Bandenlabel bespaart 100 miljoen euro

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

TNO voerde in 2013 een onderzoek uit naar de potentiële besparingen wanneer iedere auto in Nederland op de best verkrijgbare banden zou rijden, dat wil zeggen met de beste score op het EU-bandenlabel. Destijds werd uitgegaan van een besparing van 931 miljoen euro. Daarbij werden onder meer de brandstofbesparing door een lagere rolweerstand en daarmee de lagere CO2-uitstoot, het aantal verkeersongevallen door de kortere remweg en de geluidsoverlast meegenomen.

Inmiddels is hiervan dus 100 miljoen euro gerealiseerd. TNO-onderzoeker Stephan van Zyl verwacht dat de gerealiseerde kostenbesparing tot 2020 oploopt tot 150 miljoen euro, maar de hoogst mogelijke besparing is inmiddels bijgesteld naar 700 miljoen euro. Wanneer alle auto’s ook nog eens de juiste bandenspanning zouden hebben kan hier nog een besparing van 120 miljoen euro aan worden toegevoegd.

Campagne

Volgens Van Zyl wordt de keuze voor betere banden vooral ingegeven door het aanscherpen van de ondergrenzen van het bandenlabel. Zo moeten nieuwe banden nu minimaal een E scoren op rolweerstand en grip op nat om in Europa verkocht te mogen worden. Maar ook bandenbewustszijnscampagne Kies de Beste band kan een bijdrage hebben geleverd. Kies de Beste Band is een gezamenlijk project van de overheid, bandenbranche en milieuorganisaties.

“In totaal is er 60 miljoen liter minder brandstof verbruikt, 0,1 megaton minder CO2 uitgestoten en zijn er negen verkeersdoden minder gevallen, 46 minder zwaargewonden en is de geluidsoverlast met 0,2 decibel teruggelopen”, aldus Van Zyl.

Het effect van een goede labelscore wordt steevast te laag ingeschat

Adriaan Heino, senior risicoanalist Achmea

Ook volgens Adriaan Heino, senior risico analist bij verzekeraar Achmea, gaan Nederlandse automobilisten bewuster met banden om sinds 2013. Heino herhaalde net als TNO een onderzoek uit 2013. In dit geval ging het onder een steekproef onder tweeduizend automobilisten, waarbij hun kennis van banden getoetst werd. Volgens Heino weet inmiddels 19 procent van de automobilisten van het bestaan van het EU-bandenlabel tegenover 13 procent in 2013. Ondanks dat meer automobilisten het label kennen, worden de effecten van de drie criteria van het label steevast te laag ingeschat. Zo schat een meerderheid de maximale brandstofbesparing in op 4,5 procent terwijl dit 7,5 is. En het verschil in remweg tussen de laagste en hoogste score is 18 meter in plaats van de 9 meter waar veel ondervraagden op gokken.

Veiligheid

Een lichtpuntje is wel dat het onderwerp banden hoog scoort bij consumenten als gevraagd wordt naar de belangrijkste aspecten voor de verkeersveiligheid. Alleen het rijgedrag van medeweggebruikers scoort hoger. Veiligheid is daarom volgens 64 procent van de 2.000 ondervraagden het belangrijkste argument bij keuze voor een (zomer)band.

Beide onderzoeken werden gepresenteerd tijdens een bijeenkomst van het ministerie van Infrastructuur en Milieu in Utrecht. Doel van de bijeenkomst was om de effectiviteit van de campagne Kies de Beste band te evalueren en manieren te bedenken om het bandenbewustzijn van consumenten te vergroten. Vrijwel alle aanwezige vertegenwoordigers van de bandenbranche, overheid en andere betrokken organisaties waren het er over eens dat het meest geschikte moment hiervoor is op het moment dat hij banden aan gaat schaffen. De grootste rol is daarom weggelegd voor de bandenspecialist of garagist.  

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Bandenlabel bespaart 100 miljoen euro | Automotive Online

Bandenlabel bespaart 100 miljoen euro

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

TNO voerde in 2013 een onderzoek uit naar de potentiële besparingen wanneer iedere auto in Nederland op de best verkrijgbare banden zou rijden, dat wil zeggen met de beste score op het EU-bandenlabel. Destijds werd uitgegaan van een besparing van 931 miljoen euro. Daarbij werden onder meer de brandstofbesparing door een lagere rolweerstand en daarmee de lagere CO2-uitstoot, het aantal verkeersongevallen door de kortere remweg en de geluidsoverlast meegenomen.

Inmiddels is hiervan dus 100 miljoen euro gerealiseerd. TNO-onderzoeker Stephan van Zyl verwacht dat de gerealiseerde kostenbesparing tot 2020 oploopt tot 150 miljoen euro, maar de hoogst mogelijke besparing is inmiddels bijgesteld naar 700 miljoen euro. Wanneer alle auto’s ook nog eens de juiste bandenspanning zouden hebben kan hier nog een besparing van 120 miljoen euro aan worden toegevoegd.

Campagne

Volgens Van Zyl wordt de keuze voor betere banden vooral ingegeven door het aanscherpen van de ondergrenzen van het bandenlabel. Zo moeten nieuwe banden nu minimaal een E scoren op rolweerstand en grip op nat om in Europa verkocht te mogen worden. Maar ook bandenbewustszijnscampagne Kies de Beste band kan een bijdrage hebben geleverd. Kies de Beste Band is een gezamenlijk project van de overheid, bandenbranche en milieuorganisaties.

“In totaal is er 60 miljoen liter minder brandstof verbruikt, 0,1 megaton minder CO2 uitgestoten en zijn er negen verkeersdoden minder gevallen, 46 minder zwaargewonden en is de geluidsoverlast met 0,2 decibel teruggelopen”, aldus Van Zyl.

Het effect van een goede labelscore wordt steevast te laag ingeschat

Adriaan Heino, senior risicoanalist Achmea

Ook volgens Adriaan Heino, senior risico analist bij verzekeraar Achmea, gaan Nederlandse automobilisten bewuster met banden om sinds 2013. Heino herhaalde net als TNO een onderzoek uit 2013. In dit geval ging het onder een steekproef onder tweeduizend automobilisten, waarbij hun kennis van banden getoetst werd. Volgens Heino weet inmiddels 19 procent van de automobilisten van het bestaan van het EU-bandenlabel tegenover 13 procent in 2013. Ondanks dat meer automobilisten het label kennen, worden de effecten van de drie criteria van het label steevast te laag ingeschat. Zo schat een meerderheid de maximale brandstofbesparing in op 4,5 procent terwijl dit 7,5 is. En het verschil in remweg tussen de laagste en hoogste score is 18 meter in plaats van de 9 meter waar veel ondervraagden op gokken.

Veiligheid

Een lichtpuntje is wel dat het onderwerp banden hoog scoort bij consumenten als gevraagd wordt naar de belangrijkste aspecten voor de verkeersveiligheid. Alleen het rijgedrag van medeweggebruikers scoort hoger. Veiligheid is daarom volgens 64 procent van de 2.000 ondervraagden het belangrijkste argument bij keuze voor een (zomer)band.

Beide onderzoeken werden gepresenteerd tijdens een bijeenkomst van het ministerie van Infrastructuur en Milieu in Utrecht. Doel van de bijeenkomst was om de effectiviteit van de campagne Kies de Beste band te evalueren en manieren te bedenken om het bandenbewustzijn van consumenten te vergroten. Vrijwel alle aanwezige vertegenwoordigers van de bandenbranche, overheid en andere betrokken organisaties waren het er over eens dat het meest geschikte moment hiervoor is op het moment dat hij banden aan gaat schaffen. De grootste rol is daarom weggelegd voor de bandenspecialist of garagist.  

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.