Tesla roept 2 miljoen auto’s terug vanwege problemen met Autopilot

Autopilot • In 2021 startte de Amerikaanse toezichthouder al een onderzoek naar het rijhulpsysteem van Tesla.
Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
Tesla
(Foto: Shutterstock)

Tesla roept in de Verenigde Staten meer dan 2 miljoen auto’s terug om veiligheidsfouten in de Autopilot te verhelpen, zo meldt persbureau Bloomberg. De terugroepactie volgt op de vaststelling van de Amerikaanse toezichthouder (NHTSA) dat de Autopilot niet veilig genoeg is.

Tesla gaat daarom de software van dit rijhulpsysteem (dat zorgt dat een Tesla zelfstandig kan rijden) aanpassen. Dat hoeft niet via een fysieke terugroep, maar gaat via een over-the-air software-update. Er komen meer signalen om bestuurders bij de les te houden en de rijhulp zal minder snel in werking treden. Zo worden bestuurders meer gemotiveerd zelf ook op te letten. Onder de terugroepactie vallen de modellen Y, S, 3 en X die tussen oktober 2012 en 2023 geproduceerd zijn, aldus het persbureau.

“Geautomatiseerde technologie biedt grote mogelijkheden voor verbetering in veiligheid, maar alleen als het op verantwoorde wijze wordt ingezet. De actie van vandaag is een voorbeeld van het verbeteren van de geautomatiseerde systemen door prioriteit te geven aan veiligheid”, aldus de NHTSA, de Amerikaanse RDW.

In 2021 startte deze toezichthouder al een onderzoek naar dit rijhulpsysteem van de fabrikant van elektrische auto’s, na een reeks van aanrijdingen. Een daarvan was een ongeval met een Tesla Model Y. De National Highway Traffic Safety Administration eiste eerder dit jaar ook meer informatie van Tesla over de nieuwe software van de Autopilot. Het gevolg daarvan was dat de fabrikant in februari al 362 duizend auto’s in de VS moest terugroepen.

Rechtszaak

De Autopilot is bedoeld om auto’s automatisch binnen hun rijstrook te laten sturen, accelereren en remmen. Daarnaast kan de geavanceerde versie helpen bij het wisselen van rijstrook op snelwegen. Bestuurders zijn wel verplicht de handen aan het stuur te houden en op te letten, maar doen dat in de praktijk vaak niet, tot ongenoegen van de Amerikaanse toezichthouder. De NHTSA stelt dat een verhoogd risico op ongevallen is wanneer de Autopilot is ingeschakeld. In november won Tesla bij een juryrechtbank in Californië overigens nog een proces dat werd aangespannen na een dodelijke crash in 2019.

De terugroepactie heeft voor zover nu bekend alleen gevolgen voor Amerikaanse Tesla-rijders omdat in de Europese Unie andere regels gelden rond verkeersveiligheid. In november stonden er ruim 80 duizend Tesla’s geregistreerd in het Nederlandse wagenpark, zo blijkt uit RDC-cijfers.

Tesla roept 2 miljoen auto’s terug vanwege problemen met Autopilot | Automotive Online

Tesla roept 2 miljoen auto’s terug vanwege problemen met Autopilot

Autopilot • In 2021 startte de Amerikaanse toezichthouder al een onderzoek naar het rijhulpsysteem van Tesla.
Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
Tesla
(Foto: Shutterstock)

Tesla roept in de Verenigde Staten meer dan 2 miljoen auto’s terug om veiligheidsfouten in de Autopilot te verhelpen, zo meldt persbureau Bloomberg. De terugroepactie volgt op de vaststelling van de Amerikaanse toezichthouder (NHTSA) dat de Autopilot niet veilig genoeg is.

Tesla gaat daarom de software van dit rijhulpsysteem (dat zorgt dat een Tesla zelfstandig kan rijden) aanpassen. Dat hoeft niet via een fysieke terugroep, maar gaat via een over-the-air software-update. Er komen meer signalen om bestuurders bij de les te houden en de rijhulp zal minder snel in werking treden. Zo worden bestuurders meer gemotiveerd zelf ook op te letten. Onder de terugroepactie vallen de modellen Y, S, 3 en X die tussen oktober 2012 en 2023 geproduceerd zijn, aldus het persbureau.

“Geautomatiseerde technologie biedt grote mogelijkheden voor verbetering in veiligheid, maar alleen als het op verantwoorde wijze wordt ingezet. De actie van vandaag is een voorbeeld van het verbeteren van de geautomatiseerde systemen door prioriteit te geven aan veiligheid”, aldus de NHTSA, de Amerikaanse RDW.

In 2021 startte deze toezichthouder al een onderzoek naar dit rijhulpsysteem van de fabrikant van elektrische auto’s, na een reeks van aanrijdingen. Een daarvan was een ongeval met een Tesla Model Y. De National Highway Traffic Safety Administration eiste eerder dit jaar ook meer informatie van Tesla over de nieuwe software van de Autopilot. Het gevolg daarvan was dat de fabrikant in februari al 362 duizend auto’s in de VS moest terugroepen.

Rechtszaak

De Autopilot is bedoeld om auto’s automatisch binnen hun rijstrook te laten sturen, accelereren en remmen. Daarnaast kan de geavanceerde versie helpen bij het wisselen van rijstrook op snelwegen. Bestuurders zijn wel verplicht de handen aan het stuur te houden en op te letten, maar doen dat in de praktijk vaak niet, tot ongenoegen van de Amerikaanse toezichthouder. De NHTSA stelt dat een verhoogd risico op ongevallen is wanneer de Autopilot is ingeschakeld. In november won Tesla bij een juryrechtbank in Californië overigens nog een proces dat werd aangespannen na een dodelijke crash in 2019.

De terugroepactie heeft voor zover nu bekend alleen gevolgen voor Amerikaanse Tesla-rijders omdat in de Europese Unie andere regels gelden rond verkeersveiligheid. In november stonden er ruim 80 duizend Tesla’s geregistreerd in het Nederlandse wagenpark, zo blijkt uit RDC-cijfers.