Claimclub kan door met zaak tegen Mercedes om sjoemeldiesels

Sjoemeldiesels • De claimclub wil een schadevergoeding afdwingen voor gedupeerde dieselautobezitters.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De Stichting Diesel Emissions Justice kan doorgaan met de collectieve rechtszaak tegen Mercedes-Benz om compensatie voor het sjoemelschandaal met dieselauto’s, zo meldt ANP naar aanleiding van een uitspraak van de Amsterdamse rechtbank. Met de zaak wil de claimclub een schadevergoeding afdwingen voor gedupeerde dieselautobezitters.

Het sjoemeldieselschandaal werd in 2015 bekend en begon bij Volkswagen. Het Duitse autoconcern gaf toe dat het op grote schaal emissietesten had gemanipuleerd. Met die zogeheten sjoemelsoftware leken de voertuigen minder milieuvervuilend dan ze daadwerkelijk waren.

Bewijs

De Stichting Diesel Emissions Justice zegt bewijs tegen Mercedes te hebben met de resultaten van een onderzoek dat laat zien hoe de sjoemelsoftware van Mercedes precies werkt. Ook stelt de claimclub dat Mercedes in de eigen administratie veel meer sjoemeldiesels signaleerde dan het autoconcern rapporteerde aan onder meer de RDW. Volgens de stichting moest meer dan 90 procent van alle dieselauto’s van Mercedes die tussen 2008 en 2018 in Nederland op kenteken stonden, worden teruggeroepen om de sjoemelsoftware.

De rechtbank kan zich nu eindelijk op de claims zelf richten, meldt advocaat Joost Edixhoven van de stichting. “In het vonnis van vandaag beval de rechter Mercedes hierover open kaart te spelen. Mercedes kan dus niet langer verstoppertje spelen.”

Stikstofbeperkingen bij diesels

Ook werd gisteren bekend dat in Nederland, in navolging van Duitsland, diesels van Mercedes-Benz worden teruggeroepen. Dit schreef Vivianne Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, in haar antwoord op Kamervragen.

Enkele duizenden Mercedes-modellen werden tussen 2009 en 2017 in Nederland verkocht waarbij de uitlaatgasrecirculatie werd gemanipuleerd om de stikstofuitstoot te beperken. De recirculatie werd bij de Mercedes-modellen uitgeschakeld bij een normale buitentemperatuur, terwijl het alleen is toegestaan om dat buiten werking te stellen in specifieke omstandigheden.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

Meer lezen over Sjoemeldiesels

Claimclub kan door met zaak tegen Mercedes om sjoemeldiesels | Automotive Online

Claimclub kan door met zaak tegen Mercedes om sjoemeldiesels

Sjoemeldiesels • De claimclub wil een schadevergoeding afdwingen voor gedupeerde dieselautobezitters.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De Stichting Diesel Emissions Justice kan doorgaan met de collectieve rechtszaak tegen Mercedes-Benz om compensatie voor het sjoemelschandaal met dieselauto’s, zo meldt ANP naar aanleiding van een uitspraak van de Amsterdamse rechtbank. Met de zaak wil de claimclub een schadevergoeding afdwingen voor gedupeerde dieselautobezitters.

Het sjoemeldieselschandaal werd in 2015 bekend en begon bij Volkswagen. Het Duitse autoconcern gaf toe dat het op grote schaal emissietesten had gemanipuleerd. Met die zogeheten sjoemelsoftware leken de voertuigen minder milieuvervuilend dan ze daadwerkelijk waren.

Bewijs

De Stichting Diesel Emissions Justice zegt bewijs tegen Mercedes te hebben met de resultaten van een onderzoek dat laat zien hoe de sjoemelsoftware van Mercedes precies werkt. Ook stelt de claimclub dat Mercedes in de eigen administratie veel meer sjoemeldiesels signaleerde dan het autoconcern rapporteerde aan onder meer de RDW. Volgens de stichting moest meer dan 90 procent van alle dieselauto’s van Mercedes die tussen 2008 en 2018 in Nederland op kenteken stonden, worden teruggeroepen om de sjoemelsoftware.

De rechtbank kan zich nu eindelijk op de claims zelf richten, meldt advocaat Joost Edixhoven van de stichting. “In het vonnis van vandaag beval de rechter Mercedes hierover open kaart te spelen. Mercedes kan dus niet langer verstoppertje spelen.”

Stikstofbeperkingen bij diesels

Ook werd gisteren bekend dat in Nederland, in navolging van Duitsland, diesels van Mercedes-Benz worden teruggeroepen. Dit schreef Vivianne Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, in haar antwoord op Kamervragen.

Enkele duizenden Mercedes-modellen werden tussen 2009 en 2017 in Nederland verkocht waarbij de uitlaatgasrecirculatie werd gemanipuleerd om de stikstofuitstoot te beperken. De recirculatie werd bij de Mercedes-modellen uitgeschakeld bij een normale buitentemperatuur, terwijl het alleen is toegestaan om dat buiten werking te stellen in specifieke omstandigheden.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

Meer lezen over Sjoemeldiesels