Interpolis ‘durft’ zonne-auto Lightyear te verzekeren

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Lex Hoefsloot (ceo en co-founder Lightyear) en Chantal Vergouw (directievoorzitter Interpolis) presenteren embedded verzekering. (Foto: Automotive)

Zonneautoproducent Lightyear en verzekeraar Interpolis stonden woensdag in Tilburg samen op het podium om hun gezamenlijk ontwikkelende autoverzekering te presenteren in het bijzijn van zo’n 200 genodigden. “Dit is de eerste embedded autoverzekering”, vertelt Chantal Vergouw, divisievoorzitter van Interpolis. “Wat deze verzekering zo baanbrekend maakt, is dat alleen het object is verzekerd, niet de rijder. Daarbij zijn de gebruikelijke criteria, zoals postcode en leeftijd van de traditionele autoverzekering losgelaten.”

De nieuwe verzekering is gebouwd op de blockchain-technologie. “Hierdoor zijn we in staat om de bestuurder bij aankoop meteen de mogelijkheid te bieden de auto rechtstreeks te verzekeren bij de fabrikant. Zodra de auto uit het productieproces komt, is de auto zelf en het individu verzekerd”, vertelt Vergouw.

Ambassadeurs 

Lex Hoefsloot, co-founder en ceo van Lightyear, vertelt dat hij de verzekerbaarheid van de zonneauto altijd in zijn hoofd heeft gehad gedurende de jarenlange ontwikkelingsfase. Het is inmiddels bijna tien jaar geleden dat zijn team de Solar Challenge won in Australië. Dat er een heleboel zaken anders geregeld moesten worden dan bij een traditionele autoverzekering, was al snel duidelijk toen de verzekeraar en automaker met elkaar om tafel zaten.

Ook omdat Lightyear specifieke wensen had ten aanzien van de customer journey. “Deze verzekering is helemaal toegespitst op deze auto; de klant kan zorgeloos met deze auto wegrijden en hoeft zich geen zorgen te maken over de verzekering. Wij zijn erop gebrand dat klanten alles bij één loket kunnen regelen. Wij beschouwen onze klanten als de ambassadeurs van ons merk. Zij moeten hun auto heel makkelijk kunnen uitlenen aan vrienden of collega’s die Lightyear ook wel eens willen uitproberen. Dan moet je de zekerheid hebben dat de verzekering goed geregeld is”, vertelt Hoefsloot.

Bekkers Autoschade 

Bovendien gaat het om het verzekeren van een auto, vol nieuwe technologie, waarvan het schadeverleden helemaal blanco is en de risico’s dus nog onbekend zijn. Bekend is wel dat de zonne-auto overal camera’s heeft en is uitgerust met een aluminium opbouw en motoren in de vier wielen.

Hoe hoog de premie van de autoverzekering wordt, kan Interpolis nog niet zeggen. Dat geldt ook voor schattingen van het gemiddelde schadebedrag. Wel is bekend dat Bekkers Autoschade de herstelpartner wordt van Lightyear. “Zij zijn specialist in schades van luxe auto’s en zijn ook bekend met reparatie van materialen als carbon en aluminium”, vertelt Hoefsloot. Naar verwachting zullen de eerste Lightyears aan het einde van dit jaar op de weg komen. Daarnaast is het bedrijf bezig met de ontwikkeling van Lightyear 2, die vanaf 2025 in productie zal gaan en al 10 duizend reserveringen binnen heeft van lease- en autodeelbedrijven Leaseplan en MyWheels, die er elk respectievelijk 5 duizend hebben gereserveerd. 

Menselijk falen 

Voor Interpolis en innovatiespecialisten van Achmea is het verzekeren van de Nederlandse zonne-auto een ‘mooie uitdaging’. “En een goede manier om bij te dragen aan verzekeren van een duurzamere toekomst. “, zegt Vergouw, die zich nadrukkelijk ook hard maakt voor veiliger verkeer en het Europese streven van nul verkeersslachtoffers. “Het falen van menselijk gedrag is de belangrijkste oorzaak van ongevallen. Ik geloof op termijn echt in autonoom rijden. Door deze samenwerking krijgen wij inzicht in de auto en technologie van de toekomst.”

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Interpolis ‘durft’ zonne-auto Lightyear te verzekeren | Automotive Online

Interpolis ‘durft’ zonne-auto Lightyear te verzekeren

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Lex Hoefsloot (ceo en co-founder Lightyear) en Chantal Vergouw (directievoorzitter Interpolis) presenteren embedded verzekering. (Foto: Automotive)

Zonneautoproducent Lightyear en verzekeraar Interpolis stonden woensdag in Tilburg samen op het podium om hun gezamenlijk ontwikkelende autoverzekering te presenteren in het bijzijn van zo’n 200 genodigden. “Dit is de eerste embedded autoverzekering”, vertelt Chantal Vergouw, divisievoorzitter van Interpolis. “Wat deze verzekering zo baanbrekend maakt, is dat alleen het object is verzekerd, niet de rijder. Daarbij zijn de gebruikelijke criteria, zoals postcode en leeftijd van de traditionele autoverzekering losgelaten.”

De nieuwe verzekering is gebouwd op de blockchain-technologie. “Hierdoor zijn we in staat om de bestuurder bij aankoop meteen de mogelijkheid te bieden de auto rechtstreeks te verzekeren bij de fabrikant. Zodra de auto uit het productieproces komt, is de auto zelf en het individu verzekerd”, vertelt Vergouw.

Ambassadeurs 

Lex Hoefsloot, co-founder en ceo van Lightyear, vertelt dat hij de verzekerbaarheid van de zonneauto altijd in zijn hoofd heeft gehad gedurende de jarenlange ontwikkelingsfase. Het is inmiddels bijna tien jaar geleden dat zijn team de Solar Challenge won in Australië. Dat er een heleboel zaken anders geregeld moesten worden dan bij een traditionele autoverzekering, was al snel duidelijk toen de verzekeraar en automaker met elkaar om tafel zaten.

Ook omdat Lightyear specifieke wensen had ten aanzien van de customer journey. “Deze verzekering is helemaal toegespitst op deze auto; de klant kan zorgeloos met deze auto wegrijden en hoeft zich geen zorgen te maken over de verzekering. Wij zijn erop gebrand dat klanten alles bij één loket kunnen regelen. Wij beschouwen onze klanten als de ambassadeurs van ons merk. Zij moeten hun auto heel makkelijk kunnen uitlenen aan vrienden of collega’s die Lightyear ook wel eens willen uitproberen. Dan moet je de zekerheid hebben dat de verzekering goed geregeld is”, vertelt Hoefsloot.

Bekkers Autoschade 

Bovendien gaat het om het verzekeren van een auto, vol nieuwe technologie, waarvan het schadeverleden helemaal blanco is en de risico’s dus nog onbekend zijn. Bekend is wel dat de zonne-auto overal camera’s heeft en is uitgerust met een aluminium opbouw en motoren in de vier wielen.

Hoe hoog de premie van de autoverzekering wordt, kan Interpolis nog niet zeggen. Dat geldt ook voor schattingen van het gemiddelde schadebedrag. Wel is bekend dat Bekkers Autoschade de herstelpartner wordt van Lightyear. “Zij zijn specialist in schades van luxe auto’s en zijn ook bekend met reparatie van materialen als carbon en aluminium”, vertelt Hoefsloot. Naar verwachting zullen de eerste Lightyears aan het einde van dit jaar op de weg komen. Daarnaast is het bedrijf bezig met de ontwikkeling van Lightyear 2, die vanaf 2025 in productie zal gaan en al 10 duizend reserveringen binnen heeft van lease- en autodeelbedrijven Leaseplan en MyWheels, die er elk respectievelijk 5 duizend hebben gereserveerd. 

Menselijk falen 

Voor Interpolis en innovatiespecialisten van Achmea is het verzekeren van de Nederlandse zonne-auto een ‘mooie uitdaging’. “En een goede manier om bij te dragen aan verzekeren van een duurzamere toekomst. “, zegt Vergouw, die zich nadrukkelijk ook hard maakt voor veiliger verkeer en het Europese streven van nul verkeersslachtoffers. “Het falen van menselijk gedrag is de belangrijkste oorzaak van ongevallen. Ik geloof op termijn echt in autonoom rijden. Door deze samenwerking krijgen wij inzicht in de auto en technologie van de toekomst.”

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.