Bosch schrapt 175 banen in Tilburg

Bosch • Tilburg schakelt over van duwbanden naar componenten voor elektrische aandrijving en waterstoftechnologie.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
De komende 2 jaar verdwijnen 175 banen bij Bosch in Tilburg (foto: Shutterstock)

Bij Bosch Transmission Technology in Tilburg verdwijnen de komende twee jaar 175 banen. Dat heeft het bedrijf bekendgemaakt. De productie van duwbanden voor de CVT (Continu Variabele Transmissie)  wordt verplaatst naar Ho Chi Minh stad in Vietnam.

R&D centrum

In totaal werken bij Bosch in Tilburg 820 mensen. De vestiging blijft belangrijk als R&D-centrum en gaat zich in de toekomst meer richten op de ontwikkeling en massaproductie van dunne metalen componenten voor elektromotoren, waterstof- en brandstofceltechnologieën. “Deze duurzame componenten zullen de komende decennia hard nodig zijn voor de transformatie in zowel de automobielmarkt als de energiemarkt”, zegt Thilo Müller, algemeen directeur van Bosch Transmission Technology.

Twee fabrieken

De duwband voor de CVT werd behalve in Tilburg ook al langere tijd in Vietnam gemaakt. Door de elektrificatie zal de vraag naar de duwband de komende jaren verder dalen, waardoor er een overcapaciteit ontstaat op beide productielocaties. Daarom is ervoor gekozen te stoppen in Tilburg. De locatie in Vietnam bevindt zich dichterbij China en Japan, waar de grootste klanten van het bedrijf zich bevinden, stelt Bosch.

Onbegrip bij FNV

Bosch gaat op 7 juni met de vakbonden in overleg. FNV Metaal bestuurder Patrick Meerts, in een eerste reactie: “Bosch geeft aan zich in Tilburg verder vooral te gaan richten op electrificatie en waterstof, maar deze ontwikkelingen tekenden zich al jarenlang af. Waarom de medewerkers dan niet veel eerder meegenomen hierin en vervolgens gefaseerd met een mogelijke afbouw of ombouw van arbeidsplaatsen omgaan? Moeten er nu ineens zomaar 175 man op straat gezet worden?”

Erfenis van Daf

Bosch Transmission Services begon in 1972 in Tilburg met de ontwikkeling van stalen duwbanden. Dat was een doorontwikkeling van Daf’s Variomatic. Het bedrijf heette Van Doorne’s Transmissie. In 1995 werd het overgenomen door Bosch.

Twee jaar geleden trok Tesla een groot deel van de assemblagewerkzaamheden terug uit de Brabantse stad.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Bosch schrapt 175 banen in Tilburg | Automotive Online

Bosch schrapt 175 banen in Tilburg

Bosch • Tilburg schakelt over van duwbanden naar componenten voor elektrische aandrijving en waterstoftechnologie.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
De komende 2 jaar verdwijnen 175 banen bij Bosch in Tilburg (foto: Shutterstock)

Bij Bosch Transmission Technology in Tilburg verdwijnen de komende twee jaar 175 banen. Dat heeft het bedrijf bekendgemaakt. De productie van duwbanden voor de CVT (Continu Variabele Transmissie)  wordt verplaatst naar Ho Chi Minh stad in Vietnam.

R&D centrum

In totaal werken bij Bosch in Tilburg 820 mensen. De vestiging blijft belangrijk als R&D-centrum en gaat zich in de toekomst meer richten op de ontwikkeling en massaproductie van dunne metalen componenten voor elektromotoren, waterstof- en brandstofceltechnologieën. “Deze duurzame componenten zullen de komende decennia hard nodig zijn voor de transformatie in zowel de automobielmarkt als de energiemarkt”, zegt Thilo Müller, algemeen directeur van Bosch Transmission Technology.

Twee fabrieken

De duwband voor de CVT werd behalve in Tilburg ook al langere tijd in Vietnam gemaakt. Door de elektrificatie zal de vraag naar de duwband de komende jaren verder dalen, waardoor er een overcapaciteit ontstaat op beide productielocaties. Daarom is ervoor gekozen te stoppen in Tilburg. De locatie in Vietnam bevindt zich dichterbij China en Japan, waar de grootste klanten van het bedrijf zich bevinden, stelt Bosch.

Onbegrip bij FNV

Bosch gaat op 7 juni met de vakbonden in overleg. FNV Metaal bestuurder Patrick Meerts, in een eerste reactie: “Bosch geeft aan zich in Tilburg verder vooral te gaan richten op electrificatie en waterstof, maar deze ontwikkelingen tekenden zich al jarenlang af. Waarom de medewerkers dan niet veel eerder meegenomen hierin en vervolgens gefaseerd met een mogelijke afbouw of ombouw van arbeidsplaatsen omgaan? Moeten er nu ineens zomaar 175 man op straat gezet worden?”

Erfenis van Daf

Bosch Transmission Services begon in 1972 in Tilburg met de ontwikkeling van stalen duwbanden. Dat was een doorontwikkeling van Daf’s Variomatic. Het bedrijf heette Van Doorne’s Transmissie. In 1995 werd het overgenomen door Bosch.

Twee jaar geleden trok Tesla een groot deel van de assemblagewerkzaamheden terug uit de Brabantse stad.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.