Mobtalk #11 | Guido Pot (Xpeng): ‘Direct digital sales? Hooguit 15%’

Mobtalk • De nieuwe directeur van Xpeng Nederland voorziet serieuze uitdagingen voor alle nieuwkomers op de markt.
Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
(Afbeelding: Promedia)

De elfde aflevering van Mobtalk, de meest inhoudelijke automotive podcast van Nederland, staat in het teken van een prettig weerzien. Guido Pot, anchor bij de eerste negen afleveringen van Mobtalk, schuift nu zelf aan in de hot seat vanuit zijn nieuwe functie als directeur bij Xpeng.

Daarnaast schuiven ook dealer-expert Bart Kuijpers en hoofdredacteur Gandor Bronkhorst aan. Laatstgenoemde kondigt in de nieuwsronde zijn eigen vertrek aan bij Automotive en onthult waar hij zijn carrière zal voortzetten.

Het belangrijkste nieuws is echter de hoofdgast Guido Pot, die vertelt welke strategie hij voor ogen heeft met de marktintroductie van Xpeng: “Waar we ontzettend veel tijd aan besteden is ook zichtbaarheid, afterservice en leasemaatschappijen. Wij staan daar aan de goede kant van de lijst. Vijftig tot zestig procent van de orders komt via die kant.”

Met zijn lange carrière bij importeursbedrijven en de leasing kan hij als geen ander de veranderende industrie bespreken: “De uitrol van de internationale strategie is er een van de lange adem.” Maar tegelijkertijd ziet hij ook wel dat de introductie van een compleet nieuw merk met heel wat onzekerheden gepaard gaat: “Ervaring helpt wel. Er is geen tegenslag die ik nog niet heb meegemaakt.”

Daarbij wordt in het gesprek diep ingegaan op nieuwe verdienmodellen, nieuwe initiatieven en de lange carrière van Pot in de automotive: “De Chinezen zijn heel gretig om te leren en hebben niet de wijsheid in pacht. Ze vragen vooral: hoe?”

Beluister hier de volledige podcast:

Doet de widget het niet? Klik hier.

Beluister de vorige podcasts hier:

Aflevering 10 met Hans Kwaad (Mobinck)

Aflevering 9 met Willem Verschuur (Louwman)

Aflevering 8 met Jurgen Helmink (MG)

Aflevering 7 met Michel Akerboom (Hiltermann lease)

Aflevering 6 met Pieter Bikker (Kwikfit)

Aflevering 5 met Simon Luijckx (Emil Frey)

Aflevering 4 met Emil Bos (Ford)

Aflevering 3 met Thomas Wolters (Enterprise NL)

Aflevering 2 met Peter Zijlstra (Mercedes-Benz Benelux)

Aflevering 1 met Alain Visser (Lynk & Co)

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.

Mobtalk #11 | Guido Pot (Xpeng): ‘Direct digital sales? Hooguit 15%’ | Automotive Online

Mobtalk #11 | Guido Pot (Xpeng): ‘Direct digital sales? Hooguit 15%’

Mobtalk • De nieuwe directeur van Xpeng Nederland voorziet serieuze uitdagingen voor alle nieuwkomers op de markt.
Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
(Afbeelding: Promedia)

De elfde aflevering van Mobtalk, de meest inhoudelijke automotive podcast van Nederland, staat in het teken van een prettig weerzien. Guido Pot, anchor bij de eerste negen afleveringen van Mobtalk, schuift nu zelf aan in de hot seat vanuit zijn nieuwe functie als directeur bij Xpeng.

Daarnaast schuiven ook dealer-expert Bart Kuijpers en hoofdredacteur Gandor Bronkhorst aan. Laatstgenoemde kondigt in de nieuwsronde zijn eigen vertrek aan bij Automotive en onthult waar hij zijn carrière zal voortzetten.

Het belangrijkste nieuws is echter de hoofdgast Guido Pot, die vertelt welke strategie hij voor ogen heeft met de marktintroductie van Xpeng: “Waar we ontzettend veel tijd aan besteden is ook zichtbaarheid, afterservice en leasemaatschappijen. Wij staan daar aan de goede kant van de lijst. Vijftig tot zestig procent van de orders komt via die kant.”

Met zijn lange carrière bij importeursbedrijven en de leasing kan hij als geen ander de veranderende industrie bespreken: “De uitrol van de internationale strategie is er een van de lange adem.” Maar tegelijkertijd ziet hij ook wel dat de introductie van een compleet nieuw merk met heel wat onzekerheden gepaard gaat: “Ervaring helpt wel. Er is geen tegenslag die ik nog niet heb meegemaakt.”

Daarbij wordt in het gesprek diep ingegaan op nieuwe verdienmodellen, nieuwe initiatieven en de lange carrière van Pot in de automotive: “De Chinezen zijn heel gretig om te leren en hebben niet de wijsheid in pacht. Ze vragen vooral: hoe?”

Beluister hier de volledige podcast:

Doet de widget het niet? Klik hier.

Beluister de vorige podcasts hier:

Aflevering 10 met Hans Kwaad (Mobinck)

Aflevering 9 met Willem Verschuur (Louwman)

Aflevering 8 met Jurgen Helmink (MG)

Aflevering 7 met Michel Akerboom (Hiltermann lease)

Aflevering 6 met Pieter Bikker (Kwikfit)

Aflevering 5 met Simon Luijckx (Emil Frey)

Aflevering 4 met Emil Bos (Ford)

Aflevering 3 met Thomas Wolters (Enterprise NL)

Aflevering 2 met Peter Zijlstra (Mercedes-Benz Benelux)

Aflevering 1 met Alain Visser (Lynk & Co)

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.