Reorganisatie bij Profile Benelux

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Profile brengt het aantal arbeidsplaatsen terug vanwege de coronacrisis. (Foto: Profile)

De Profile Car en Tyre-organisatie Nederland en België heeft een herstructurering doorgevoerd waarbij 11 van de 85 functies zijn komen te vervallen. Dat bevestigt Profile-directeur Dirk Lambrechts aan Automotive.

Op het Nederlandse hoofdkantoor van Profile in Veenendaal gaat het om 8 fte’s die zijn komen te vervallen en in België zijn drie banen verloren gegaan. “Vanwege de coronapandemie zijn we genoodzaakt om kritisch naar de organisatie en de kosten te kijken. Het gaat vooral om banen die door corona versneld overbodig zijn geworden, zoals die van regiomanager. Door corona is het voor hen bijna onmogelijk geworden om veel onderweg te zijn en onze franchisenemers te bezoeken”, aldus Lambrechts. 

Als gevolg van de coronacrisis is de omzet van Profile vorig jaar met zo’n 25 procent gedaald, meldt Lambrechts. Ook het grotendeels uitblijven van de winterbandenwissels door de strenge lockdown, hebben een negatief effect op de resultaten van de keten. “Er worden vanwege de crisis beduidend minder kilometers gereden en dat betekent automatisch minder bandenslijtage. Daar hebben wij last van”, vertelt Lambrechts, die benadrukt dat de situatie in België nog wat nijpender is dan in Nederland, omdat bedrijven daar tijdens de eerste lockdown gesloten moesten blijven. 

Transformatie

Profile veranderde vier jaar geleden van een bandenspecialist tot een allround onderhoudsketen en zette vooral ook in op een digitale transformatie, zodat consumenten online snel en makkelijk naar binnen kunnen worden gehaald. “We hebben besloten om de investeringen in IT-projecten wel door te zetten, juist omdat we zien dat online communiceren met de klanten steeds belangrijker wordt, zeker in deze coronatijden”, aldus Lambrechts. Afgelopen zomer werd bekend dat Mathijs Verhaar de keten als ceo heeft verlaten en dat de keten verder gaat inzetten op een rol als mobiliteitsplatform.Aan het begin van de coronacrisis vorig jaar meldde Profile dat de bandenwissels nog goed doorliepen.

Van oudsher is Profile, behalve in de markt voor personenauto’s, ook sterk gericht op de truckmarkt; beide marktsegmenten zijn goed voor 50 procent van de omzet van het bedrijf. In Nederland telt Profile 170 vestigingen, in België zijn er 65 vestigingen. Over 2019 boekte Profile Internationaal een resultaat van 1,6 miljoen euro (844 duizend in 2018). De netto-omzet van het bedrijf kwam in 2019 uit op 114 miljoen euro, tegenover 108 miljoen in 2018. Hoe de exacte resultaten van Profile eruit zien over 2020 is nog niet bekend.  

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Reorganisatie bij Profile Benelux | Automotive Online

Reorganisatie bij Profile Benelux

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Profile brengt het aantal arbeidsplaatsen terug vanwege de coronacrisis. (Foto: Profile)

De Profile Car en Tyre-organisatie Nederland en België heeft een herstructurering doorgevoerd waarbij 11 van de 85 functies zijn komen te vervallen. Dat bevestigt Profile-directeur Dirk Lambrechts aan Automotive.

Op het Nederlandse hoofdkantoor van Profile in Veenendaal gaat het om 8 fte’s die zijn komen te vervallen en in België zijn drie banen verloren gegaan. “Vanwege de coronapandemie zijn we genoodzaakt om kritisch naar de organisatie en de kosten te kijken. Het gaat vooral om banen die door corona versneld overbodig zijn geworden, zoals die van regiomanager. Door corona is het voor hen bijna onmogelijk geworden om veel onderweg te zijn en onze franchisenemers te bezoeken”, aldus Lambrechts. 

Als gevolg van de coronacrisis is de omzet van Profile vorig jaar met zo’n 25 procent gedaald, meldt Lambrechts. Ook het grotendeels uitblijven van de winterbandenwissels door de strenge lockdown, hebben een negatief effect op de resultaten van de keten. “Er worden vanwege de crisis beduidend minder kilometers gereden en dat betekent automatisch minder bandenslijtage. Daar hebben wij last van”, vertelt Lambrechts, die benadrukt dat de situatie in België nog wat nijpender is dan in Nederland, omdat bedrijven daar tijdens de eerste lockdown gesloten moesten blijven. 

Transformatie

Profile veranderde vier jaar geleden van een bandenspecialist tot een allround onderhoudsketen en zette vooral ook in op een digitale transformatie, zodat consumenten online snel en makkelijk naar binnen kunnen worden gehaald. “We hebben besloten om de investeringen in IT-projecten wel door te zetten, juist omdat we zien dat online communiceren met de klanten steeds belangrijker wordt, zeker in deze coronatijden”, aldus Lambrechts. Afgelopen zomer werd bekend dat Mathijs Verhaar de keten als ceo heeft verlaten en dat de keten verder gaat inzetten op een rol als mobiliteitsplatform.Aan het begin van de coronacrisis vorig jaar meldde Profile dat de bandenwissels nog goed doorliepen.

Van oudsher is Profile, behalve in de markt voor personenauto’s, ook sterk gericht op de truckmarkt; beide marktsegmenten zijn goed voor 50 procent van de omzet van het bedrijf. In Nederland telt Profile 170 vestigingen, in België zijn er 65 vestigingen. Over 2019 boekte Profile Internationaal een resultaat van 1,6 miljoen euro (844 duizend in 2018). De netto-omzet van het bedrijf kwam in 2019 uit op 114 miljoen euro, tegenover 108 miljoen in 2018. Hoe de exacte resultaten van Profile eruit zien over 2020 is nog niet bekend.  

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.