‘Kritiek Franse bonden op werktijdverkorting Stellantis’

Chiptekort • De autofabrikant maakt gebruik van een regeling met de Franse staat waardoor het zijn personeel mag korten op het aantal uren.
Jeroen Vos Jeroen Vos
De werktijdverkorting die Stellantis doorvoert levert het bedrijf kritiek op van twee Franse vakbonden. (Foto: Shutterstock)

Twee grote Franse vakbonden, CFE-CGC (vakbond voor leidinggevenden) en Force Ouvriere (de Franse vakcentrale), zijn kritisch over het personeelsbeleid van Stellantis. Dat schrijft persbureau Reuters. De autofabrikant voert momenteel een werktijdverkorting door voor zijn personeel, omdat door het chiptekort de productie is verlaagd. Onlangs verlengde het bedrijf nog een productiestop in zijn Europese fabrieken.

Regeling

De autofabrikant maakt gebruik van een overheidsregeling waarbij het werktijdverkorting mag doorvoeren. De uren waarop het personeel wordt gekort, worden deels vergoed door de Franse overheid. Daarnaast krijgen werknemers de mogelijkheid om zichzelf te laten omscholen. Volgens de vakbonden worden er echter te veel arbeidskrachten op verlof gestuurd en laten de opleidingsmogelijkheden te wensen over.

Volgens Anh-Quan Nguyen, vertegenwoordiger van CFE-CGC, maakt Stellantis misbruik van de regeling, waardoor een onevenredig deel van de werknemers op verlof wordt gestuurd. “Het management wordt gekort in het aantal uren terwijl er genoeg werk te doen is. Dat is onzinnig”, zegt hij tegen Reuters. De autofabrikant stelt echter dat de werktijdverkorting niet alleen geldt voor de assemblagelijnen in de fabrieken van het bedrijf. “Het hele bedrijf is betrokken bij de doelstelling om duurzaamheid te garanderen tijdens deze halfgeleidercrisis”, aldus een woordvoerder in een reactie tegen het persbureau.

De auto-industrie wordt al langere tijd geteisterd door het aanhoudende tekort aan microchips waardoor meerdere fabrikanten, waaronder in ons eigen land VDL Nedcar in Born, door de schaarste zijn genoodzaakt de productie op te schorten.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

‘Kritiek Franse bonden op werktijdverkorting Stellantis’ | Automotive Online

‘Kritiek Franse bonden op werktijdverkorting Stellantis’

Chiptekort • De autofabrikant maakt gebruik van een regeling met de Franse staat waardoor het zijn personeel mag korten op het aantal uren.
Jeroen Vos Jeroen Vos
De werktijdverkorting die Stellantis doorvoert levert het bedrijf kritiek op van twee Franse vakbonden. (Foto: Shutterstock)

Twee grote Franse vakbonden, CFE-CGC (vakbond voor leidinggevenden) en Force Ouvriere (de Franse vakcentrale), zijn kritisch over het personeelsbeleid van Stellantis. Dat schrijft persbureau Reuters. De autofabrikant voert momenteel een werktijdverkorting door voor zijn personeel, omdat door het chiptekort de productie is verlaagd. Onlangs verlengde het bedrijf nog een productiestop in zijn Europese fabrieken.

Regeling

De autofabrikant maakt gebruik van een overheidsregeling waarbij het werktijdverkorting mag doorvoeren. De uren waarop het personeel wordt gekort, worden deels vergoed door de Franse overheid. Daarnaast krijgen werknemers de mogelijkheid om zichzelf te laten omscholen. Volgens de vakbonden worden er echter te veel arbeidskrachten op verlof gestuurd en laten de opleidingsmogelijkheden te wensen over.

Volgens Anh-Quan Nguyen, vertegenwoordiger van CFE-CGC, maakt Stellantis misbruik van de regeling, waardoor een onevenredig deel van de werknemers op verlof wordt gestuurd. “Het management wordt gekort in het aantal uren terwijl er genoeg werk te doen is. Dat is onzinnig”, zegt hij tegen Reuters. De autofabrikant stelt echter dat de werktijdverkorting niet alleen geldt voor de assemblagelijnen in de fabrieken van het bedrijf. “Het hele bedrijf is betrokken bij de doelstelling om duurzaamheid te garanderen tijdens deze halfgeleidercrisis”, aldus een woordvoerder in een reactie tegen het persbureau.

De auto-industrie wordt al langere tijd geteisterd door het aanhoudende tekort aan microchips waardoor meerdere fabrikanten, waaronder in ons eigen land VDL Nedcar in Born, door de schaarste zijn genoodzaakt de productie op te schorten.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.