Mobtalk #15 | Mercedes-dealer Peter Gomes: ‘Fabrikanten moeten nu hun ruggengraat tonen’

Mobtalk • Een Mercedes-dealer die ook Chinese merken gaat voeren. Waarom doe je dat? En wat betekent dat voor de bedrijfsvoering? De Noord-Hollandse dealer Gomes autobedrijven deed het.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
Wederom een volle studio in Rotterdam. (Foto: Automotive)

In de vijftiende aflevering van Mobtalk schuift algemeen directeur Peter Gomes aan. Gomes is een succesvolle Mercedes-dealer. Sinds dit jaar is hij ook de importeur van het Chinese Dongfeng in de Benelux, waarvan met Voyah het eerste merk inmiddels in de showroom staat.

Hij wordt in de podcast geïnterviewd door presentator Bart Kuijpers, co-host Rolf Westgeest en tafelgast Paul de Vries.

Gomes denkt dat Mercedes prima kan overschakelen naar het agentuurschap, maar dat dit met Voyah eigenlijk onmogelijk is. Een test voor agentuurschappen wordt grijze import. “Fabrikanten moeten nu ruggengraat tonen.” Ook vertelt hij over de twee overnames van het bedrijf, beide in crisistijd. Biemond en Van Wijk werd gekocht vlak voor de coronacrisis. “In een crisisperiode ga je eigenlijk weer terug naar de basis. En dat is goed voor je onderneming.” Het bedrijf beweegt met met de klant en dus gaat het op korte termijn zijn dienstverlening uitbreiden. “Wij hebben besloten een andere koers te varen. Er ontstaat ruimte voor andere vormen van mobiliteit, waaronder fietsen.”

Inhoud van de podcast met tijdcodes:

00:50 – Zeven stellingen
01:55  – Nieuwsronde: Samenwerking Hyundai & Amazon.
03:30 – Nieuwsronde: Restwaardes in de autobranche en dumptarieven in private lease.
08:10 – Nieuwronde: Toekomstplannen van Gomes met Dongfeng / Voyah.
10:25 – Nieuwsronde: Autoregistraties EV’s en de energietransitie in trucksector.
16:00 – Achtergrond & geschiedenis Peter Gomes.
18:45 – Gomes heeft een voorliefde voor ‘grijs’.
20:45 – Hoe Gomes kijkt de rommelige introductie van zero-emissiezones?
21:50 – Hoe kijkt Gomes naar de concurrentiestrijd tussen alls nieuw (Chinese) toetreders?
23:40-  Gomes is dealers aan het aanstellen om Voyah te verkopen
26:30 – Wanneer werkt volgens Gomes een agentuurmodel wel en wanneer niet.
29:00 – Het nieuwe Smart is ook een nieuw merk voor Gomes.
31:00 – Mercedes wil hét premiumluxury merk worden. Ook in de werkplaats.
33:00 – Hoe denkt Mercedes-Benz over dealers die hun activiteiten uitbreiden.
35:00 – Hoe veel Mercedessen kan Mercedes online verkopen?
39:00 – Wat leerde Gomes van de overnames van Compier en Biemond & Van Wijk.
43:00 – Mercedes bouwt een auto nu voor de globale klant, dat moet in het nieuwe model.
47:00 – Wat zijn andere mobiliteitsvormen waar Gomes in investeert?
51:50 – Hoe overtuig je de premium-klant om een Voyah te kopen?
55:10 – Heeft Voyah het uithoudingsvermogen om te blijven concurreren op de EU-markt?
57:50 – Peter Gomes zover zijn verwachtingen voor de toekomst van mobiliteit.

Beluister hieronder de Podcast (of in uw favoriete podcast-speler).

Doet de widget het niet? Klik hier voor de rechtstreekse Spotify link.

Bekijk ook de YouTube-video van de podcast.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

Mobtalk #15 | Mercedes-dealer Peter Gomes: ‘Fabrikanten moeten nu hun ruggengraat tonen’ | Automotive Online

Mobtalk #15 | Mercedes-dealer Peter Gomes: ‘Fabrikanten moeten nu hun ruggengraat tonen’

Mobtalk • Een Mercedes-dealer die ook Chinese merken gaat voeren. Waarom doe je dat? En wat betekent dat voor de bedrijfsvoering? De Noord-Hollandse dealer Gomes autobedrijven deed het.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
Wederom een volle studio in Rotterdam. (Foto: Automotive)

In de vijftiende aflevering van Mobtalk schuift algemeen directeur Peter Gomes aan. Gomes is een succesvolle Mercedes-dealer. Sinds dit jaar is hij ook de importeur van het Chinese Dongfeng in de Benelux, waarvan met Voyah het eerste merk inmiddels in de showroom staat.

Hij wordt in de podcast geïnterviewd door presentator Bart Kuijpers, co-host Rolf Westgeest en tafelgast Paul de Vries.

Gomes denkt dat Mercedes prima kan overschakelen naar het agentuurschap, maar dat dit met Voyah eigenlijk onmogelijk is. Een test voor agentuurschappen wordt grijze import. “Fabrikanten moeten nu ruggengraat tonen.” Ook vertelt hij over de twee overnames van het bedrijf, beide in crisistijd. Biemond en Van Wijk werd gekocht vlak voor de coronacrisis. “In een crisisperiode ga je eigenlijk weer terug naar de basis. En dat is goed voor je onderneming.” Het bedrijf beweegt met met de klant en dus gaat het op korte termijn zijn dienstverlening uitbreiden. “Wij hebben besloten een andere koers te varen. Er ontstaat ruimte voor andere vormen van mobiliteit, waaronder fietsen.”

Inhoud van de podcast met tijdcodes:

00:50 – Zeven stellingen
01:55  – Nieuwsronde: Samenwerking Hyundai & Amazon.
03:30 – Nieuwsronde: Restwaardes in de autobranche en dumptarieven in private lease.
08:10 – Nieuwronde: Toekomstplannen van Gomes met Dongfeng / Voyah.
10:25 – Nieuwsronde: Autoregistraties EV’s en de energietransitie in trucksector.
16:00 – Achtergrond & geschiedenis Peter Gomes.
18:45 – Gomes heeft een voorliefde voor ‘grijs’.
20:45 – Hoe Gomes kijkt de rommelige introductie van zero-emissiezones?
21:50 – Hoe kijkt Gomes naar de concurrentiestrijd tussen alls nieuw (Chinese) toetreders?
23:40-  Gomes is dealers aan het aanstellen om Voyah te verkopen
26:30 – Wanneer werkt volgens Gomes een agentuurmodel wel en wanneer niet.
29:00 – Het nieuwe Smart is ook een nieuw merk voor Gomes.
31:00 – Mercedes wil hét premiumluxury merk worden. Ook in de werkplaats.
33:00 – Hoe denkt Mercedes-Benz over dealers die hun activiteiten uitbreiden.
35:00 – Hoe veel Mercedessen kan Mercedes online verkopen?
39:00 – Wat leerde Gomes van de overnames van Compier en Biemond & Van Wijk.
43:00 – Mercedes bouwt een auto nu voor de globale klant, dat moet in het nieuwe model.
47:00 – Wat zijn andere mobiliteitsvormen waar Gomes in investeert?
51:50 – Hoe overtuig je de premium-klant om een Voyah te kopen?
55:10 – Heeft Voyah het uithoudingsvermogen om te blijven concurreren op de EU-markt?
57:50 – Peter Gomes zover zijn verwachtingen voor de toekomst van mobiliteit.

Beluister hieronder de Podcast (of in uw favoriete podcast-speler).

Doet de widget het niet? Klik hier voor de rechtstreekse Spotify link.

Bekijk ook de YouTube-video van de podcast.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.