervangend vervoer door de klant tegen meerprijs een leuke(re) auto aan te bieden en zo een geringe vergoeding voor de auto te krijgen. Niet zelden lezen we persberichten van schadeherstellers die meerdere auto’s voor de vervangend-vervoervloot kopen. Recentelijk kocht Reco autoschade in één keer maar liefst 26 Mini’s en dat moet met schadeherstelwerk wel terugverdiend worden!

Het streven naar duurzaamheid van autoverzekeringsproducten en daaraan gerelateerd schadeherstel biedt wellicht een mogelijkheid om de gratis vervangend-vervoergekte te stoppen of tenminste af te remmen. Al die auto’s moeten immers geproduceerd worden en daar zijn (schaarser wordende) grondstoffen en energie voor nodig, ze moeten vanuit de fabrieken getransporteerd worden naar de eindgebruiker en nemen (schaarser wordende) ruimte in beslag.

Vervangend vervoer niet langer ‘gratis’ aanbieden en beschouwen als een recht, maar aanbieden tegen een dagvergoeding zal bij ons zuinige Nederlanders zeer waarschijnlijk leiden tot het aanvaarden van minder belastende alternatieven of andere creatieve oplossingen. Haal/breng, een fiets of gewoon enkele dagen zonder vervoer is voor een deel van het publiek goed mogelijk. Nieuwkomer Nio biedt klanten spaarpunten, in te wisselen in de webshop voor duurzaam geproduceerde producten, als men kiest om geen gebruik te maken van vervangend vervoer. Ook creatief!

Het enige lastige is dat vervangend vervoer inmiddels diepgeworteld is in de commercie van zowel verzekeraars als (ruit)schadeherstellers en dealers. En iets dat ooit ‘gratis’ was, zal moeilijk te beprijzen zijn.

Duurzaamheid is één van de thema’s op het aanstaande Automotive Management schadeseminar op 7 september!

Ik wens u veel schade toe.

Johan Schoonhoven
Zilverstad Consultancy

Geplaatst in rubriek:
Johan Schoonhoven
Johan Schoonhoven

Schoonhoven is oud-directeur van Schadegarant, een stichting die namens meerdere  verzekeraars een netwerk van schadeherstelbedrijven onderhoudt. Tegenwoordig is Schoonhoven zelfstandig adviseur en columnist bij Automotive.