Europese auto-industrie pakt digitale veiligheid aan

Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
(foto: Shutterstock)

De Europese brancheorganisaties Acea en Clepa gaan samenwerken met het Amerikaanse Automotive Information Sharing and Analysis Center (Auto-ISAC) om gegevens te delen omtrent digitale voertuigveiligheid. Er wordt hiervoor een centrale Europese vestiging opgericht. Dat melden beide organisaties vandaag.

Volgens een verklaring van Clepa, het Europese verbond van automotive toeleveranciers, loopt de auto-industrie voorop als het gaat om digitale veiligheid en is het zaak die positie te behouden door de samenwerking tussen verschillende partijen te zoeken.

Sterker

Daarom wordt ook de samenwerking gezocht met Enisa, het Europese agentschap voor cyberveiligheid. “Het delen van potentiële digitale bedreigingen en oplossingen om ze te voorkomen maakt de industrie sterker,” aldus Benjamin Krieger, secretaris generaal bij Clepa. Cyberveiligheid, met name van connected voertuigen, is een hot item in de auto-industrie. Recent nog lagen de gegevens van duizenden klanten op straat door een datalek bij Toyota. Niet alleen diefstal van voertuig- en berijdersdata is een potentiële bedreiging, ook bedrijven worden steeds vaker het slachtoffer van cybercriminaliteit. Daarnaast is er de strijd om voertuiginformtie tussen fabrikanten en de universele aftermarket.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

Europese auto-industrie pakt digitale veiligheid aan | Automotive Online

Europese auto-industrie pakt digitale veiligheid aan

Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
(foto: Shutterstock)

De Europese brancheorganisaties Acea en Clepa gaan samenwerken met het Amerikaanse Automotive Information Sharing and Analysis Center (Auto-ISAC) om gegevens te delen omtrent digitale voertuigveiligheid. Er wordt hiervoor een centrale Europese vestiging opgericht. Dat melden beide organisaties vandaag.

Volgens een verklaring van Clepa, het Europese verbond van automotive toeleveranciers, loopt de auto-industrie voorop als het gaat om digitale veiligheid en is het zaak die positie te behouden door de samenwerking tussen verschillende partijen te zoeken.

Sterker

Daarom wordt ook de samenwerking gezocht met Enisa, het Europese agentschap voor cyberveiligheid. “Het delen van potentiële digitale bedreigingen en oplossingen om ze te voorkomen maakt de industrie sterker,” aldus Benjamin Krieger, secretaris generaal bij Clepa. Cyberveiligheid, met name van connected voertuigen, is een hot item in de auto-industrie. Recent nog lagen de gegevens van duizenden klanten op straat door een datalek bij Toyota. Niet alleen diefstal van voertuig- en berijdersdata is een potentiële bedreiging, ook bedrijven worden steeds vaker het slachtoffer van cybercriminaliteit. Daarnaast is er de strijd om voertuiginformtie tussen fabrikanten en de universele aftermarket.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.