ZF levert besturingssysteem voor chassis Lotus Eletre

Lotus • ZF is van oudsher specialist op het gebied van ‘hardware’, zoals koppelingen en remmen.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
De Lotus Eletre (foto: Lotus)

De Duitse leverancier ZF Friedrichshafen gaat het besturingssysteem van de chassisfuncties leveren voor de elektrische Lotus Eletre. Dat meldt ZF.

De Lotus Eletre is de eerste van een serie Lotus-modellen ‘nieuwe stijl’. De EV wordt in China gebouwd (het Chinese Geely heeft een meerderheidsbelang in Lotus) en zou in veel grotere oplagen gebouwd moeten worden dan de huidige Britse modellen. Het doel is zo’n 100 duizend auto’s per jaar te gaan verkopen. In de loop van dit jaar wordt de auto ook in Nederland leverbaar.

ZF levert besturingssysteem Cubix voor de chassisfuncties van de Eletre. Daarmee worden de diverse chassisdelen – waarvan een groot deel ook afkomstig is van ZF – aangestuurd. Cubix regelt de remmen, voor- en achterasbesturing, actieve rolstabilisatoren en elektrische aandrijving van de Eletre. Zo kan Lotus de bestuurder verschillende instellingen bieden.

Volgens ZF maakt de software het ook mogelijk om eenzelfde onderstel aan te passen bij het DNA van de autobouwer. Zo kunnen de karakteristieke rij-eigenschappen van een merk (comfortabel, scherp sturend, hard afgeveerd etc) worden ingevoerd in het chassis.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

ZF levert besturingssysteem voor chassis Lotus Eletre | Automotive Online

ZF levert besturingssysteem voor chassis Lotus Eletre

Lotus • ZF is van oudsher specialist op het gebied van ‘hardware’, zoals koppelingen en remmen.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
De Lotus Eletre (foto: Lotus)

De Duitse leverancier ZF Friedrichshafen gaat het besturingssysteem van de chassisfuncties leveren voor de elektrische Lotus Eletre. Dat meldt ZF.

De Lotus Eletre is de eerste van een serie Lotus-modellen ‘nieuwe stijl’. De EV wordt in China gebouwd (het Chinese Geely heeft een meerderheidsbelang in Lotus) en zou in veel grotere oplagen gebouwd moeten worden dan de huidige Britse modellen. Het doel is zo’n 100 duizend auto’s per jaar te gaan verkopen. In de loop van dit jaar wordt de auto ook in Nederland leverbaar.

ZF levert besturingssysteem Cubix voor de chassisfuncties van de Eletre. Daarmee worden de diverse chassisdelen – waarvan een groot deel ook afkomstig is van ZF – aangestuurd. Cubix regelt de remmen, voor- en achterasbesturing, actieve rolstabilisatoren en elektrische aandrijving van de Eletre. Zo kan Lotus de bestuurder verschillende instellingen bieden.

Volgens ZF maakt de software het ook mogelijk om eenzelfde onderstel aan te passen bij het DNA van de autobouwer. Zo kunnen de karakteristieke rij-eigenschappen van een merk (comfortabel, scherp sturend, hard afgeveerd etc) worden ingevoerd in het chassis.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.