Snapshots | PSA-dealers onder protest akkoord met bonusregeling

Redactie Redactie
• Laatste update:
De dealers willen meer zekerheid van PSA Nederland (Beeld: Shutterstock).

Belangrijkste pijnpunt is dat de bonus is gekoppeld aan het aantal EV’s dat wordt verkocht en aan de CO2-uitstoot van de verkochte brandstofauto’s. De dealers zeggen onvoldoende zekerheid en grip te hebben op de modellenmix waarmee ze moeten werken.

Juridische stappen

In een document van meer dan 20 pagina’s is de aangepaste bonusregeling opgenomen. Het komt er kort op neer dat dealers iedere maand een EV-doelstelling en CO2-target krijgen. Ze moeten in eerste instantie voldoende EV’s verkopen, alleen als ze dat doen, komen ze in aanmerking voor een bonus. Die is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de verkochte brandstofauto’s. Dealers krijgen een target en komen ze daarboven, worden ze uitgesloten van de maandbonus. Dat zorgt voor grote onzekerheid bij de dealers. Zo was begin januari de CO2-target van de maand nog niet bekend. De dealervereniging won daarop juridisch advies in. Tak meldt dat er nu maandelijks geëvalueerd wordt hoe de dealers presteren en hoe PSA het beleid uitvoert. “Mochten de resultaten van dealers significant negatief worden beïnvloed, dan kunnen alsnog juridische stappen volgen.”

Faillissementen / Doorstart Lennaerts

Het aantal faillissementen in de autobranche neemt dit jaar snel toe. Autoservice Montfort, Occasion Center Zwolle, Citroën-dealer Dereumaux en Nissan-dealer Stormvogels vroegen faillissement aan. Voor de dealers geldt dat de opzeggingen die veel importeurs twee jaar geleden deden, ze nu fataal worden. Ook de Limburgse FCA-dealer Lennaerts ging failliet, maar startte in februari weer door, onder leiding van Bart Lennaerts en Ralf Smeets.

Financieel / Stern vleugellam

sternDankzij de verkoop van de leasetak aan ALD noteerde Stern over 2019 een recordwinst van 21 miljoen euro, maar de voorgezette activiteiten (nog inclusief Heron) waren goed voor 1,2 miljoen euro verlies. En dat is inclusief een belastingbate van 3 miljoen euro. De gesprekken met het Zweedse Hedin lopen nog en volgend kwartaal moet er meer duidelijk zijn. In aanloop naar deze fusie steeg de koers van Stern op 19 februari met 21 procent naar 17,70. Inmiddels is de koers, mede door de corona-crisis, gezakt naar 12,35 op 11 maart.

Gehoord

“De markt voor schadebedrijven is momenteel niet geweldig. Toch ben ik er van overtuigd dat je juist op dit moment de stap moet durven maken”

Dat zegt Matthieu Sol, dga van ASA Autoschade. Hij opende onlangs een nieuw bedrijfspand in Amstelveen. Van 417 m2 groeit zijn schadebedrijf in één klap naar 1.500 m2.

Occasions / Misleiding

p8 snapshot boze manUit onderzoek van tv-programma Radar blijkt dat er nog autoverkopers zijn die hun klanten niet altijd goed en volledig informeren en bovenop de zogeheten meeneemprijs van de occasions nog een ‘garantiepakket’ berekenen, oplopend tot 600 of 700 euro. Onder grote druk van de ACM zijn autobedrijven gestopt met het adverteren van auto’s ‘zonder garantie’ (maar nog wel vaak ex-btw, wat ook niet mag. Zie pagina 24) maar proberen ze alsnog aanvullende garantie te verkopen. Bovag meldt in een reactie deze praktijken streng af te keuren. “Het is misleidend als in de showroom blijkt dat de klant de auto niet voor de gecommuniceerde prijs mee kan nemen”, reageert directeur Peter Niesink.

Consolidatie / Riva stapt in Preuninger

preuningerRiva Holding neemt een minderheidsbelang in dealerholding Preuninger Automotive. Riva, moederbedrijf van VAG-dealer Wittebrug en Peugeot-dealer Davo, heeft de mogelijkheid om op termijn het belang te vergroten. Preuninger Automotive voert de FCA-merken, Hyundai en Mitsubishi. Er werken zeventig mensen bij het bedrijf, dat onder leiding staat van Mark Capitein. Volgens Riva-dga Mark van der Kallen past deze transactie in de strategie van het bedrijf. “We willen regionaal een sterke positie innemen en onze grootzakelijke klanten een breder aanbod bieden.”

Reorganisatie / Apollo Vredestein

Apollo Vredestein in Enschede wil zich focussen op de bandenproductie voor landbouw- en personenwagens. Hierdoor komen 750 fulltime banen te vervallen in de komende 24 maanden. “De markt en de bandenindustrie zijn erg veranderd. Investeringen in het moderniseren van de fabrieken en de kostenreductieprogramma’s waren onvoldoende effectief”, aldus Benoit Rivallant, president van Apollo Vredestein Europa.

Kroymans / Frits is terug

Frits Kroymans is weer enig aandeelhouder van de Kroymans-bedrijven. Na het faillissement in 2009 wist Kroymans met behulp van investeerders twee bedrijfsonderdelen te behouden, Citadel (onder meer Lasaulec, Stertil) en Eewal (dealerbedrijf). Deze maand is Kroymans Holding opgericht, een nieuwe topholding die boven de verschillende bv’s hangt. Citadel Enterprises is goed voor een omzet van tussen de 350 en 375 miljoen euro. In Eewal zitten onder meer het Ferrari-retailbedrijf in Hilversum en het Jaguar Land Rover-dealerschap. In 2018 realiseerde het bedrijf een omzet van 56 miljoen euro. Quote zag het vorig jaar al de goede kant op gaan en liet Kroymans daarom zijn rentree maken in de Quote500.

Onregelmatigheden / Faillissement Fakkert

fakkert groep 2Bij het onderzoek naar het faillissement van Fakkert Autogroep heeft de curator meerdere onregelmatigheden gevonden. Dat meldt curator Salim Hossaini van Tanger Advocaten. Uit het administratieve onderzoek blijkt dat er een aantal omvangrijke bijzonderheden en malversaties geconstateerd zijn. Ook is hij inmiddels een procedure gestart vanwege vermeend paulianeus handelen. De curator stelt dat er sprake lijkt te zijn van onbehoorlijk bestuur, maar moet nog besluiten of hij daar een procedure over gaat instellen. “De familie heeft mij gemeld dat mijn bevindingen niet kloppen en ik sta open voor bewijzen dat zaken anders in elkaar steken, maar vooralsnog hebben ze daar geen bewijs voor geleverd. Ik probeer hoor en wederhoor toe te passen, maar dat is tot op heden niet gelukt, mede door privé-omstandigheden in de familie.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Snapshots | PSA-dealers onder protest akkoord met bonusregeling | Automotive Online

Snapshots | PSA-dealers onder protest akkoord met bonusregeling

Redactie Redactie
• Laatste update:
De dealers willen meer zekerheid van PSA Nederland (Beeld: Shutterstock).

Belangrijkste pijnpunt is dat de bonus is gekoppeld aan het aantal EV’s dat wordt verkocht en aan de CO2-uitstoot van de verkochte brandstofauto’s. De dealers zeggen onvoldoende zekerheid en grip te hebben op de modellenmix waarmee ze moeten werken.

Juridische stappen

In een document van meer dan 20 pagina’s is de aangepaste bonusregeling opgenomen. Het komt er kort op neer dat dealers iedere maand een EV-doelstelling en CO2-target krijgen. Ze moeten in eerste instantie voldoende EV’s verkopen, alleen als ze dat doen, komen ze in aanmerking voor een bonus. Die is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de verkochte brandstofauto’s. Dealers krijgen een target en komen ze daarboven, worden ze uitgesloten van de maandbonus. Dat zorgt voor grote onzekerheid bij de dealers. Zo was begin januari de CO2-target van de maand nog niet bekend. De dealervereniging won daarop juridisch advies in. Tak meldt dat er nu maandelijks geëvalueerd wordt hoe de dealers presteren en hoe PSA het beleid uitvoert. “Mochten de resultaten van dealers significant negatief worden beïnvloed, dan kunnen alsnog juridische stappen volgen.”

Faillissementen / Doorstart Lennaerts

Het aantal faillissementen in de autobranche neemt dit jaar snel toe. Autoservice Montfort, Occasion Center Zwolle, Citroën-dealer Dereumaux en Nissan-dealer Stormvogels vroegen faillissement aan. Voor de dealers geldt dat de opzeggingen die veel importeurs twee jaar geleden deden, ze nu fataal worden. Ook de Limburgse FCA-dealer Lennaerts ging failliet, maar startte in februari weer door, onder leiding van Bart Lennaerts en Ralf Smeets.

Financieel / Stern vleugellam

sternDankzij de verkoop van de leasetak aan ALD noteerde Stern over 2019 een recordwinst van 21 miljoen euro, maar de voorgezette activiteiten (nog inclusief Heron) waren goed voor 1,2 miljoen euro verlies. En dat is inclusief een belastingbate van 3 miljoen euro. De gesprekken met het Zweedse Hedin lopen nog en volgend kwartaal moet er meer duidelijk zijn. In aanloop naar deze fusie steeg de koers van Stern op 19 februari met 21 procent naar 17,70. Inmiddels is de koers, mede door de corona-crisis, gezakt naar 12,35 op 11 maart.

Gehoord

“De markt voor schadebedrijven is momenteel niet geweldig. Toch ben ik er van overtuigd dat je juist op dit moment de stap moet durven maken”

Dat zegt Matthieu Sol, dga van ASA Autoschade. Hij opende onlangs een nieuw bedrijfspand in Amstelveen. Van 417 m2 groeit zijn schadebedrijf in één klap naar 1.500 m2.

Occasions / Misleiding

p8 snapshot boze manUit onderzoek van tv-programma Radar blijkt dat er nog autoverkopers zijn die hun klanten niet altijd goed en volledig informeren en bovenop de zogeheten meeneemprijs van de occasions nog een ‘garantiepakket’ berekenen, oplopend tot 600 of 700 euro. Onder grote druk van de ACM zijn autobedrijven gestopt met het adverteren van auto’s ‘zonder garantie’ (maar nog wel vaak ex-btw, wat ook niet mag. Zie pagina 24) maar proberen ze alsnog aanvullende garantie te verkopen. Bovag meldt in een reactie deze praktijken streng af te keuren. “Het is misleidend als in de showroom blijkt dat de klant de auto niet voor de gecommuniceerde prijs mee kan nemen”, reageert directeur Peter Niesink.

Consolidatie / Riva stapt in Preuninger

preuningerRiva Holding neemt een minderheidsbelang in dealerholding Preuninger Automotive. Riva, moederbedrijf van VAG-dealer Wittebrug en Peugeot-dealer Davo, heeft de mogelijkheid om op termijn het belang te vergroten. Preuninger Automotive voert de FCA-merken, Hyundai en Mitsubishi. Er werken zeventig mensen bij het bedrijf, dat onder leiding staat van Mark Capitein. Volgens Riva-dga Mark van der Kallen past deze transactie in de strategie van het bedrijf. “We willen regionaal een sterke positie innemen en onze grootzakelijke klanten een breder aanbod bieden.”

Reorganisatie / Apollo Vredestein

Apollo Vredestein in Enschede wil zich focussen op de bandenproductie voor landbouw- en personenwagens. Hierdoor komen 750 fulltime banen te vervallen in de komende 24 maanden. “De markt en de bandenindustrie zijn erg veranderd. Investeringen in het moderniseren van de fabrieken en de kostenreductieprogramma’s waren onvoldoende effectief”, aldus Benoit Rivallant, president van Apollo Vredestein Europa.

Kroymans / Frits is terug

Frits Kroymans is weer enig aandeelhouder van de Kroymans-bedrijven. Na het faillissement in 2009 wist Kroymans met behulp van investeerders twee bedrijfsonderdelen te behouden, Citadel (onder meer Lasaulec, Stertil) en Eewal (dealerbedrijf). Deze maand is Kroymans Holding opgericht, een nieuwe topholding die boven de verschillende bv’s hangt. Citadel Enterprises is goed voor een omzet van tussen de 350 en 375 miljoen euro. In Eewal zitten onder meer het Ferrari-retailbedrijf in Hilversum en het Jaguar Land Rover-dealerschap. In 2018 realiseerde het bedrijf een omzet van 56 miljoen euro. Quote zag het vorig jaar al de goede kant op gaan en liet Kroymans daarom zijn rentree maken in de Quote500.

Onregelmatigheden / Faillissement Fakkert

fakkert groep 2Bij het onderzoek naar het faillissement van Fakkert Autogroep heeft de curator meerdere onregelmatigheden gevonden. Dat meldt curator Salim Hossaini van Tanger Advocaten. Uit het administratieve onderzoek blijkt dat er een aantal omvangrijke bijzonderheden en malversaties geconstateerd zijn. Ook is hij inmiddels een procedure gestart vanwege vermeend paulianeus handelen. De curator stelt dat er sprake lijkt te zijn van onbehoorlijk bestuur, maar moet nog besluiten of hij daar een procedure over gaat instellen. “De familie heeft mij gemeld dat mijn bevindingen niet kloppen en ik sta open voor bewijzen dat zaken anders in elkaar steken, maar vooralsnog hebben ze daar geen bewijs voor geleverd. Ik probeer hoor en wederhoor toe te passen, maar dat is tot op heden niet gelukt, mede door privé-omstandigheden in de familie.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.