Snapshots | Duurder adverteren
De portal heeft de prijzen van zijn negen Flex-abonnementen met gemiddeld rond de 18 procent verhoogd. Voor bedrijven die gemiddeld 15 auto’s per maand adverteren blijft de stijging beperkt tot 5 procent. Bij bedrijven die meer dan vijftig auto’s adverteren, is de stijging minimaal 20 procent. Geldende kortingsafspraken (over de brutoprijs) blijven bestaan.
Volgens VASS-oprichtster Mirjam van der Rijt is er veel onvrede bij leden. “We hebben enorm veel reacties van boze autobedrijven. Uiteraard begrijpen wij dat Autoscout24 moet investeren. En een prijsverhoging van bijvoorbeeld 5 procent hadden we ook wel begrepen”, zegt Van der Rijt. “Maar het is al een relatief duur portaal en nu staan de tarieven echt niet meer in verhouding tot wat het oplevert.”
Hele plaatje
Countrymanager Dorianne Richelle zegt in een reactie te begrijpen dat een prijsverhoging niet tot juichende reacties leidt. “Maar je moet wel kijken naar het hele plaatje. Adverteren in de krant is nog altijd duurder en minder effectief. Ik vind het jammer dat er niet zorgvuldig gekeken wordt naar de return on investment. Het afgelopen jaar leverden onze websites en apps 40 procent meer leads aan, en zelfs 52 procent vergeleken met 2019. Ook is er een Whatsapp-service geïntroduceerd, nu al goed voor 10 procent van de leads van de consumenten.”
Overname | Wensink
Dealerholding Wensink neemt de verkoop- en werkplaatsactiviteiten over van Ford-dealer Schurer-Kamphuis. Dit is inclusief de vestigingen in Lelystad en Almere. De vestigingen van Schurer-Kamphuis grenzen aan het verzorgingsgebied van Wensink. Volgens Laurens Stigter, ceo van Wensink, is een slagvaardige organisatie nodig om de personen- en bestelwagenklanten goed te blijven bedienen. “De manier van werken van Schurer-Kamphuis sluit aan bij ons familiebedrijf.”
Vastgoed | Van Mossel
Vastgoedinvesteerder W.P. Carey heeft veer-tien panden gekocht waarin dealeractiviteiten van de Van Mossel Automotive Groep gevestigd zijn. Het betaalt daarvoor 84 miljoen euro. Negen panden zijn in eigendom van Van Mossel en vijf van een andere vastgoedinvesteerder. Van Mossel huurt de panden terug. Van Mossel-topman Eric Berkhof ver-telde eerder al dat in principe alle panden die het bedrijf koopt bij acquisities, weer worden verkocht. Alleen de oorspronkelijke Volkswagen- en Audi-vestigingen houdt het bedrijf in bezit.
Data | Regelgeving
In een brief aan de ministeries van Economische Zaken en Infrastructuur en Waterstaat doet de alliantie Afcar NL een dringend beroep op de politiek om ervoor te zorgen dat er branchespecifieke wetgeving komt over het delen van voertuigdata. Dat schrijven de ANWB, Bovag, Focwa, RAI Aftermarket en Equipment, Verbond van Verzekeraars en VNA (allen vertegenwoordigd in Afcar). Met de brief waarschuwt de alliantie de Haagse politiek voor het gebrek aan regels omtrent het delen van data uit auto’s. Deze maand buigt de Europese Commissie zich over ontwerp wetgeving (Data Act) waarin regels over het delen van data tussen private partijen wordt vastgelegd. Volgens Afcar moeten er sectorspecifieke regels komen waarbij de toegankelijkheid van autodata wordt geregeld. Afcar is bang dat er in de nieuwe wetgeving een belangrijk probleem niet worden opgelost. Namelijk het concurrentievoordeel dat autofabrikanten hebben door hun ‘poortwachtersfunctie’, waarmee ze alle toegang en zeggenschap over de datastromen hebben. Alleen door de toegang van alle partijen te faciliteren, ontstaat er een gelijk speelveld en eerlijke concurrentie. Afcar pleit ook voor toezicht hierop door een onafhankelijke autoriteit en niet de autofabrikant.
Gehoord
De grootste worden zou veel geld hebben gekost en had heel veel druk op ons dealernetwerk gelegd.
– Léan Verstoep, directeur van Kia Nederland, legde in Studio Automotive uit waarom Kia de mogelijkheid die het had om in 2021 het grootste merk van Nederland te worden, niet wilde benutten.
Spel op de wagen
“De onstuitbare opkomst van online retail wordt iedere dag weerspiegeld in de grote hoeveelheid bestelbusjes, die onze straten doorkruisen. Onze branche is één van de laatste waarin de fysieke retail nog dominant is aan de online verkoop. In de aftermarket spelen de online webshops, gericht op consumenten zo mogelijk een nog kleinere rol. Veel particulieren laten het onderhoud graag over aan hun garage, maar zelfs dan is er nog sprake van een enorme markt. Onderdelenverkoop is wereldwijd een miljardenbusiness. Winparts, dat werd overgenomen door Brezans moederbedrijf Alliance Automotive Group Benelux (AAGB), laat de potentie zien met hun omzet van 30 miljoen euro per jaar. In Nederland! Toch lijkt de markt de komende jaren in beweging te komen. Webshops als Oscaro (waar Doyen een belang in heeft), Autodoc en Mister Auto (Stellantis) zetten vol in op groei. Gigant LKQ komt ook met een eigen B2C-webshop. De vraag is welke lokale winkels hier last van krijgen. Mijn advies? Maak nu het nog kan, een keuze over je eigen rol in de B2C-aftermarket. Sluit je aan bij de grote clubs en samen – zoals het aankomende dealer/agentuurschap bij grote merken – goede afspraken te maken om voor beide partijen een duurzame en winstgevende samenwerking aan te gaan.”
– Rolf Westgeest, oprichter en eigenaar van Eurostocks
De bijzondere SLA
“Onlangs kwam ik bij het opruimen een map tegen van de SLA-groep (Service Level Agreement), een groep schadestuurders die in de jaren ‘90 ging samenwerken. Bijzonder omdat verzekeraars AMEVInterlloyd, De Amersfoortse, Turien en Winterthur hun krachten hadden gebundeld met leasemaatschappijen Arma, Leaseplan en Van Kalmthout. Zij begon met schadesturing nadat partijen als Achmea Schadeservice, Schadegarant en Topherstel hen voor waren gegaan. De omvang van SLA weerhield hen niet van initiatieven op het vlak van kostprijsberekeningen, dossieruitwisseling, ruitprijzen, inzet vervangend vervoer en onderdelen. Ook wilden ze een fullservice vervangend vervoerplan, waarmee Leaseplan en Budget Rent a Car hun vloot konden uitbreiden en SLA kwam met de Poolbox voor dossieruitwisseling en Audatex-calculaties. Met het heengaan van SLA – toen de spelers één voor één werden opgeslokt of zelf groeiden – werd de sturingskoek niet groter, maar de taartpunten voor de resterende partijen wel. Met alle veranderingen van nu, bewaar ik de infomap toch nog maar.”
– Johan Schoonhoven, directeur Zilverstad Consultancy
In de rubriek ‘Opinie geven branchekenners op Automotive Online hun visie op de ontwikkelingen in de autobranche. De volledige columns zijn te lezen via https://automotive-online.nl/tags/opinie