Mobtalk #5 | Simon Luijckx (Emil Frey): ‘OEM beseft niet hoeveel problemen wij dagelijks oplossen’

Emil Frey • In de vijfde aflevering van Mobtalk, de podcast van Automotive, verwelkomen we de bestuursvoorzitter van Emil Frey in Nederland: Simon Luijckx.
Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Afbeelding: Promedia

De vijfde aflevering van Mobtalk, de meest inhoudelijke automotive podcast van Nederland, staat in het teken van een van de grootste dealerholdings van Nederland, Emil Frey. Met automotive informateur Guido Pot als maandelijkse gespreksleider, AM-dealer-expert Bart Kuijpers en adjunct-hoofdredacteur Gandor Bronkhorst als host.

Deze maand is Simon Luijckx te gast, bestuursvoorzitter van Emil Frey Nederland. Daarbij wordt in het gesprek diep ingegaan op het agentuurmodel, waarin volgens Luijckx nog veel moet gebeuren en veel kaarten moeten nog op tafel worden gelegd. Zo zegt Luijckx: “Ik verbaas me elke keer over de veerkracht van ondernemers. Het zou me niks verbazen als sommige ondernemers allang weten wat ze vanaf juli gaan doen”.

Een ander belangrijk thema dat ter tafel komt is het aantal nieuwkomers dat de markt betreedt. Luijckx gaat diep in op de vraag hoeveel risico’s en kosten Emil Frey draagt: “Als je nieuwkomer bent, zul je iets moeten doen. Maar dat is de verantwoordelijkheid van de principaal. Daar liggen de risico’s ook. Het doel is er een succes van maken, maar het marketinggeweld moet van de fabrikant komen. In een agentuurmodel moet ook staan dat de marketinginspanning in z’n algemeenheid genoeg is om de auto’s te verkopen. Hij moet dat gaan doen.”

Ook wordt besproken hoeveel vertrouwen Luijckx heeft in de Chinese nieuwkomers. “Ik ben ervan overtuigd dat ze niet gaan concurreren op prijs. Ze concurreren op kwaliteit. En ik ben echt onder de indruk van het vermogen om te innoveren. En er is geen verleden, dus ze kunnen snel handelen.”

Tot slot de verkopen: hoeveel wordt er verkocht? “De orderboeken zitten nog vol, maar we zien daar inmiddels wel verandering in komen.”

Werkt de widget niet? Beluister de podcast hier.

Beluister de andere podcasts hier:

Aflevering 7 met Michel Akerboom (Hiltermann)

Aflevering 6 met Pieter Bikker (Kwikfit)

Aflevering 4 met Emil Bos (Ford)

Aflevering 3 met Thomas Wolters (Enterprise NL)

Aflevering 2 met Peter Zijlstra (Mercedes-Benz Benelux)

Aflevering 1 met Alain Visser (Lynk & Co)

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.

Mobtalk #5 | Simon Luijckx (Emil Frey): ‘OEM beseft niet hoeveel problemen wij dagelijks oplossen’ | Automotive Online

Mobtalk #5 | Simon Luijckx (Emil Frey): ‘OEM beseft niet hoeveel problemen wij dagelijks oplossen’

Emil Frey • In de vijfde aflevering van Mobtalk, de podcast van Automotive, verwelkomen we de bestuursvoorzitter van Emil Frey in Nederland: Simon Luijckx.
Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Afbeelding: Promedia

De vijfde aflevering van Mobtalk, de meest inhoudelijke automotive podcast van Nederland, staat in het teken van een van de grootste dealerholdings van Nederland, Emil Frey. Met automotive informateur Guido Pot als maandelijkse gespreksleider, AM-dealer-expert Bart Kuijpers en adjunct-hoofdredacteur Gandor Bronkhorst als host.

Deze maand is Simon Luijckx te gast, bestuursvoorzitter van Emil Frey Nederland. Daarbij wordt in het gesprek diep ingegaan op het agentuurmodel, waarin volgens Luijckx nog veel moet gebeuren en veel kaarten moeten nog op tafel worden gelegd. Zo zegt Luijckx: “Ik verbaas me elke keer over de veerkracht van ondernemers. Het zou me niks verbazen als sommige ondernemers allang weten wat ze vanaf juli gaan doen”.

Een ander belangrijk thema dat ter tafel komt is het aantal nieuwkomers dat de markt betreedt. Luijckx gaat diep in op de vraag hoeveel risico’s en kosten Emil Frey draagt: “Als je nieuwkomer bent, zul je iets moeten doen. Maar dat is de verantwoordelijkheid van de principaal. Daar liggen de risico’s ook. Het doel is er een succes van maken, maar het marketinggeweld moet van de fabrikant komen. In een agentuurmodel moet ook staan dat de marketinginspanning in z’n algemeenheid genoeg is om de auto’s te verkopen. Hij moet dat gaan doen.”

Ook wordt besproken hoeveel vertrouwen Luijckx heeft in de Chinese nieuwkomers. “Ik ben ervan overtuigd dat ze niet gaan concurreren op prijs. Ze concurreren op kwaliteit. En ik ben echt onder de indruk van het vermogen om te innoveren. En er is geen verleden, dus ze kunnen snel handelen.”

Tot slot de verkopen: hoeveel wordt er verkocht? “De orderboeken zitten nog vol, maar we zien daar inmiddels wel verandering in komen.”

Werkt de widget niet? Beluister de podcast hier.

Beluister de andere podcasts hier:

Aflevering 7 met Michel Akerboom (Hiltermann)

Aflevering 6 met Pieter Bikker (Kwikfit)

Aflevering 4 met Emil Bos (Ford)

Aflevering 3 met Thomas Wolters (Enterprise NL)

Aflevering 2 met Peter Zijlstra (Mercedes-Benz Benelux)

Aflevering 1 met Alain Visser (Lynk & Co)

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.