CES Las Vegas: Automakers gokken op diverse rijbelevingsystemen

CES Technology • Om rijbelevingen aantrekkelijker te maken voor consumenten, zetten automakers in op verschillende softwareontwikkelaars.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
De Las Vegas Convention Center (Foto: Shutterstock)

Automakers presenteren tijdens de CES Technology show in Las Vegas nieuwe AI-technologieën voor hun toekomstige modellen. Zo investeren autobedrijven in verschillende spraaksoftwares, en zetten daarmee in op verschillende AI-ontwikkelaars.

BMW gokt op de Alexa-stemassistenttechnologie van Amazon. De Duitse automaker presenteert een demo van de Alexa-technologie tijdens de beurs, een voorproefje van een potentiële serie-uitrol. Amazon is een van de grote spelers op de markt voor auto-stemassistenten, een club waartoe ook Google en Cerence behoren.

Volkswagen

Volkswagen gooit het over een totaal andere boeg dan BMW. VW kondigt tijdens de show aan dat het voor de spraakgestuurde assistentie van ChatGPT in zijn modellen gaat. VW werkt daarin samen met het Amerikaanse softwarebedrijf Cerence.

De autofabrikant presenteert tijdens de technologiebeurs zijn eerste voertuigen met ChatGPT. Het AI-systeem zal vanaf het begin van het tweede kwartaal beschikbaar zijn voor VW-klanten in Noord-Amerika en Europa.

Ook kondigt het Duitse bedrijf aan dat het stopt met het bieden van handgeschakelde transmissies in zijn nieuwe Golf GTI-modellen. Dat komt vooral doordat de klant een voorkeur heeft voor een automaat.

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz lanceert in Las Vegas een nieuwe zelfontwikkelde virtuele assistent dat een dialoog met bestuurders aan kan gaan. Volgens het bedrijf kan de assistent op verschillende emotionele tonen spreken en intelligente vragen stellen. “Mercedes-Benz vindt de digitale ervaring met behulp van kunstmatige intelligentie opnieuw uit, om mensachtige interactie met de MBUX Virtual Assistant mogelijk te maken”, zegt Ola Källenius, ceo van Mercedes-Benz, in een persbericht.

Mercedes-Benz rolt de assistent uit in zijn nieuwe modellen, waaronder een nieuwe elektrische CLA-vierdeursconcept. Dat model ging tijdens de beurs in Noord-Amerika in première.

Ook kondigt de Duitse automaker een samenwerking met Audible en Amazon Music aan. “Voor ons demonstreert dit een nieuwe dimensie van de hyper-gepersonaliseerde klantervaring”, aldus Schäfer. 

Stellantis

Waar de Duitse automakers vol inzetten op spraakgestuurde assistentie, gokt Stellantis op een virtuele beleving. Het bedrijf kondigt een samenwerking aan met BlackBerry om een ‘virtual cockpit’ platform ‘sneller’ in elkaar te zetten. Volgens het bedrijf zorgt de samenwerking voor een snellere beschikbaarheid van infotainment technologie en drukt het de ontwikkelingskosten daarvan.

“Via deze technologie komen wij dichter bij de behoeften van onze klanten doormiddel van snellere ontwikkelingscycli, snellere feedbackloops en snellere levering van de technologie”, zegt Yves Bonnefont, hoofd softwareontwikkeling bij Stellantis, in een persbericht.

Google

Polestar, Volvo, GM, Renault en Honda zetten vooralsnog op Google in voor hun ingebouwd spraakassistentie. Dat komt vooral doordat Google Maps populair is bij de consument. Een bundeling van alle drie de diensten maakt het verleidelijk om ook voor Google Voice-assistent te gaan, aldus de bedrijven.

Honda presenteert op de Las Vegas-show nog twee nieuwe conceptauto’s: de Saloon en de Space-Hub. De nieuwe modellen moeten in 2026 de weg op gaan.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

CES Las Vegas: Automakers gokken op diverse rijbelevingsystemen | Automotive Online

CES Las Vegas: Automakers gokken op diverse rijbelevingsystemen

CES Technology • Om rijbelevingen aantrekkelijker te maken voor consumenten, zetten automakers in op verschillende softwareontwikkelaars.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
De Las Vegas Convention Center (Foto: Shutterstock)

Automakers presenteren tijdens de CES Technology show in Las Vegas nieuwe AI-technologieën voor hun toekomstige modellen. Zo investeren autobedrijven in verschillende spraaksoftwares, en zetten daarmee in op verschillende AI-ontwikkelaars.

BMW gokt op de Alexa-stemassistenttechnologie van Amazon. De Duitse automaker presenteert een demo van de Alexa-technologie tijdens de beurs, een voorproefje van een potentiële serie-uitrol. Amazon is een van de grote spelers op de markt voor auto-stemassistenten, een club waartoe ook Google en Cerence behoren.

Volkswagen

Volkswagen gooit het over een totaal andere boeg dan BMW. VW kondigt tijdens de show aan dat het voor de spraakgestuurde assistentie van ChatGPT in zijn modellen gaat. VW werkt daarin samen met het Amerikaanse softwarebedrijf Cerence.

De autofabrikant presenteert tijdens de technologiebeurs zijn eerste voertuigen met ChatGPT. Het AI-systeem zal vanaf het begin van het tweede kwartaal beschikbaar zijn voor VW-klanten in Noord-Amerika en Europa.

Ook kondigt het Duitse bedrijf aan dat het stopt met het bieden van handgeschakelde transmissies in zijn nieuwe Golf GTI-modellen. Dat komt vooral doordat de klant een voorkeur heeft voor een automaat.

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz lanceert in Las Vegas een nieuwe zelfontwikkelde virtuele assistent dat een dialoog met bestuurders aan kan gaan. Volgens het bedrijf kan de assistent op verschillende emotionele tonen spreken en intelligente vragen stellen. “Mercedes-Benz vindt de digitale ervaring met behulp van kunstmatige intelligentie opnieuw uit, om mensachtige interactie met de MBUX Virtual Assistant mogelijk te maken”, zegt Ola Källenius, ceo van Mercedes-Benz, in een persbericht.

Mercedes-Benz rolt de assistent uit in zijn nieuwe modellen, waaronder een nieuwe elektrische CLA-vierdeursconcept. Dat model ging tijdens de beurs in Noord-Amerika in première.

Ook kondigt de Duitse automaker een samenwerking met Audible en Amazon Music aan. “Voor ons demonstreert dit een nieuwe dimensie van de hyper-gepersonaliseerde klantervaring”, aldus Schäfer. 

Stellantis

Waar de Duitse automakers vol inzetten op spraakgestuurde assistentie, gokt Stellantis op een virtuele beleving. Het bedrijf kondigt een samenwerking aan met BlackBerry om een ‘virtual cockpit’ platform ‘sneller’ in elkaar te zetten. Volgens het bedrijf zorgt de samenwerking voor een snellere beschikbaarheid van infotainment technologie en drukt het de ontwikkelingskosten daarvan.

“Via deze technologie komen wij dichter bij de behoeften van onze klanten doormiddel van snellere ontwikkelingscycli, snellere feedbackloops en snellere levering van de technologie”, zegt Yves Bonnefont, hoofd softwareontwikkeling bij Stellantis, in een persbericht.

Google

Polestar, Volvo, GM, Renault en Honda zetten vooralsnog op Google in voor hun ingebouwd spraakassistentie. Dat komt vooral doordat Google Maps populair is bij de consument. Een bundeling van alle drie de diensten maakt het verleidelijk om ook voor Google Voice-assistent te gaan, aldus de bedrijven.

Honda presenteert op de Las Vegas-show nog twee nieuwe conceptauto’s: de Saloon en de Space-Hub. De nieuwe modellen moeten in 2026 de weg op gaan.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.