‘Banen op de tocht door reorganisatie Volkswagen’

Volkswagen • Door de reorganisatie moet het rendement in 2026 verdubbelen.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
Foto: VW

Volkswagen gaat mogelijk personeel ontslaan als gevolg van een reorganisatie die 10 miljard euro moet opleveren. Dit hebben managers van het Duitse automerk verteld aan het personeel, zo persbureau Reuters. Eerder meldde Volkswagen juist dat er geen gedwongen ontslagen zouden plaatsvinden door overeenkomsten te sluiten over gedeeltelijk of vervroegd pensioen.

De Duitse autofabrikant onderhandelt momenteel met de ondernemingsraad over de precieze invulling van het reorganisatieprogramma. De onderhandeling is de eerste stap in een grootschalige inspanning om de efficiëntie te verbeteren om goedkopere elektrische auto’s te produceren. Volkswagen zet in op een rendement op de verkoop van 6,5 procent in 2026, een verdubbeling vergeleken met het huidige rendement.

Volkswagen worstelt met de verminderde vraag naar EV’s. Eerder meldden verschillende media dat het VW banen gaat schrappen in de fabriek in Zwickau, een belangrijke productielocatie voor de bouw van onder andere de elektrische modellen ID.3, ID.4 en ID.5. Ook in een andere Duitse VW-fabriek schrapt Volkswagen honderden banen door de verminderde vraag naar EV’s.

Efficiëntie

De efficiëntieslag is nodig omdat Volkswagen niet langer concurrerend is door ‘bestaande structuren, processen en hoge kosten’, zo schrijft merkchef Thomas Schäfer in een bericht op het intranet dat door Reuters is ingezien.

Over de precieze invulling van de reorganisatieplannen is verder weinig bekend. Eerder dit jaar meldde Volkswagen dat de focus zal liggen op aspecten als het verminderen van complexiteit en het aantal varianten, het verkoopmodel, het verminderen van bureaucratie, evenals product- en rendementsoptimalisatie in de twee belangrijkste platformen, het modulaire dwarsplatform (MQB) en het modulaire elektrische aandrijfplatform (MEB).

Aftersales

Volkswagen is van plan om zich meer te richten op volumemodellen. Modellen met lagere volumes zoals de VW Arteon zullen worden stopgezet. Schäfer: “We zullen ons richten op een klein aantal – maar echte – kernmodellen van Volkswagen. Dit zal de complexiteit verminderen en hogere winsten opleveren.”

In de productie van de verschillende merken (Seat/Cupra en Skoda) moet volgens Volkswagen meer synergie komen. Het bedrijf meldt dat ze met een gezamenlijke ontwikkeling van Volkswagen Passat en Škoda Superb 600 miljoen kunnen besparen. Ook beoogt VW de verkoopkosten en de overheadkosten over de merken tillen door een gezamenlijk after-sales bedrijf op te zetten.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

‘Banen op de tocht door reorganisatie Volkswagen’ | Automotive Online

‘Banen op de tocht door reorganisatie Volkswagen’

Volkswagen • Door de reorganisatie moet het rendement in 2026 verdubbelen.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
Foto: VW

Volkswagen gaat mogelijk personeel ontslaan als gevolg van een reorganisatie die 10 miljard euro moet opleveren. Dit hebben managers van het Duitse automerk verteld aan het personeel, zo persbureau Reuters. Eerder meldde Volkswagen juist dat er geen gedwongen ontslagen zouden plaatsvinden door overeenkomsten te sluiten over gedeeltelijk of vervroegd pensioen.

De Duitse autofabrikant onderhandelt momenteel met de ondernemingsraad over de precieze invulling van het reorganisatieprogramma. De onderhandeling is de eerste stap in een grootschalige inspanning om de efficiëntie te verbeteren om goedkopere elektrische auto’s te produceren. Volkswagen zet in op een rendement op de verkoop van 6,5 procent in 2026, een verdubbeling vergeleken met het huidige rendement.

Volkswagen worstelt met de verminderde vraag naar EV’s. Eerder meldden verschillende media dat het VW banen gaat schrappen in de fabriek in Zwickau, een belangrijke productielocatie voor de bouw van onder andere de elektrische modellen ID.3, ID.4 en ID.5. Ook in een andere Duitse VW-fabriek schrapt Volkswagen honderden banen door de verminderde vraag naar EV’s.

Efficiëntie

De efficiëntieslag is nodig omdat Volkswagen niet langer concurrerend is door ‘bestaande structuren, processen en hoge kosten’, zo schrijft merkchef Thomas Schäfer in een bericht op het intranet dat door Reuters is ingezien.

Over de precieze invulling van de reorganisatieplannen is verder weinig bekend. Eerder dit jaar meldde Volkswagen dat de focus zal liggen op aspecten als het verminderen van complexiteit en het aantal varianten, het verkoopmodel, het verminderen van bureaucratie, evenals product- en rendementsoptimalisatie in de twee belangrijkste platformen, het modulaire dwarsplatform (MQB) en het modulaire elektrische aandrijfplatform (MEB).

Aftersales

Volkswagen is van plan om zich meer te richten op volumemodellen. Modellen met lagere volumes zoals de VW Arteon zullen worden stopgezet. Schäfer: “We zullen ons richten op een klein aantal – maar echte – kernmodellen van Volkswagen. Dit zal de complexiteit verminderen en hogere winsten opleveren.”

In de productie van de verschillende merken (Seat/Cupra en Skoda) moet volgens Volkswagen meer synergie komen. Het bedrijf meldt dat ze met een gezamenlijke ontwikkeling van Volkswagen Passat en Škoda Superb 600 miljoen kunnen besparen. Ook beoogt VW de verkoopkosten en de overheadkosten over de merken tillen door een gezamenlijk after-sales bedrijf op te zetten.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.