Single Loop Belt stelt toekomst duwband veilig

Redactie Redactie
• Laatste update:

De huidige duwband bestaat uit honderden stalen plaatjes die door twee eveneens stalen snarenpakketten bij elkaar gehouden worden. Voor de nieuwe SLB ontwikkelde Bosch nieuwe plaatjes die door slechts één snarenpakket bij elkaar gehouden worden. Dit in plaats van de huidige twee snarenpaketten.

Goedkoper en efficiënter

Door het nieuwe ontwerp kunnen producenten van de transmissies waarin een duwband verwerkt zit 12 procent compacter en 10 procent lichter uitvoeren. Daarnaast zijn de productiekosten van de nieuwe band lager en daalt het brandstofverbruik van de auto met CVT (Continu Variabele Transmissie) Volgens Bosch is het interne wrijvingsverlies van de SLB 40 procent minder dan van de huidige duwband.

De duwband van een CVT loopt over twee poelies met beweegbare conische schrijven. Door de afstand tussen de twee schijven continu te veranderen, worden de loopradius van de duwband en de verhouding tussen de snelheid van de motor en wielen automatisch aangepast.

single loop belt luidt toekomst van duwband in

Door de Single Loop Belt wordt de slip tussen de band en de poelies minder. Hierdoor stijgt volgens Bosch het comfort omdat de overbrengingsverhouding nauwkeuriger geregeld wordt.

Ongeveer 65 procent van alle auto’s wereldwijd heeft een automatische versnellingsbak. Eén op de vier daarvan is een CVT. De vraag naar CVT’s stijgt omdat het systeem goedkoper en lichter is, steeds efficiënter wordt, geen onderhoud nodig heeft en miljoenen kilometers mee kan.

CVT in elektrische voertuigen

Volgens Bosch is er ook een toekomst voor de CVT in elektrische voertuigen. De continue variabele transmissie maakt de aandrijving van de elektromotor naar de wielen efficiënter en spaart op deze manier accucapaciteit. Ook wordt het mogelijk om een aanhangwagen of caravan aan de EV te koppelen. De Single Loop Belt kan worden toegepast in alle personenwagens en bestelwagens.

Nederlander Hub van Doorne ontwikkelde de Variomatic continue variabele transmissie (CVT). Sinds 1958 installeerde autofabrikant DAF de CVT in al zijn personenwagens. Van Doorne ontwikkelde de trekband door en startte in 1965 met de ontwikkeling van de stalen duwband. In 1972 werd Van Doorne’s Transmissie opgericht waarna het in 1985 startte met de massaproductie van duwbanden voor de Subaru Justy.

schermafbeelding 2017 06 09 om 10.35.13

Robert Bosch kocht het Nederlandse bedrijf in 1995, tegelijkertijd begon de productiestart van de tweede generatie duwbanden. In 2007 werd in Tilburg de 10 miljoenste duwband geproduceerd, in 2012 volgde de 25 miljoenste, in 2015 liep dit aantal op tot 40 miljoen en dit jaar de 50 miljoenste.

Bosch Technology is de Single Loop Belt aan het testen, in 2020 verschijnen de eerste auto’s met de nieuwe duwband op de weg. Dat jaar verwacht Bosch ruim 18 miljoen duwbanden te produceren. 

In 2011 startten Bosch Transmission Technology en Hofer pdc GmbH een samenwerking in de serieontwikkeling en industrialisatie van CVT-transmissies.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Single Loop Belt stelt toekomst duwband veilig | Automotive Online

Single Loop Belt stelt toekomst duwband veilig

Redactie Redactie
• Laatste update:

De huidige duwband bestaat uit honderden stalen plaatjes die door twee eveneens stalen snarenpakketten bij elkaar gehouden worden. Voor de nieuwe SLB ontwikkelde Bosch nieuwe plaatjes die door slechts één snarenpakket bij elkaar gehouden worden. Dit in plaats van de huidige twee snarenpaketten.

Goedkoper en efficiënter

Door het nieuwe ontwerp kunnen producenten van de transmissies waarin een duwband verwerkt zit 12 procent compacter en 10 procent lichter uitvoeren. Daarnaast zijn de productiekosten van de nieuwe band lager en daalt het brandstofverbruik van de auto met CVT (Continu Variabele Transmissie) Volgens Bosch is het interne wrijvingsverlies van de SLB 40 procent minder dan van de huidige duwband.

De duwband van een CVT loopt over twee poelies met beweegbare conische schrijven. Door de afstand tussen de twee schijven continu te veranderen, worden de loopradius van de duwband en de verhouding tussen de snelheid van de motor en wielen automatisch aangepast.

single loop belt luidt toekomst van duwband in

Door de Single Loop Belt wordt de slip tussen de band en de poelies minder. Hierdoor stijgt volgens Bosch het comfort omdat de overbrengingsverhouding nauwkeuriger geregeld wordt.

Ongeveer 65 procent van alle auto’s wereldwijd heeft een automatische versnellingsbak. Eén op de vier daarvan is een CVT. De vraag naar CVT’s stijgt omdat het systeem goedkoper en lichter is, steeds efficiënter wordt, geen onderhoud nodig heeft en miljoenen kilometers mee kan.

CVT in elektrische voertuigen

Volgens Bosch is er ook een toekomst voor de CVT in elektrische voertuigen. De continue variabele transmissie maakt de aandrijving van de elektromotor naar de wielen efficiënter en spaart op deze manier accucapaciteit. Ook wordt het mogelijk om een aanhangwagen of caravan aan de EV te koppelen. De Single Loop Belt kan worden toegepast in alle personenwagens en bestelwagens.

Nederlander Hub van Doorne ontwikkelde de Variomatic continue variabele transmissie (CVT). Sinds 1958 installeerde autofabrikant DAF de CVT in al zijn personenwagens. Van Doorne ontwikkelde de trekband door en startte in 1965 met de ontwikkeling van de stalen duwband. In 1972 werd Van Doorne’s Transmissie opgericht waarna het in 1985 startte met de massaproductie van duwbanden voor de Subaru Justy.

schermafbeelding 2017 06 09 om 10.35.13

Robert Bosch kocht het Nederlandse bedrijf in 1995, tegelijkertijd begon de productiestart van de tweede generatie duwbanden. In 2007 werd in Tilburg de 10 miljoenste duwband geproduceerd, in 2012 volgde de 25 miljoenste, in 2015 liep dit aantal op tot 40 miljoen en dit jaar de 50 miljoenste.

Bosch Technology is de Single Loop Belt aan het testen, in 2020 verschijnen de eerste auto’s met de nieuwe duwband op de weg. Dat jaar verwacht Bosch ruim 18 miljoen duwbanden te produceren. 

In 2011 startten Bosch Transmission Technology en Hofer pdc GmbH een samenwerking in de serieontwikkeling en industrialisatie van CVT-transmissies.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.