EU-rekenkamer: vermindering van CO2-uitstoot personenauto’s mislukt, biobrandstoffen onwerkelijk

Europese Rekenkamer • Hoewel de Europese regels strenger zijn geworden voor de testnormen van nieuwe auto’s, is het effect op de CO2-uitstoot te klein. Ook stelt de rekenkamer dat de milieuvriendelijkheid van biobrandstoffen wordt overschat.
Robert L. Smid Robert L. Smid
(foto: Shutterstock)

De Europese Unie moet de productie van elektrische auto’s snel opschroeven en gaan produceren in alle prijsklassen om de CO2-doelstellingen te halen. Momenteel is het doel ver uit zicht, zo meldt ANP op basis van een rapport van de Europese Rekenkamer. Nieuwe elektrische auto’s liggen in een te hoge prijsklasse en de Europese laadinfrastructuur is ook onvoldoende om de transitie aan te gaan.

De vervoerssector is voor ongeveer een kwart verantwoordelijk voor de broeikasgas-uitstoot in Europa en de helft daarvan komt door personenauto’s, stelt het rapport. Hoewel de Europese regels strenger zijn geworden voor de testnormen van nieuwe auto’s, is het effect daarvan te klein. Nieuwe motoren zijn inderdaad energiezuiniger, maar intussen zijn personenauto’s ook groter geworden en hebben dus zwaardere motoren nodig.

Biobrandstoffen

De Europese Rekenkamer stelt ook vast dat alternatieve brandstoffen het broeikasprobleem niet kunnen oplossen, zoals wel aanvankelijk werd gedacht. De Europese Unie heeft geen geloofwaardige routekaart ontwikkeld voor de ontwikkeling van deze alternatieve brandstoffen, zo oordeelt de Europese Rekenkamer. Bovendien wordt volgens de Rekenkamer ook nog eens de milieuvriendelijkheid van biobrandstoffen overschat.

Zeldzame stoffen

De Europese Rekenkamer adviseert daarnaast dat de Europese Unie de inspanningen moet vergroten om via handelsakkoorden met onder meer Australië en Gabon de aanvoer van zeldzame stoffen zoals lithium, kobalt en mangaan moet veiligstellen. Zodat ook de Europese auto-industrie van deze grondstoffen kan profiteren en straks niet alle elektrische auto’s vanuit China of andere niet-Europese landen ingevoerd moeten worden.

De EU-landen en het Europees Parlement hebben afgesproken dat vanaf 2035 de verkoop van benzine-auto’s in Europa in de ban gaat. In 2026 wordt geëvalueerd of dat streven haalbaar is.

Eerder stelde kredietverzekeraar Allianz Trade in de recent gepubliceerde ‘Global Auto Outlook’ dat Brussel per direct moet bijspringen om verder afglijden van de Europese auto-industrie te voorkomen. Onmiddellijke actie is nodig om het noodzakelijke eco-systeem voor elektrische auto’s versneld op te bouwen. Zonder maatregelen zal de achterstand op China en de VS verder toenemen met ernstige gevolgen voor de Europese economie (export, werkgelegenheid, innovatie). Tegenover teveel regels stelt Brussel te weinig stimulering, aldus Allianz.

Tesla verlaagde afgelopen weekend de prijzen in de Verenigde Staten, Europa en China. De prijsverlagingen ontketenen opnieuw een prijsoorlog in China.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.