‘Emissienormen Euro-7 overwinning auto-industrie’
De Europese Commissie zal in de komende Euro 7-norm waarschijnlijk geen drastische vermindering van de uitstoot van broeikasgassen door auto’s eisen. Dat meldt Politico. De nieuwe wetgeving is nog in de ontwerpfase en zou begin november gepresenteerd moeten worden.
In de ontwerpregels wordt voorgesteld de emissienormen voor auto’s en bestelwagens op hetzelfde niveau vast te stellen als die nu gelden voor benzineauto’s onder de bestaande Euro 6-norm.
‘Dat is een enorme overwinning voor de auto-industrie,’ schrijft Politico, dat eraan toevoegt dat de producenten de komende tien jaar minder grote investeringen hoeven te doen om de vervuiling van de volgende generatie auto’s met verbrandingsmotor terug te dringen.
De auto-industrie lobbyt tegen de nieuwe Euro 7-regels, omdat dit hoge nieuwe kosten met zich meebrengt op hetzelfde moment dat autofabrikanten in elektrische voertuigen investeren.
De EU wil als bekend de verkoop van nieuwe verbrandingsmotoren verbieden vanaf 2035. Over die regels wordt nog gesproken in lokale parlementen.
Toenemende inflatie en energie- en grondstofkosten spelen ook een rol, zo schrijft Politico.
Transitie elektrisch rijden
“Vanuit het perspectief van de industrie hebben we Euro 7 niet nodig, omdat het middelen zal onttrekken die we aan elektrificatie zouden moeten besteden,” zei Carlos Tavares, ceo van Stellantis, deze week op de Paris Auto Show: “Waarom schaarse middelen gebruiken voor iets voor een korte periode? De industrie heeft het niet nodig en het is contraproductief.”
Het ontwerp van de Commissie verontrust campagnevoerders voor schone auto’s wel.