VDL-directielid: ‘Nieuwe klanten en 6.000 banen in zicht’

VDL • Paul van Vuuren hoopt op een overbruggingsperiode voor het huidige personeel.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

VDL-directielid Paul van Vuuren vertelde maandagavond tijdens een bijpraatsessie bij de Limburgse Staten dat VDL uitbreidingsplannen heeft. Hij hoopt volgend jaar al op een nieuwe klant en vanaf 2026 op een andere klant. Met die twee nieuwe merken hoopt hij binnen enkele jaren 6 duizend banen te creëren. Dat meldt ANP.

Eerder meldde AM dat VDL een intentieovereenkomst heeft ondertekend voor een ‘grote’ nieuwe klant per 2026. 

VDL investeert naar eigen zeggen honderden miljoenen in een nieuwe opzet van de productie, waarbij naast de bouw van auto’s ook gewerkt wordt aan allerlei andere autogerelateerde activiteiten. “Puur het assembleren van auto’s is voor de toekomst onvoldoende”, vertelt Van Vuuren. Hij zoekt verdienmodellen die meer toegevoegde waarde leveren zoals het maken van remvoeringen en batterijen.

De afgelopen jaren ontstonden wereldwijd zo’n vijfhonderd start-ups in de autosector, met name in China, aldus Van Vuuren. Maar pas vanaf de 50 duizend auto’s per jaar wordt voor hen productie bij Nedcar interessant. Van Vuuren zei ook “te kijken naar ambulances, jeeps en pantservoertuigen voor defensie”, zonder daarin concreet te worden.

Bomen kappen

Bij verdere uitbreiding moeten meer bomen gekapt worden rondom de fabriek in Born. Volgens VDL mag het bedrijf het resterende deel van het eerder gekapte Sterrebos kappen, evenals enkele honderden bomen die in de weg staan bij de aanleg van nieuwe infrastructuur.

VDL verwacht dat de provincie vele tientallen miljoen bijdraagt aan de aanpassingen van de infrastructuur. VDL zelf wil bijna 12 miljoen uittrekken. “We verwachten van u support, draagvlak en steun”, hield Van Vuuren de Staten voor.

Overbrugging

Naast de uitbreidingsplannen, vertelde Van Vuuren maandagavond ook dat VDL meewerkt aan een mobiliteitscentrum waar de huidige medewerkers aan een nieuwe baan worden geholpen. In november verliezen 970 vaste en 920 uitzendkrachten hun baan bij Nedcar. Dat komt door de productiestop van Mini’s in het eerste kwartaal van 2024. Het VDL-personeel staakte meermaals voordat in juni een deal werd gesloten tussen de werkgever en de vakbonden over een sociaal plan.

Van Vuuren wees erop dat in Zuid-Limburg van de in totaal 33 duizend banen er zo’n 2.000 tot 5.000 vacant zijn.

Van Vuuren hoopt dat er ook een overbrugging voor een deel van het personeel mogelijk is zodra er een nieuwe klant is binnengehaald. Dat is ook gebeurd in de periode 2012 – 2014 in de overgang van Mitsubishi naar VDL bij Nedcar, aldus Van Vuuren.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

VDL-directielid: ‘Nieuwe klanten en 6.000 banen in zicht’ | Automotive Online

VDL-directielid: ‘Nieuwe klanten en 6.000 banen in zicht’

VDL • Paul van Vuuren hoopt op een overbruggingsperiode voor het huidige personeel.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

VDL-directielid Paul van Vuuren vertelde maandagavond tijdens een bijpraatsessie bij de Limburgse Staten dat VDL uitbreidingsplannen heeft. Hij hoopt volgend jaar al op een nieuwe klant en vanaf 2026 op een andere klant. Met die twee nieuwe merken hoopt hij binnen enkele jaren 6 duizend banen te creëren. Dat meldt ANP.

Eerder meldde AM dat VDL een intentieovereenkomst heeft ondertekend voor een ‘grote’ nieuwe klant per 2026. 

VDL investeert naar eigen zeggen honderden miljoenen in een nieuwe opzet van de productie, waarbij naast de bouw van auto’s ook gewerkt wordt aan allerlei andere autogerelateerde activiteiten. “Puur het assembleren van auto’s is voor de toekomst onvoldoende”, vertelt Van Vuuren. Hij zoekt verdienmodellen die meer toegevoegde waarde leveren zoals het maken van remvoeringen en batterijen.

De afgelopen jaren ontstonden wereldwijd zo’n vijfhonderd start-ups in de autosector, met name in China, aldus Van Vuuren. Maar pas vanaf de 50 duizend auto’s per jaar wordt voor hen productie bij Nedcar interessant. Van Vuuren zei ook “te kijken naar ambulances, jeeps en pantservoertuigen voor defensie”, zonder daarin concreet te worden.

Bomen kappen

Bij verdere uitbreiding moeten meer bomen gekapt worden rondom de fabriek in Born. Volgens VDL mag het bedrijf het resterende deel van het eerder gekapte Sterrebos kappen, evenals enkele honderden bomen die in de weg staan bij de aanleg van nieuwe infrastructuur.

VDL verwacht dat de provincie vele tientallen miljoen bijdraagt aan de aanpassingen van de infrastructuur. VDL zelf wil bijna 12 miljoen uittrekken. “We verwachten van u support, draagvlak en steun”, hield Van Vuuren de Staten voor.

Overbrugging

Naast de uitbreidingsplannen, vertelde Van Vuuren maandagavond ook dat VDL meewerkt aan een mobiliteitscentrum waar de huidige medewerkers aan een nieuwe baan worden geholpen. In november verliezen 970 vaste en 920 uitzendkrachten hun baan bij Nedcar. Dat komt door de productiestop van Mini’s in het eerste kwartaal van 2024. Het VDL-personeel staakte meermaals voordat in juni een deal werd gesloten tussen de werkgever en de vakbonden over een sociaal plan.

Van Vuuren wees erop dat in Zuid-Limburg van de in totaal 33 duizend banen er zo’n 2.000 tot 5.000 vacant zijn.

Van Vuuren hoopt dat er ook een overbrugging voor een deel van het personeel mogelijk is zodra er een nieuwe klant is binnengehaald. Dat is ook gebeurd in de periode 2012 – 2014 in de overgang van Mitsubishi naar VDL bij Nedcar, aldus Van Vuuren.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.